مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به برگزاری جشنواره اسب کرد در اقلیم کردستان عراق، گفت: طرف عراقی برای ثبت جهانی اسب کرد پای کار آمده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ 28 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا، داریوش فرمانی با اشاره به سفر چندی پیش خود به اقلیم کردستان عراق، اظهارکرد: باتوجه به تاکیدات استاندار کرمانشاه مبنی بر توسعه تعاملات گردشگری با عراق، به همراه مشاور استاندار در امور عراق، سفر کاری دو روزه‌ای به اقلیم کردستان داشتیم.

وی ادامه داد: این سفر بنا به دعوت استاندار سلیمانیه عراق به منظور شرکت در جشنواره اسب کرد بود که در آن شرکت کردیم و آخرین رایزنی‌ها در خصوص پرونده ثبت جهانی اسب کرد انجام گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرف عراقی هم برای ثبت جهانی اسب کرد اعلام آمادگی کرده و برگزاری جشنواره اسب کرد در این منطقه هم زمینه‌ای برای تدوین پرونده آن خواهد بود.

وی یادآورشد: امیدواریم با تداوم همکاری‌های بین کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق بتوانیم پرونده ثبت جهانی اسب کرد را با سرعت خوبی تدوین کرده و برای ثبت جهانی آن که خارج از نوبت خواهد بود، اقدام کنیم.

فرمانی در ادامه از پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه (معبد آناهیتا تا ایوان مدائن) به عنوان یکی دیگر از موضوعات پیگیری شده در این سفر نام برد و گفت: در این راستا با سرکنسولگری ایران دیداری داشتیم و در این رابطه رایزنی‌هایی صورت گرفت تا بتوانیم در این زمینه هم یک پرونده ثبت جهانی مشترک را با عراق داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: باتوجه به ظرفیت‌های خوبی که کرمانشاه در حوزه توریسم درمانی دارد، در این سفر مقرر شد در حوزه گردشگری سلامت تعاملات بیشتری با عراقی‌ها داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه طی سنوات گذشته اکثر بیمارانی که از کشور عراق از مسیر مرز‌های کرمانشاه وارد کشور می‌شدند، از استان ما به عنوان یک معبر استفاده می‌کردند و مقصد اصلی آن‌ها استان‌های مرکزی کشور بود، اما طی یکی دو سال گذشته تلاش کرده ایم تا در استان خود به آن‌ها خدمات ارائه دهیم و در واقع مقصدی برای توریسم درمانی باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به قرابت‌های فرهنگی و تاریخی بین کرمانشاه و عراق اشاره کرد و گفت: باتوجه به اشتراکات تاریخی زیادی که بین ما وجود دارد، مقرر شد تبادل اشیاء موزه‌ای در دستور کار ما و این کشور قرار گیرد.

این مسئول یادآور شد: همچنین از آنجایی که دانشگاه‌های کرمانشاه در حوزه باستان شناسی و انجام پروژه‌های باستان شناسی شرایط مطلوبی دارند، مقرر شد دانشگاه‌های ما با آن‌ها نیز در حوزه مسائل باستان شناسی تعاملات بیشتری داشته باشند.

فرمانی در ادامه برگزاری رویداد‌های مشترک و برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی را از دیگر برنامه‌های مهم پیگیری شده در این سفر عنوان کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار