معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان فاز اول مرمت خانه تاریخی دکتر قریب در روستای گرکان شهرستان آشتیان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ 11 December 2023

به گزارش تابناک مرکزی،حسین محمودی افزود: عملیات مرمتی با آجر و خشت، کف‌فرش با آجر سنتی، اندودکاری و بندکشی سطوح، مرمت درب و پنجره‌های چوبی، عایق‌کاری رطوبتی، کاشی‌کاری، لوله‌کشی، رنگ‌آمیزی ساختمان با هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال در فاز اول به اتمام رسیده است.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بنای اصلی در ضلع شمالی قرار دارد و دارای دو طبقه با زیرزمین است. راه ورود به زیرزمین از داخل حیاط مرکزی است. دو راه پله قرینه در طرفین راه پله زیرزمین به طبقه همکف راه می یابند. ورودی در کنار تالار اصلی قرار دارد. ورودی سمت شمال غربی در طبقه همکف امتداد پیدا کرده و در انتها به پلکان مارپیچ طبقه اول منتهی می شود.
محمودی گفت: در این طبقه تزئینات قاب بندی گچی، قطاربندی و گچبری دیده می شود. مشابه این تزئینات در طبقه فوقانی برج بچشم می خورد. نقشه طبقه اول و طبقه همکف یکسان است، با این تفاوت که در طبقه اول بجای اتاق مرکزی، یک اتاق خواب قرار دارد. منزل خاندان قریب در زمینی به مساحت 715 متر مربع قرار دارد.
به گفته او این اثر در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار