اگر افراد امکان پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان طی چند ماه را داشتند آیا نیاز به ثبت نام در طرح مسکن ملی بود؟
کد خبر: ۱۱۴۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 18 December 2023

تابناک فارس به نقل از فارس : شاید اگر این روزها چرخی در بازار پر سودای مسکن زده باشید، پس از دیدن قیمت ها شوکه شوید و خانه دار شدن را یک آرزوی محال بدانید.

خانه‌دار شدن، یکی از کلیدی ترین بخش های اقتصاد و از جمله طرح‌هایی است که مورد توجه دولت‌های مختلف قرار گرفت و دولت‌ها تصمیم گرفتند هزینه سنگین خانه را در سبد خانوار کاهش دهند.

یکی از این طرح ها برای برآورده کردن آرزوی تهیه مسکن 2 دولت نهم و دهم مسکن مهر بود که تهیه مسکن را برای خانواده‌های فاقد مسکن در دستور کار قرار دادند، اما با توجه به وجود برخی مشکلات این پروژه هم چندان آرزوها را محقق نساخت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تصمیم ها به سمت اجرای طرح دیگری برای خانه دار شدن با عنوان نهضت ملی مسکن رفت، این طرح اگرچه بی نقص نشان داده می شود اما باز هم دشواری هایی را پیش روی مردم قرار داده است.

با اعلام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در اوایل دولت سیزدهم، افرادی که خانه نداشتند برای به دست آوردن خانه ثبت نام کردند و تا اینجا تقریبا همه چیز بی نقص و به نفع مردم بود اما مانعی که سبب گلایه مردم شده، پرداخت آورده اولیه است که با توجه به مشکلات اقتصادی، مبلغی سنگین و خارج از توان اکثر متقاضیان است.

تامین آورده اولیه در طرح ملی مسکن با توجه به مشکلات اقتصادی به مشکلی مضاعف برای بسیاری از مردم تبدیل شده است، چرا که بیشتر اقشار جامعه توان پرداخت این مبلغ را ندارند.

درخواست کاهش اورده متقاضیان مسکن ملی در لامرد

در همین راستا تعدادی از شهروندان لامردی با ثبت پویشی در فارس من با عنوان "درخواست کاهش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن شهر لامرد" به مبالغ سنگین آورده مسکن ملی اشاره کرده و گفته اند: در حالی که بسیاری از ما متقاضیان فازهای 2 و 3 طرح نهضت ملی شهرستان لامرد از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و در آرزوی خانه دار شدن هستیم پس از گذشت مدتها شاهد اطلاع رسانی جهت آورده سنگین با مبالغ کلان و همچنین زمان بندی کاملا نامعقول می‌باشیم.

در ادامه این پویش آمده است: با توجه به اینکه فراهم کردن مبلغ سنگین این آورده برایمان مشکل است، از شما عزیزان خواهشمندیم با توجه به سیاست‌های بخش مسکن و اینکه اکثر متقاضیان این طرح را جامعه کارگری و کمتر برخوردار تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه مبلغ اقساط وام و همچنین سود آن نیز بسیار بالا است، دستوری فرمائید تا نسبت به اصلاح زمان بندی و همچنین دریافت آورده کمتر از متقاضیان اقدام نمایید.

همچنین کمپین دیگری با عنوان "منِ مستأجر چگونه 40 میلیون آورده مسکن ملی را تهیه کنم؟" در سامانه فارس من به ثبت رسیده است.

طرح نهضت ملی و جیب‌هایی که خالی است

آن طور که پیدا است، رقم اولیه آورده ها برای تکمیل ثبت نام در طرح ملی مسکن چیزی حدود ۴۰ میلیون در ابتدای کار است که تا مرحله فوندانسیون به مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون خواهد رسید.

این در حالی است که اگر افراد امکان پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان طی چند ماه را داشتند آیا نیاز به ثبت نام در طرح مسکن ملی بود؟

مسئله مربوط به پرداخت تسهیلات نیز خود حامل گره کور دیگری است و طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه چیزی حدود هفت تا ده میلیون اقساط پرداخت کنند البته این مبلغ اوایل دولت تعیین شده و طبیعتاً در زمان تحویل ساختمان افزایش هم خواهد داشت.

حال اگر فرض را بر همان اقساط ۱۰ میلیونی بگذاریم، آیا توان پرداخت آن برای مردم وجود دارد؟!

هدف کاهش مشکلات مردم است

به منظور پیگیری این پویش مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن طرحی پیش بینی شده از سوی دولت برای خانه دار شدن مردم است که در این طرح، زمین توسط دولت تهیه می شود و با این تأمین زمین حدود ۵۰ درصد هزینه ها که به زمین مربوط میشد، برطرف می شود.

حسن شبانی افزود: بقیه هزینه ها مربوط به هزینه ساخت و ساز است که باز هم دولت بانک ها را موظف به پرداخت تسهیلات مسکن کرده است، بانک ها موظف شده اند تسهیلاتی تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان را پرداخت کنند، هزینه آماده سازی معابر و... نیز ابتدا قرار بود توسط مردم پرداخت شود اما باز هم دولت آن را عهده دار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره دهک های آسیب پذیر گفت: دهک های آسیب پذیر مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، دهک های یک‌ تا چهار باز هم مشمول کمک های دولت می شوند.

این مسؤول افزود: دولت به دهک های یک و دو تسهیلاتی به مبلغ ۴۰۰ میلیون و دهک های سه و چهار مبلغ ۳۰۰ میلیون را با کارمزد ۲درصد پرداخت خواهد کرد و از طرفی مصالح را هم تامین می کند.

شبانی بیان کرد: بافت های فرسوده هم مشمول بسته های تشویقی مثل وام های کم بهره، تخفیف عوارض شهرداری و... می شوند.

وی گفت: ما در چارچوب قانون می توانیم از کار افراد گره گشایی کنیم اگر جایی قانون اجازه کمک داده باشد ما دریغ نمی‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان درباره مبلغ آورده اولیه تصریح کرد: آورده‌ اولیه در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت ۴۰ میلیون تومان در ابتدای ساخت است که تا مرحله فوندانسیون به مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون تومان خواهد رسید و سپس ۲۰ درصد وام آزاد می شود که در این مرحله متقاضیان می توانند از تسهیلات استفاده کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار