رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: پروژه‌های تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری، پروژه‌های زیرساختی و عمرانی و موضوع گلخانه شهید دکامی‌زاده شهرستان قصرشیرین از جمله سه حوزه مطرح شده بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه بود.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴ 27 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، علی چاله‌چاله، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات سفر دور اول رئیس جمهور به استان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: پروژه‌های تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری، پروژه‌های زیرساختی و عمرانی و موضوع گلخانه شهید دکامی‌زاده شهرستان قصرشیرین از جمله سه حوزه مطرح شده بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه پرداخت تسهیلات مرتبط با سفر هیأت دولت پرداختی نداشتیم، البته در حوزه‌های مکانیزاسیون، بذر، بند تبصره ۱۸ سال گذشته کمک‌های فنی و اعتباری و ملی، از منابع متمرکز بانک کشاورزی بند الف ماده ۵۲ استفاده‌های خوبی کرده‌ایم، ولی در منابع متمرکز استانی در رابطه با موضوع مصوبه سفر هیأت دولت پرداختی نداشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص حوزه زیرساخت‌ها، تصریح کرد: سه هزار میلیارد تومان مصوبه در حوزه‌های مختلف زیرساختی کشاورزی و ادارات کل تابع داشتیم که یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور بود و یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هم از محل تعهدات وزارتخانه که قرار بود با مولدسازی پرداخت شود و ۵۰۰ میلیارد تومان هم سهم منابع استانی بود.

وی ادامه داد: از منابع سازمان برنامه و بودجه تا به حال ۴۲۳ میلیارد تومان و از منابع وزرات جهاد کشاورزی نیز تاکنون مبلغی اختصاص پیدا نکرده و از منابع استانی هم ۸۴ میلیارد تومان و در مجموع ۱۷ درصد اعتبارات حوزه زیر ساختی را از مصوبات توانستیم دریافت کنیم.

چاله‌چاله با اشاره به اعتبارات عمرانی، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این اعتبارات هم به منابع اختصاص یافته اخیر از محل جابجایی یک‌میلیارد دلار بابت پروژه آبیاری حوزه مهار آب‌های مرزی که ۷۵۰ میلیارد تومان مصوبه مربوط به این پروژه بوده است.

مورد ویژه‌ای که از طریق مسوولان وقت استان پیگیری و در کمیته‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در مصوبات سفر رئیس جمهور هم آمده؛ مجتمع گلخانه‌ای شهید دکامی‌زاده شهرستان قصرشیرین است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص آن، گفت: مجمتع شهید دکامی‌زاده، ۵۷ هکتار زمین در قالب ۴۰ قطعه به فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی سال۱۳۸۰ بنا بر شرایط خاصی که در حوزه مرزی قصرشیرین وجود داشته با اهداف سیاسی و تولیدی واگذار شده، متأسفانه قراداد‌های مناسبی در آن زمان متناسب با اهداف طرح منعقد نشده بود.

وی افزود: درخواست استان در سفر رئیس جمهور این بود که، چون سطح منابع بالا است ترک تشریفات مناقصه لحاظ و اختیار به استان داده شود تا براساس قرارداد‌های اولیه اجاره به شرط تملیک به همان افرادی که روز اول با هدف سرمایه‌گذاری در این طرح مشارکت داشته‌اند، واگذار شود.

چاله‌چاله خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۳ قانون افزایش بهره‌وری اجاره بلند مدت، مصوبه‌ای بوده که در این راستا بعد از پیگیری، بحث و بررسی و جلسات متعددی ابلاغ شد، اما با این مصوبه مشکل این مجتمع حل نمی‌شود باید اجاره به شرط تملیک باشد یا مجوز ترک تشریفات را به استان بدهند تا با اختیارات استانی پروژه واگذار شود.

وی اظهار کرد: مالکیت این مجتمع گلخانه‌ای دولتی است سطح معاملات در حد و اختیارات استان نیست، باید مجوز دولت به استان اختصاص داده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این مجتمع گلخانه‌ای از سال ۱۳۸۰ به سرمایه‌گذاران با هدف اجاره به شرط تملیک واگذار شده، اما همچنان پس از گذشت ۲۲ سال متاسفانه بلاتکلیف است، چون مستندات مالکیتی ندارند از هیچ منابع تسهیلاتی نمی‌توانند استفاده کنند؛ باید تکلیف مالکیتی مجتمع مشخص شود. یک بخش تسهیلات است یک بخش آن تثبیت مالکیت خود افرادی است که آن‌جا سال‌ها سرمایه‌گذاری کرده و در حال تولید هستند.

وی در ادامه اشاره‌ای به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در حوزه کشاورزی داشت و افزود: استان کرمانشاه ۹۵۰ هزار هکتار اراضی دارد که ۷۰۰هزار هکتار از این اراضی دیم است.

چاله‌چاله اضافه کرد: سال گذشته زراعی بارش مناسب بود، اما پراکنش و زمان بارش‌ها مناسب نبود، اما با مدیریت صورت گرفته و همکاری خود کشاورزان توانستیم رتبه استان در خرید محصول گندم را یک پله ارتقا دهیم به طوریکه که ۸۰۶ هزار تن تولید داشتم و ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به گندم خریداری شده بود.

وی با اشاره به رتبه اول استان کرمانشاه در تولید محصول جو، گفت: جو جزء محصولات استراتژیکی اصلی در خوراک دام و طیور است که استان کرمانشاه با بیش از ۴۴۰ هزار تن تولید، رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

به گفته چاله‌چاله، استان کرمانشاه با تولید ۱۲۰ هزار تن محصول نخود در سطح استان سال‌هاست که رتبه برتری کشور را ازآن خود کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در تثبیت مالکیت طرح رفع تداخل و صدور سند در سطح کشور که به عنوان طرح ملی در دست اجرا است، خوشبختانه از سال گذشته به عنوان استان برتر در رفع تداخلات اراضی در سازمان امور اراضی کشور مطرح هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در طرح مهار آب‌ها مرزی که اخیرا شروع شده به عنوان اولین استان در ۶ استان که از این محل منابع دارند، توانسته‌ایم پیمانکار بگیریم و شروع به کار کنیم علی‌رغم اینکه یک هفته بیشتر نیست که از ابلاع اعتبارات و مجری طرح به استان گذشته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار