استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تنوع فوق‌العاده از تولید محصول، دومین تولید کننده خرما در کشور است که با تولید ۱۷۰ هزار تن محصول موجبات ارزآوری به کشور را آن هم در شرایط سخت تحریمی فراهم کرده است اما در نبود شهرک خرما برای فرآوری و بسته بندی مناسب، به کشورهای دنیا خام فروشی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴ 03 December 2023

به گزارش تابناک بوشهر، سارا طاهری: ۱۰ سال و یک ماه و ۱۰ روز از اولین خبر لزوم ایجاد «شهرک خرما» در استان بوشهر می‌گذرد، اما همچنان به جز هشتگ‌های وعده‌ای، چیزی نصیب این مردم و صنعت خرما نشده است، خبر‌ها از سال ذکر شده تا آبان ماه سال جاری که پنجمین جشنواره ملی خرما برگزار شده زیر هم ردیف شده‌اند، اما به راستی چرا علی‌رغم علم به این موضوع که احداث این شهرک‌ها چه منافع بالایی برای استان دارد همه چیز در حد وعده باقی می‌ماند؟ جایی که حتی این موضوع با واکنش نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر مواجه شده است.

وجود ۶ میلیون اصل نخل در استان بوشهر

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در همایش ملی خرما در آبان ماه سال جاری گفته بود: «استان بوشهر با ۶ میلیون اصل نخل و تنوع فوق‌العاده از تولید محصول، دومین تولید کننده خرما در کشور است که با تولید ۱۷۰ هزار تن محصول موجبات ارزآوری به کشور را آن هم در شرایط سخت تحریمی فراهم کرده است.»

همین یک جمله کافیست تا بدانیم چقدر در این سال‌ها در خصوص پیگیری جدی این مطالبه مردمی و کشوری کوتاهی صورت گرفته است و جمله دردناک‌تر اینکه کشور ما تنها کشور صادر کننده خرمای خام است، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دوم شهریور ماه سال ۱۳۹۹ در نشست با هیئت وزیران در هفته دولت بر پرهیز از خام فروشی محصولات خصوصاً خرما تأکید کردند.

کلمات #توسعه، #اشتغال، #درآمدزایی، #صادرات و #ارزآوری به واسطه ایجاد شهرک خرما تنها به گفتار تبدیل شده و خبری از عمل نیست.

علی‌رغم خرمای با کیفیت، کارتون‌های مقوایی که بعضاً ظاهر جالبی ندارند باعث افت صادرات این محصول خواهد شد، چرا باید بیشتر این محصول به صورت فله صادر شود و ارزش افزوده حاصل از بسته‌بندی‌های کوچک نصیب کشور‌های صادر‌کننده شود؟ کدام مسؤول یا اقتصاددان در کشور و استان وجود دارد که از مزایای بی‌شمار این شهرک‌ها بی‌اطلاع باشد؟ حتی دیگر کشاورزان هم با خواندن خبر‌ها در این سال‌ها و مطالعات گوناگون به اهمیت این موضوع پی برده‌اند، اما دستشان خالی و نگاهشان به تحقق وعده‌های مسؤولانشان است.

ناحیه خرما جایگزین شهرک خرما می‌شود

ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس در گفتگو با خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت شهرک خرما دشتستان با بیان اینکه راه‌اندازی شهرک خرما از دو مسیر دنبال می‌شود گفت: مجوز راه‌اندازی شهرک‌خرما توسط هیأت دولت صادر می‌شود که فرآیند آن طولانی و زمان‌بر بوده، اما مجوز ایجاد ناحیه‌خرما در داخل استان صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ گونه تفاوتی میان شهرک و ناحیه وجود ندارد، ادامه داد: هر دو طرح از اختیارات یکسانی برخوردار هستند و تنها در مقیاس تفاوت دارند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس افزود: پیگیری‌هایی برای راه‌اندازی ناحیه‌خرما انجام داده‌ایم، اما در ادامه کار پس از بررسی بیشتر تصمیم‌گیری شد که ناحیه را فقط منحصر به خرما نکنیم و اگر احیاناً در ناحیه مورد نظر قرار شد در آینده کارخانه رب گوجه‌فرنگی ایجاد شود مانع و محدودیتی وجود نداشته باشد.

روند ایجاد ناحیه‌صنعتی در دشتستان مطلوب است

رضایی با اشاره به اینکه روند ایجاد ناحیه‌صنعتی در مناطق سعدآباد، شبانکاره و آبپخش به خوبی پیش رفته است و برای مناطق تنگ‌ارم نیز در دست بررسی است ادامه داد: مذاکرات و نشست‌هایی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت برای سرمایه‌گذاری و ورود تخصصی در حوزه خرما و ایجاد ناحیه داشته‌ایم که خوشبختانه موافقت اولیه با هر دو نهاد صورت گرفته و مراحل کارشناسی در حال طی شدن است.

وی با بیان اینکه فلسفه ایجاد ناحیه خرما توجه ویژه به برقراری اتصال میان کشت و صنعت است عنوان کرد: صنایع باید در کنار باغات و حوزه کشاورزی متصل شوند تا شاهد ارزش افزوده بیشتر، بهره‌وری بالاتر و تولید ثروت بیشتری باشیم.


قول ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

علی فرهمندپور، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان بوشهر در نمایشگاه خرما امسال از عزم این ستاد برای راه‌اندازی شهرک صنعتی خرما در این استان خبر داده و گفته بود: این شهرک قرار است با مشارکت بنیاد برکت و صندوق مشترک استان‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه عرصه‌ای به وسعت ۳۰ هکتار برای ایجاد این شهرک اختصاص یافته است ادامه داد: صندوق مشترک استان‌ها هم باید با شناسایی و ارزیابی و طرح جامع، ورود کند.

با توجه به اینکه شهد خرما، شیره خرما، عسل خرما، خمیر خرما، قند مایع خرما و کرم خرما تنها بخشی از فرآورده‌های جانبی این محصول جدا از فرآورده‌های خود این درخت با ارزش و استراتژیک است، و با عنایت به اینکه این مطالبه، تنها یک مطالبه استانی نیست، باید دید مسؤولان مربوطه در خصوص آخرین وعده‌های خود تا چه حد پیگیر خواهند بود. آیا قبل از پایان سال ١۴٠٢ کام مردم استان مانند محصولشان از آغاز به کار این ناحیه صنعتی شیرین خواهد شد؟

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار