عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است: بر اثر اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر، صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت و این رویکرد در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴ 11 January 2024

به گزارش تابناک قم، روندهای کنونی پرداخت یارانه پنهان انرژی باعث شده است که قیمت های دستوری را داشته باشیم، به نحوی که سرمایه گذاری بخش خصوصی عملاً امکان پذیر نیست و فقط بخش دولتی و خصولتی در پروژه های انرژی همکاری دارند.

با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه بنزین به دارندگان خودرو می پردازیم؛ اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام می کنیم.

طرح اعطای یارانه بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانه ها شروع شد. قرار بود در ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت. دولت یازدهم و دوازدهم نیز کلاً به این موضوع اعتقادی نداشت و به سمت واردات بنزین رفت و زیرساخت کارت سوخت را حذف کردیم.

در پیشنهاد دولت دهم مطرح شده بود که به جای اعطای یارانه پنهان انرژی به صورت بی هدف و کورکورانه، به هر نفر سهمی از یارانه حامل های انرژی را اختصاص دهیم.

در این باره حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر برایمان مزیت دارد، در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین مزیت های طرح مورد بحث این است که عدالت در تخصیص یارانه های انرژی لحاظ می شود و همه از این یارانه بهره می برند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، در روش اعطای کارت سوخت به ازای هر خودرو، هر که خودروی بیشتر و تمکن بالاتری داشته باشد، بیشتر از یارانه بهره می برد؛ اما کسانی که فاقد خودرو هستند، اصلاً از یارانه بنزین بهره مند نمی شوند؛ این نوعی بی عدالتی است که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر حل و فصل می شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، بازار ثانویه ای ایجاد می شود و کسانی که به بنزین نیاز ندارند، آن را در این بازار می فروشند و کسانی که نیاز به بنزین مازاد بر سهمیه ی یارانه ای خود دارند، آن را از بازار آزاد تهیه می کنند. قبلاً ما همین پیشنهاد را مطرح کرده بودیم که کارت انرژی به افراد تعلق بگیرد و هر کسی خودش مدیریت سهمیه ی یارانه ای اش را بر عهده داشته باشد.

صالحی گفت: تمامی حامل های انرژی از جمله گاز، برق، آب و... نیز می توانند در این کارت انرژی تعریف شوند. اختصاص سهمیه انرژی به نفر باعث می شود که افراد خودشان در مورد نحوه ی مصرف سوخت و یا انرژی سهمیه ای و یارانه ای شان تصمیم بگیرند. این روش به مدیریت مصرف کمک می کند.

وی درباره انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه در اوضاع کنونی با ناترازی بنزین مواجه هستیم و چطور می خواهیم به همه افراد حتی کسانی که خودرو ندارند، سهمیه بنزین اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: بر اثر اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر، صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود. بنابراین، جلوی قاچاق سوخت به خارج از کشور گرفته می شود و بخشی از بنزین مورد نیاز برای اعطای سهمیه به نفر از این محل تأمین می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قاچاق بنزین، مساله ی اساسی برای کشور است و باید برایش راهکار منطقی در پیش بگیریم. واقعیت این است که در مقابل قاچاق بنزین، ارز وارد کشور نمی شود. به طور مثال، در مقابل قاچاق سوخت به ترکیه، پوشاک این کشور وارد می شود. این مساله به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زند.

وی در پایان تأکید کرد: هر چه سریع تر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کشور شروع کنیم، به نفع مان است و از هزینه های جنبی بیشتر جلوگیری می کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار