استاندار گیلان تاکید کرد:
استاندار گیلان با بیان اینکه استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان ضرورت توسعه اقتصاد دریامحور است، تاکید کرد: بهره مندی از منابع ارزشمند دریا باید از حالت سنتی خارج شده و با شیوه های نوین به تقویت اقتصاد ملی منتهی شود
کد خبر: ۱۱۴۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ 07 January 2024

به گزارش خبرنگارتابناک گیلان اسدالله عباسی امروز، ۱۶ دی ماه در نشست ستاد اجرایی تقویت اقتصاد دریامحور گیلان، ضمن محکومیت مجدد اقدام ناجوانمردانه تروریستی در گلزار شهدای کرمان و به شهادت رساندن جمعی از هم وطنان بی گناهمان؛ بر لزوم برنامه ریزی دقیق و علمی همراه با تشریک مساعی مجموع دست اندرکاران اجرایی و دانشگاهی در حوزه تقویت اقتصاد دریامحور و ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: تکمیل زنجیره تولید تا بازار مصرف و صادرات، از الزاماتی است که در بستر بهره گیری از اقتصاد دریامحور میسر می شود.

وی ادامه داد: این مهم باید با توسعه و ارتقای زیرساخت های حوزه دریا و تجارت دریایی ریل گذاری شود تا اهداف پیش بینی شده در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد دریامحور هرچه سریع تر تحقق یابد.

استاندار گیلان با اشاره به سفر اخیر هیئت اقتصادی گیلان به روسیه، بازارهای این کشور را ظرفیتی بالقوه برای عرضه انواع محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی گیلان عنوان کرد و افزود: بهره گیری بهینه از این ظرفیت با تقویت ارکان موثر در حوزه اقتصاد دریا محور اعم از توسعه و تجهیز ناوگان دریایی، آموزش و اطلاع رسانی به جامعه هدف، تسهیل در روند صادرات و بهره گیری از یافته های علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی امکان پذیر است.

عباسی گفت: استفاده از ظرفیت دریا در این استان مورد غفلت قرار گرفته است که در این رابطه به ویژه برای ارتقای ظرفیت ها، نیازمند استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان در بخش هایی چون آبزی‌پروری و صید ماهی و... هستیم.

وی عنوان کرد: با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان، سهم ما در اقتصاد دریا بسیار کم و اندک است و تا زمانی که نگاه علمی و دانش بنیان به این حوزه نداشته باشیم، تحول و اتفاق جدیدی رقم نخواهد خورد.

استاندار گیلان تصریح کرد:‌ ما باید از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد دریامحور بیشتر استفاده کنیم و در بخش هایی چون صنایع کشتی سازی و پرورش ماهی در قفس متناسب با شرایط دریای خزر بیشتر سرمایه‌گذاری کرده تا از این ظرفیت ها بهره بیشتری بگیریم.

عباسی ادامه داد: از سویی در راستای برای فقرزدایی و افزایش درآمد در استان های ساحلی همچون گیلان باید در زمینه توسعه اقتصاد دریا بیشتر فعال شویم و این بخش رونق گیرد زیرا کشاورزی به تنهایی در گیلان جوابگو نیازها اعم از اشتغال و معیشت و... نیست.

وی با اشاره به ظرفیت های این استان اضافه کرد: رودخانه ها با توجه به حجم آلودگی ها تبدیل به تهدیدی برای استان شده اند؛ حال آنکه رودخانه‌ها باید فرصت مناسبی برای گردشگری و درآمدزایی باشد.

استاندار گیلان همچنین به صنعت کشتی سازی در استان اشاره و خاطرنشان کرد:‌ قرارداد اولیه برای توسعه صنعت کشتی سازی امضا شده و کارها و فرآیند مربوطه باید سرعت گیرد و به طور حتم با ترغیب بخش خصوصی و با تعامل گسترده می‌توانیم از ظرفیت اقتصاد دریایی، بیشتر در گیلان بهره ببریم.

عباسی با بیان اینکه برخی تخریب ها و هجمه های غیرمنصفانه علیه دولت در گیلان، خللی در ارائه خدمت و حرکت قطار توسعه ایجاد نمی کند، خطاب به مدیران اجرایی تاکید کرد: دولت برنامه های خود را با لحاظ منویات راهگشای امامین انقلاب برای حفظ منافع مردم طراحی و اولویت بندی کرده و در این راستا بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، کشور عزیزمان به قله نزدیک شده و خستگی و ناامیدی معنا ندارد.

وی همچنین با اشاره به حجم زیاد کارهای بر زمین مانده در گیلان، جبران نقایص گذشته را مستلزم یک مدیریت جهادی و بی وقفه دانست و افزود: برای اینکار باید تمامی ظرفیت ها را در راستای خدمت حداکثری به جامعه بسیج کرد و با هم افزایی و وحدت رویه به توسعه متوازن و همه جانبه در گیلان رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار