مسکن‌های ملی، این روزها در سطح کشور وضعیت متفاوتی دارند، برخی تعیین‌تکلیف می‌شوند، برخی به مرحله افتتاح می‌رسند و برخی هم خبری از آنها نیست، در این گزارش به تشریح آخرین وضعیت آن در کرمان پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳ 06 December 2023

به گزارش تابناک کرمان، مسکن‌های ملی، این روز‌ها در سطح کشور وضعیت متفاوتی دارند، برخی تعیین‌تکلیف می‌شوند، برخی به مرحله افتتاح می‌رسند و برخی هم خبری از آن‌ها نیست.

لبخند‌ها و اشک شوق کسانی که سال‌ها درد مستاجری کشیده بودند و حالا یا دارند کلید آپارتمان خود را تحویل می‌گیرند و یا امید دارند به همین زودی‌ها بار و بندل خود را جمع کنند و برای همیشه در سرپناه خودشان قرار بگیرند، حس‌وحال عجیبی در ما ایجاد و چیزی مثل قند در دلمان آب می‌کند.

بر عکس! وقتی متقاضیانی را می‌بینیم که سال‌ها منتظر مانده و هنوز هم انتهای مسیر انتظارشان مشخص نیست، آه از نهادمان بلند می‌شود و انگار قلبمان برای این انتظار تلخ، تیر می‌کشد.

برای تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن ملی کرمان به سراغ مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان رفتم.

رضا حافظی در گفتگو با خبرنگار فارس در کرمان، از لزوم ساخت مسکن ملی در استان سخن به میان آورد و با اشاره به سیاست‌های ابلاغی دولت، اظهار داشت: بر اساس برنامه، کرمان باید ۱۲۹ هزار و ۲۸۴ واحد مسکونی برای واجدین شرایط بسازد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان از ثبت نام ۲۱۱ هزار و ۳۴۷ نفر خبر داد و با تاکید بر اینکه ۵۳ هزار و ۴۲۶ نفر متقاضیانی هستند که تایید نهایی شده‌اند، گفت: تاکنون و در مجموع، ۲۱ هزار و ۴۵۷ افتتاح حساب داشته و ۱۲ هزار و ۵۰۱ نفر به پروژه تخصیص داده شده‌اند.

۳ هزار هکتار زمین تامین و به مسکن ملی استان الحاق شده است

وی به بحث تامین زمین‌های مسکن ملی پرداخت و با اشاره به اینکه در شمال استان کرمان تاکنون حدود ۳ هزار هکتار زمین تامین و الحاق شده است، ابراز داشت: از این میزان در شهر کرمان معادل ۱۶۸ هکتار تامین شده است.

حافظی اضافه کرد: با توجه به بررسی و پیگیری‌های مجدد مصوبه، ۱۴۸ هکتار در جنوب شرقی کرمان جنب زمین ۱۰۸ هکتاری در دستور کار الحاق قرار گرفته و مطالعات فاز اول و دوم آن انجام شده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان به پروژه‌های فعال در استان کرمان اشاره داشت و عنوان کرد: ۱۰۸ هکتار از اراضی داخل محدوده شهر کرمان، نقشه‌برداری شده، طراحی فاز ۱ و ۲ انجام و در کمیسیون‌های مختلف به تصویب رسیده است.

وی اضافه کرد: فرایند پیش از فراخوان جهت انتخاب پیمانکار و مشاور نظارت، طی شده، انجام مناقصه و انعقاد قرارداد صورت گرفته و پیمانکارِ عملیات اجرایی آماده‌سازی را شروع کرده است.

حافظی از همکاری ۶ شرکت تعاونی انبوه‌ساز در ساخت واحد‌ها سخن گفت و با اشاره به اینکه اکنون در مرحله انعقاد قرارداد با آن‌ها هستیم، بیان کرد: شهرک ۶۰ هکتاری کوهسار جنب هنرستان رضوان نقشه برداری شده، طراحی فاز ۱ و ۲ آن انجام و در کمیسیون‌های مختلف به تصویب رسیده و فرایند پیش از فراخوان جهت انتخاب پیمانکار اجرایی و مشاور نظارت در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در شهر کرمان برای الحاق به محدوده، حدود ۱۳ نقطه با مشاور طرح بررسی شد که فقط یک قطعه زمین در ضلع جنوبی ۱۰۸ هکتاری به مساحت ۱۴۸ هکتار پذیرفته شد، مابقی اراضی به دلایل متعدد در کمیسیون‌ها مردود شدند.

وام مسکن از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان رسید

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان از الحاق فاز‌های اول و دوم و سوم مجموعه ۸ فازی بلدالامین سخن به میان آورد و تصریح کرد: در خصوص فاز اول، قرارداد متمم آن بسته شده است و هفته گذشته در دفترخانه قرارداد منعقد شد، زمین به رهن بانک درآمد و میزان وام برای فاز اول از ۳۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: همچنین برای فاز دوم قرارداد مشارکت مدنی منعقد شد و زمین به رهن بانک درآمد، میزان وام نیز از ۳۵۰ به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: فاز سوم نیز بعد از قرارداد مشارکت مدنی زمین به رهن بانک درآمده و میزان وام همانند فاز‌های اول و دوم از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

حافظی به تکمیل فاز‌های باقیمانده پرداخت و با اشاره به اینکه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، فاز‌های ۴،۵،۶،۷ و ۸ به سه فاز ۴، ۵ و ۶ تبدیل شده و یک‌هزار و ۴۴۰ واحد را تشکیل می‌دهند، گفت: مناقصه آن توسط ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) در حال انجام است.

روند ساخت‌وساز در کرمان افزایش چشمگیری خواهد داشت

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان کرمان اضافه کرد: با توجه به قیمت مصوب شده شورای مسکن و تائید و ابلاغ آن از سوی وزارتخانه معادل ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برای ساخت هر متر مربع خواهد بود. حافظی به ارزیابی روند اجرائی مسکن ملی در استان پرداخت و در پاسخ به این سؤوال که آیا پروژه‌های مسکن ملی کرمان تا نیمه اول ۱۴۰۴ به پایان می‌رسند، گفت: با توجه به اینکه زمین برای شمال استان کرمان و همه شهرستان‌ها حدود ۸۰ درصد تامین شده و همچنین از آنجایی که بعد از تامین زمین یا الحاق به محدوده نیاز به شروع انجام فرایند فاز اول و دوم است، در اکثر شهر‌های شمال استان کرمان این مهم دست یافته‌ایم و اکنون در حال برگزاری مناقصات برای انتخاب شرکت‌های پیمانکاری در امر آماده سازی هستیم.

وی اضافه کرد: روند ساخت‌وساز هر روز افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

به گزارش فارس: برخی پروژه‌های مسکن ملی کرمان مانند پروژه ۴ هزار واحدی بلدالامین، سال‌های زیادی است که در انتظار تکمیل مانده، امیدواریم مجموعه استان دست‌دردست هم بگذارند و مردم مستاجر را خوشحال کنند.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار