کد خبر: ۱۱۴۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ 08 January 2024

چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم و بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار مناسب راهبردی و در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که با وجود داشتن بندر، منطقه آزاد و متصل بودن به آب‌های آزاد اقیانوس هند می‌تواند موجب توسعه تجارت و حمل و نقل جنوب شرق کشور و سواحل مَکُران شود.

به گزارش ایرنا، چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و کوتاه ترین فاصله به مسیر تردد کشتی‌های خارج از تنگه هرمز با فاصله کوتاه زمینی به مرزهای افغانستان و پاکستان با سرمایه گذاری عظیم بخش دولتی و خصوصی در زیرساخت‌ها و تجهیزات بندری فرصتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه و سایر واحدهای تولیدی بازارپسند ایجاد کرده که هر یک می تواند نقش بسیار مهمی در تولید، صادرات و اشتغالزایی داشته باشد.

همجواری ۲ کشور پاکستان و افغانستان با استان سیستان و بلوچستان و از همه مهمتر وجود منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است.

بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال و توانایی تخلیه و بارگیری تا ۱۵ میلیون تن در سال، مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و می‌تواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.

فراهم شدن زیرساخت‌ها و میلیاردها ریال سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید می‌دهد.

چابهار به عنوان دروازه ورود شرق به غرب هر چند برای تحقق این نقش ارتباطی رقبای بزرگی همچون مناطق آزاد «صحار» و «دقم» عمان و «گوادر» پاکستان را در کنار خود می‌بیند، اما مزیت‌های نسبی و طبیعی آن سبب شده تا رقبا نیز به اهمیت ژئوپلتیک و اقتصادی این منطقه اذعان و اعتراف کنند.

این منطقه از مزیت‌های اقتصادی بی‌نظیری در مقایسه با سایر مناطق همجوار برخوردار است که از جمله دسترسی آن به بازار ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری افغانستان، کشورهای آسیای میانه و مشترک‌المنافع، همچنین روسیه و شمال آفریقا و ارتباط آنها با اروپای شرقی می‌توان اشاره کرد.

با این حال، نداشتن زیرساخت‌های اساسی از جمله جاده ترانزیتی، ریل و فرودگاه از جمله ضعف های اساسی این منطقه محسوب می‌شود که سبب شده تا در ۲ دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی را شاهد باشد. مشکلاتی که البته این روزها رو به کاهش است و با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی راه‌آهن، بهره‌برداری از بندر و آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار، چرخ توسعه این خطه که روزگاری به سختی قادر به حرکت بود امروز روان تر می‌چرخد.

بندرچابهار با دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های لازم می‌تواند به یک بندر تجاری مهم بویژه در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل کالا در ایران تبدیل شود

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

منطقه آزادچابهار با ظرفیت مهم ملی

منطقه آزاد چابهار به دلایلی از جمله نزدیکی به آب‌های آزاد دارای اهمیت بسیار است، اما تاکنون سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این منطقه به دلیل تفاوت مقررات امکان دسترسی به بندر شهید بهشتی را نداشتند و بیشتر بندرعباس را برای امور تجاری خود انتخاب می‌کردند.

لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار که از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود در بهمن ۱۳۹۸مورد تصویب قرار گرفت و محدوده این منطقه از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار افزایش یافت.حال علاوه بر اتصال این منطقه به بندر شهید بهشتی، نقطه صفر مرزی با پاکستان نیز وارد آن شده که از این طریق فرصت دسترسی به کریدور اقتصادی پاکستان- چین و بندر گوادر پاکستان به وجود آمده است.

بندر چابهار از مهمترین بنادر ایران است و این بندر به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند از موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین‌المللی برخوردار بوده و یکی از با صرفه‌ترین مسیرها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاست.

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸.۵ میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور شده است، به‌طوریکه هم‌اکنون رفت‌وآمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در آن رواج دارد

منطقه آزاد چابهار با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله نقش ملی و بین المللی برای توسعه، رونق و جهش تولید و تجارت شرق کشور بویژه استان سیستان و بلوچستان دارد، وجود منطقه آزاد، بندر شهید بهشتی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما و فعالیت بندر شهید کلانتری، چابهار را به یکی از نقاط مهم اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.

بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸.۵ میلیون تن مقصد جدید ورود کالاهای اساسی کشور شده است، به‌طوریکه هم‌اکنون رفت‌وآمد و پهلوگیری کشتی‌های حامل انواع کالای اساسی در آن رواج دارد

چابهار با داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری و فراهم شدن برخی زیرساخت‌های لازم بهترین زمینه را برای جذب گردشگر بویژه از کشورهای همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، هند و عمان دارد.

چابهار به عنوان یکی از مراکز تجارت جهانی، ترانزیت کالا و قطب گردشگری می تواند در توسعه اقتصادی داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد و موقعیت مناسب منطقه آزاد چابهار و استقرار صنایع و کارخانه های بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی و دیگر کارگاه‌ها و واحدهای بزرگ و کوچک پیش بینی شده این منطقه را به قطب مهم صنعت و تجارت تبدیل می کند.

زمینه برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه آزاد فراهم است و نهایت همکاری با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران انجام می شود و هیچ مشکل و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

چابهار بزودی به قطب تجارت، ترانزیت کالا و گردشگری تبدیل خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های گردشگری، اماکن اقامتی و تفریحی در حال انجام است و بزودی ظرفیت های هتل و رستوران افزایش چشمگیری خواهد یافت.

علیرغم اینکه پیش از انقلاب و تا چند سال پیش همواره توسعه بندرچابهار مطرح می شد اما اقدام مهمی در این زمینه انجام نشده بود تا اینکه با عنایت رهبر معظم انقلاب و همت و تلاش دولت تدبیر و امید کارهای زیربنایی و اساسی آغاز شد و اکنون به یکی از بزرگترین بنادر تبدیل شده که مورد توجه جهان قرار گرفته است.

چابهار قطب سوم پتروشیمی

صنعت پتروشیمی در ایران و جهان از نظر اقتصادی آینده روشنی دارد و مزیت اصلی پتروشیمی در ایران نسبت به سایر صنایع کشور وجود منابع خدادادی گازی، خوراک فراوان و نیز قیمت مناسب انرژی است که با مطالعه آینده اقتصاد جهانی، صنعت پتروشیمی دارای سود بالایی است.

صنعت پتروشیمی کشور تجربه‌ای بیش از نیم قرن (۵۰ساله) دارد که متخصصان داخلی و وجود دانش و سخت افزار در حوزه پتروشیمی از مزیت های رقابتی ایران نسبت به بسیاری از کشورها به ویژه همسایگان مرزهای آبی و خاکی است.

امروزه ایران اسلامی در صدد سرمایه ‌گذاری تقریبا ۴۰ میلیارد دلاری برای توسعه صنایع پتروشیمی در پارسیان، جاسک، ماهشهر، سیراف، سرخس و چابهار است. هرچند این رقم سرمایه گذاری بالاست ولی با توجه به آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، سرمایه گذاری مذکور باید رشد بیشتری داشته باشد.

جذابیت ‌های سرمایه ‌گذاری در صنایع پتروشیمی کشور به ویژه در شهرستان چابهار به سبب اتصال به آب های آزاد اقیانوس هند و سهولت دسترسی به بازارهای هدف از مهمترین مزیت های آن است به گونه ‌ای که دسترسی به بازارهایی مانند چین، هند و پاکستان که بیشترین محصولات پتروشیمی ایران را مصرف می کنند، از طریق ایران و به ویژه بندر چابهار در مقایسه با کشورهای همسایه و سایر بنادر داخلی ساده‌ تر، اقتصادی ‌تر و سریع ‌تر است.

بیشتر بخوانید:

چابهار ظرفیت رونق‌بخشی به اقتصاد ایران و آسیای میانه را دارد

بندر چابهار و مزیت‌ها و فرصت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری

بندرچابهار در حال تبدیل شدن به قطب تجارت منطقه

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

سرمایه‌گذاری بیش از ۱۴ میلیارد دلاری در پتروشیمی مکران

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُران به خبرنگار ایرنا گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، بزودی شاهد تولید در شهرک پتروشیمی مَکُران خواهیم بود.

علیرضا منیری‌ ابیانه تصریح کرد: زیرساخت های پایه و آماده سازی شهرک پتروشیمی شامل تسطیح، خیابان کشی، کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی، آب و برق دوران ساخت، فضای سبز و فیبر نوری و مخابرات ۱۰۰ درصد با هزینه‌ای بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.

وی افزود: عملیات ساخت شهرک پتروشیمی مَکُران در پی مصوبه هیات دولت برای انتخاب سومین قطب پتروشیمی کشور (بعد از ماهشهر و عسلویه) و انتخاب منطقه آزاد چابهار از میان مناطق مستعد در اواخر سال ۱۳۹۱ آغاز و در طرح اولیه استقرار ۱۸ واحد بالادستی صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده بود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُران با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی و نسبی کشور در راستای هوشمند بودن اَبَر پروژه‌ها گفت: در این راستا از یک مشاور بین‌المللی و طراز اول جهانی کمک گرفته شد و با مطالعات مفصلی که صورت گرفت، مقرر شد بر مبنای تکمیل زنجیره‌ی ارزش گاز متان در مجموع ۶ واحد شامل پنج واحد جی تی ایکس و یک واحد اوره آمونیاک در فاز نخست پروژه منطبق بر استانداردهای جهانی و استفاده از تکنولوژی تولید محصولات الفینی بدون نیاز به گاز اتان، ساخته شود.

وی حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست این پروژه را بیش از ۱۴ میلیارد دلار بیان کرد و افزود: این سرمایه از سوی بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران تامین می‌شود.

منیری ابیانه اظهار کرد: پتروشیمی مکران وظیفه تامین زیرساخت‌ها، تامین خوراک، ساخت کریدور انتقال محصول به پایانه‌های صادراتی مستقر در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: با تمام توان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی و دانش فنی کشور و در راستای سخنان وزیر دفاع در بازدید از پروژه، تا سال آینده شاهد تولید محصول در مجتمع پتروشیمی بدرشرق که از نخستین واحدهای شهرک پتروشیمی مَکُران است به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُران گفت: توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری بر تسریع در توسعه و آبادانی سواحل مَکُران در سال ۱۳۹۱ در هیات دولت تصویب و اجرایی شده است.

وی افزود: وزارت دفاع در سال ۱۳۹۱ طی تفاهمی با وزارت نفت مسوولیت توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل مکران (چابهار) را به عهده گرفته است.

منیری‌ ابیانه ادامه داد: شهرک پتروشیمی مَکُران در محدوده منطقه آزاد چابهار در زمینی به گستره حدود یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار برای ایجاد زیرساخت ‌ها، تامین یوتیلیتی و آماده ‌سازی قطعات زمین برای واگذاری به سرمایه ‌گذاران در اختیار این شرکت قرار گرفت.

وی اخذ مجوز زیست محیطی ساخت هفت واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید ۸.۵ (هشت و نیم) میلیون تن در سال و موافقت وزیر نفت با اختصاص ۳۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی متان برای خوراک این واحدها را از اقدامات مثبت انجام شده در شهرک پتروشیمی مکران عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُران گفت: ۲۰ هکتار زمین در بندر شهید بهشتی چابهار در فاصله حدودا ۲۰ کیلومتری شهرک پتروشیمی مَکُران برای ساخت مخازن و پایانه اختصاصی محصولات تولیدی به صورت اجاره ۲۰ ساله استحصال شده که در حال پیگیری برای افزایش به ۴۰ هکتار است.

وی ادامه داد: برای ارائه سرویس‌ های آب، بخار، اکسیژن، نیتروژن، برق و سایر خدمات جانبی به این ۱۸ واحد در مرکز شهرک واحد یوتیلیتی متمرکز پیش بینی شده است.

پتروشیمی مکران وظیفه تامین زیرساخت‌ها، تامین خوراک، ساخت کریدور انتقال محصول به پایانه‌های صادراتی مستقر در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را به عهده دارد

منیری ابیانه اظهارکرد: ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در نظر گرفته شده و برای طراحی، نحوه چیدمان و طرح‌ های صنایع پایین ‌دستی به دنبال جدیدترین تکنولوژی‌ های روز دنیا در این حوزه هستیم.

وی افزود: دانش پلیمرهای مهندسی به عنوان محصول صنایع پایین ‌دستی همواره در حال پیشرفت است و طبعا به دنبال تولید پیشرفته‌ترین این پلیمرها هستیم و ضمن اینکه ایجاد صنایع پایین ‌دستی در فازهای آتی شهرک مد نظر قرار دارد.

مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مَکُران با بیان اینکه متخصصان حوزه پتروشیمی دریافته‌اند که فناوری های مورد استفاده در عسلویه، ماهشهر و سایر مناطق کشور مطابق فناوری‌های روز دنیا نبوده و اکثرا مربوط به ۱۵ تا ۲۰ سال پیش است، خاطرنشان کرد: فرصتی که تا تکمیل واحدهای مرحله نخست این شهرک و زمان آغاز پروژه ‌های مراحل دوم و سوم وجود دارد برای تکمیل مطالعات و انجام مذاکرات با صاحبان فناوری استفاده خواهد شد تا بتوانیم شهرک پتروشیمی مطابق دانش روز دنیا با کمترین مشکلات و بیشترین انطباق با الزامات زیست محیطی ایجاد کنیم.

منیری‌ابیانه ادامه داد: برای انتقال محصولات تولیدی به بندرشهید بهشتی کریدور انتقال محصولات پیش ‌بینی شده و همچنین از خط ریلی راه ‌آهن در حال ساخت چابهار-زاهدان که از مجاورت شهرک پتروشیمی مَکُران عبور می‌ کند برای انتقال محصولات جامد به سایر نقاط کشور استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در فرصت‌ های سرمایه ‌گذاری شهرک پتروشیمی مَکُران که آماده جذب سرمایه شده به صورت EPCF (طراحی، مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی)، B.O.O (ساخت، بهره‌ برداری، مالکیت)، B.O.T (ساخت، بهره برداری، واگذاری) و غیره استقبال می کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مَکُران گفت: به منظور ساخت کریدور انتقال محصولات به محل پایانه ‌های صادراتی بندر در حوزه‌ های مربوط به زیرساخت ‌های شهرک، تانک فارم، تخلیه، بارگیری و همینطور در بخش‌ های مختلف مربوط به ساخت شهرک مسکونی علاقه ‌مند به جذب سرمایه‌گذار هستیم.

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

منطقه آزادچابهار در مسیر جهش تولید و توسعه

رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چهار هزار شرکت در این منطقه ثبت و ۲۷۵ واحد تولیدی مستقر شده که از این تعداد بیش از ۱۲۰ واحد درحال تولید است.

امیر مقدم با اشاره به اینکه با عنایت ویژه دولت و اجرای طرح های عمرانی در یک سال اخیر، منطقه آزاد چابهار به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است، افزود: برنامه‌ریزی لازم برای بازگشت واحدهای مشکل‌دار به مسیر تولید انجام شده بطوریکه برای رفع مشکل نقدینگی و منابع واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل نیز جلسات مختلف تشکیل شده است.

وی بر تسریح در اجرای طرح بزرگ راه آهن، توسعه جاده‌های ارتباطی، اختصاص اعتبارات برای تکمیل طرح های در دست اجرا و کاهش هزینه های حمل و نقل از چابهار به نقاط مختلف کشور و دنیا تاکید کرد.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه کاهش هزینه های حمل و نقل، نجات دهنده هر منطقه است، گفت: چابهار در این زمینه با صرفه‌ترین، امن‌ترین و نزدیکترین اتصال دهنده بازارهای جهانی است و باید زیرساخت های آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی مکانی مناسب برای سرمایه گذاری است.

مقدم بیان کرد: سیاست گذاری ها در منطقه آزاد و تمامی تصمیمات براساس شفافیت بنا شده و هیچ اشکال قانونی در این زمینه وجود ندارد و پاسخگوی جوامع محلی هستیم.

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

چابهار، بندری ایرانی در چهار راه جهانی

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهارکرد: عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از مرداد ۱۳۸۶ آغاز شده و برای تکمیل و خرید تجهیزات فاز نخست آن تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

قاسم عسکری نسب افزود: در مرحله نخست این طرح ساخت موج شکن به طول یک‌هزار و ۶۵۰ متر، دایک گذاری بیش از ۵ کیلومتر، بیش از ۶۰ هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، احداث یک ترمینال کانتینری شامل دو پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، احداث سه پست اسکله چند منظوره به طول ۷۵۰ متر، لایروبی به میزان ۱۶ میلیون مترمکعب تا عمق منفی ۱۶ متر و احیای اراضی جدید حاصل از لایروبی دریا به میزان ۲۰۳ هکتار است.

وی تصریح کرد: یک‌هزار و ۷۰۰ متر اسکله احداث و ۳۵ هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده که عملاً این بندر بهره برداری شده و از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: هم اینک بندر چابهار با ظرفیت هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن آماده بهره برداری است که با آماده شدن پسکرانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد و این از افتخارات نظام و مردم است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح های آتی با تکمیل تمام فازها متناسب با توسعه و جذب کالا و کشتی و افزایش ظرفیت بندر در منطقه و کشورهای همسایه به عنوان یکی از بنادر مکمل ایفای نقش خواهد کرد.

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

محدودیتی در ورود و خروج کشتی در بندرچابهار وجود ندارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان گفت: ورود و تخلیه کشتی ها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در برخی مواقع همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنند.

قاسم عسکری نسب با اشاره به اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها با نرم مطلوب و روان ترافیکی بصورت شبانه روزی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدامات در اقتصاد و اشتغال مردم استان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: بندر چابهار امروز با مدرن‌ترین و به روزترین تجهیزات تخلیه و بارگیری نقش بسزایی در حمل و نقل و تخلیه کالا در کشور ایفا می کند.

ورود و تخلیه کشتی ها در بندر چابهار هیچ محدودیتی ندارد بطوریکه در برخی مواقع همزمان هفت کشتی حامل کالای اساسی مورد نیاز کشور در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می کنندمدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: این توانایی باعث شده تا بندر چابهار هم اکنون هیچ محدودیتی درخصوص تخلیه و بارگیری انواع کالاها نداشته باشد.

وی گفت: مطمئنا ترانزیت در رونق اقتصادی سیستان و بلوچستان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص از جمله مزیت‌ها برای استان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذی‌نفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمت‌های حمل و نقلی قطعا سیستم‌های خدماتی در مسیر و بین راه‌ها از این فرآیند و این مزیت ترانزیت منتفع می‌شوند.

عسکری افزود: این مزیت و قابلیت منحصر به فرد چابهار در بخش ترانزیت باعث شده تا این بندر امروز یکی از بنادر پررونق در این زمینه باشد که توانسته نقش بسیار خوبی را در پیوند منطقه‌ای ایفا کند.

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

مزیت‌ها و معافیت های برای سرمایه‌گذاران منطقه آزادچابهار

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار بزرگترین بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آبهای آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان مهمترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری را دارد.

جواد سپاهی اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی راهبردی این منطقه در کنار آب‌راه‌های بین المللی و نزدیکی به خطوط کشتیرانی از مهمترین مزیت های سرمایه گذاری و تجارت چابهار است.

وی با تشریح مزیت و توانمندی‌های منطقه آزادچابهار خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران در این منطقه از معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله در تمام زمینه ها و قابلیت تمدید آن برخوردار هستند تا بتوانند به موقع سودآوری و ایجاد اشتغال مورد نظر را داشته باشند.

فرمانده ویژه چابهار افزود: منطقه آزاد چابهار برای سرمایه گذاران معافیت در عوارض ورود ماشین آلات و مواد اولیه را در نظر گرفته است که این امر به افزایش سرمایه گذاری کمک می کند.

چابهار بزرگترین بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آبهای آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان مهمترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری را داردوی تصریح کرد: ورود بخشی از خدمات تولیدی کارگاههای مختلف به سرزمین اصلی(داخل کشور) میزان ارزش افزوده بدون پرداخت عوارض و نیاز نداشتن به ثبت سفارش از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه است.

سپاهی ارتقاء این منطقه و تبدیل آن به کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چهارچوب توسعه محور شرق کشور، اتصال به شبکه ریلی و گاز، امکان ساخت صنایع پایین دستی با شروع بکار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی را از جمله فرصت های آینده بندر و منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.

وی اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار بهترین موقعیت را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کرده است به طوری که در کمترین زمان شرکت سرمایه گذاری ثبت می شود.

فرماندار چابهار تصریح کرد: قوانین و مقررات خاصی برای اشتغال در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان وجود دارد که سرزمین اصلی از چنین شرایطی برخوردار نیست.

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

بندر چابهار و مزیت‌ها و فرصت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری

آماده شدن زیربناها در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در این بندر زمینه های لازم برای سرمایه گذاری با سود سرشار و بازگشت سریع سرمایه را فراهم کرده است.

مشارکت در فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ساخت ترمینال نفتی و پتروشیمی، ساخت انبار کالاهای خشک، ایجاد مخازن فرآورده‌های نفتی و خوراکی، انبار رو باز و محوطه ترمینال و اسکله مسافری دریایی، مراکز رفاهی و خدماتی، محوطه‌های نگهداری لجستیک کانتینر، کارخانه کشتی سازی و اوراق کشتی، ایجاد مرکز خدمات رسانی به کشتی‌ها (تعمیرات، آذوقه و سوخت رسانی) و ایجاد صنایع کوچک پایین دستی پتروشیمی از جمله فرصت‌های سرمایه گذاری کلان چابهار هستند که نیازمند حضور سرمایه و شرکت‌های بزرگ داخلی است.

ساخت سیلوی غلات، خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، صنایع غذایی مرتبط با صنعت شیلات، صنایع جانبی محصولات کشاورزی، تولید انرژی، صنایع فلزی و فولاد، پردازش مواد معدنی و کانی، ایجاد پایانه ویژه ترانزیت و سواپ فرآورده‌های نفتی، ساخت مجتمع‌های تخصصی و سردخانه‌ای به منظور صادرات و واردات کالای فاسدشدنی، خدمات بانکرینگ، ایجاد مرکز توزیع کالای صادراتی به کشورهای همسایه، مجتمع کارگاهی تعمیرات استراتژیک و غیر استراتژیک، جمع آوری مواد زائد و تصفیه آب کشتی‌ها، ساخت کارخانه آرد و کارخانجات ملزومات بسته بندی و خوراک دام و طیور از دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری در بندر چابهار است.

مشوق‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای در بندر چابهار

بندرچابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

مشوق‌های تعرفه‌ای قابل اعطا به خطوط لاینر در بخش حقوق و عوارض وارد بر کشتی‌ها ۶۰ درصد تخفیف، هزینه توقف در کنار اسکله ۸۰ درصد، هزینه‌های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی ۶۰ درصد، هزینه‌های تخلیه و بارگیری کالا (THC) حدود ۹۰ درصد و انبارداری کانتینر خالی ۹۰ درصد تخفیف دارد

تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش‌های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه‌های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار، عدم اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد، اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل‌های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل‌های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در تمامی قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری، خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از معافیت‌های غیر تعرفه‌ای در بندرچابهار است.

کاهش هزینه صادرات و واردات با روند افزایشی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در ۲ سال اخیر میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار رشد قابل توجهی داشته است.

حسین شهدادی افزود: بندر چابهار در تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور آمادگی کافی دارد و با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها و حمل زمینی آن، زمینه برای تأمین کامیون در مسیر برگشت برای حمل کالاهای صادراتی از طریق بندر چابهار فراهم شده و تأثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات خواهد داشت.

وی گفت: بندر چابهار امن ترین و کم هزینه ترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

 

ساخت فرودگاه چابهار سبب افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه روابط تجاری می‌شود

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی وصنایع منطقه آزاد چابهار گفت: ساخت فرودگاه در این منطقه سبب تسهیل در افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و حضور تجار و بازرگانان کشورهای مختلف و در نتیجه توسعه روابط تجاری واقتصادی می‌شود.

محمدصادق مبرهن‌نیاکان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: معمولا بازرگانان و فعالان اقتصادی جدای از ماهیت نظامی فرودگاه فعلی کنارک ترجیح می دهند از فرودگاهی که در فاصله نزدیکتر قرار داشته و با ضوابط غیرنظامی اداره شود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه وجود فرودگاه مستقل غیرنظامی در محدوده منطقه آزادچابهار به همراه فرودگاه نظامی کنارک می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای منطقه سواحل مَکُران باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز پایگاه‌های نظامی، دریایی و هوایی و همچنین صاحبان صنایع، تجار و بازرگانان و مردم منطقه ضروریست فرودگاه کنارک توسعه پیدا کند و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار نیز تسریع شود.

ساخت فرودگاه با استاندارد بین المللی در چابهار از ترددهای ترافیکی با مسافت زیاد و افزایش استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری وسایط نقلیه، میزان مصرف سوخت و تعداد تصادف های منجر به جرح و فوت جلوگیری می کنددبیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد گفت: بنابراین وجود فرودگاه و شهرک فرودگاهی مطابق استاندارد و ابعاد بین المللی از جذابیت های اصلی فعالیت‌های اقتصادی روز دنیا در منطقه محسوب و عامل توسعه و پیشرفت می شود.

وی به برخی مزایای فرودگاه چابهار اشاره کرد و افزود: ساخت فرودگاه با استاندارد بین المللی در چابهار از ترددهای ترافیکی با مسافت زیاد و افزایش استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری وسایط نقلیه، میزان مصرف سوخت و تعداد تصادف های منجر به جرح و فوت جلوگیری می کند و بنابراین نمی توان به سادگی از این موارد گذشت.

مبرهن نیکان ادامه داد: متاسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوا و بعد مسافت چابهار با مرکز کشور و فاصله ۵۰ کیلومتری فرودگاه کنارک با منطقه آزادچابهار همیشه به عنوان یکی از نقاط ضعف در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی این منطقه مطرح بوده و مشکلات زیادی را برای ساکنان چابهار، دشتیاری، کنارک و شهرهای اطراف و بویژه فعالان اقتصادی منطقه آزاد بوجود آورده است.

وی با تقدیر از ارایه خدمات ارزنده از سوی فرماندهان و کارکنان زحمتکش پایگاه هوایی کنارک به مردم منطقه جنوب استان سیستان وبلوچستان در طول ۴٠ سال گذشته، خاطرنشان کرد: لازمه داشتن یک فرودگاه غیرنظامی و نزدیک به منطقه به عنوان یکی از آرزوها و خواسته مردم منطقه و بویژه فعالان اقتصادی را دو چندان می کند.

 

چابهار در چهارراه جهانی؛ روایتی از ظرفیتی نهفته که کانون توجه شد

سفرهای ریاست جمهوری برای توسعه چابهار مفید بوده است

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت فرودگاه در چابهار علاوه‌بر توسعه سرمایه‌گذاری و گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان نقش مهمی در توسعه سواحل مکران به عنوان گنج پنهان دارد.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی، اشتغالزایی و ساخت فرودگاه از خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است زیرا ایشان تاکید فراوانی بر توسعه سواحل مکران دارند.

وی با اشاره به اینکه تمام مسوولان دغدغه توسعه سواحل مکران را دارند افزود: سفرهای رییس جمهوری در چابهار و پیگیری مسوولان برای حل مشکلات و تعریف اعتبار برای محرومیت زدایی نشان دهنده اهمیت این منطقه برای ایران اسلامی است و این سفرها برای توسعه چابهار مفید است.

وی تصریح کرد: چابهار جایگاه ویژه و موقعیتی راهبردی برای توسعه شرق کشور و ایران اسلامی دارد و اتصال آن به آب‌های آزاد اقیانوس هند در آِینده از قطب‌های مهم تجارت، اقتصاد و گردشگری می‌شود به همین سبب باید زیرساخت‌های ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای آن برای حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر آماده و براساس استانداردهای روز دنیا تعریف و اجرایی شود.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، کنارک و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام طرح‌های بزرگ و کوچک با همت و همراهی مسوولان در حال پیگیری بوده و از نگاه توسعه محور مسوولان کشور به سیستان وبلوچستان بویژه چابهار قدردانی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار