بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، هم اکنون میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان بر روی ۱۷۴ (AQI) قرار دارد و شرایط برای عموم مردم آلوده است؛ شرایط سکون هوا از پایان روز گذشته به تشدید آلودگی هوای این خطه منجر شده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸ 26 November 2023

میانگین شاخص کیفیت هوای کلانشهر اصفهان امروز یکشنبه پنجم آذر در شرایط آلوده برای عموم قرار دارد؛ دیروز شاخص آلودگی هوای اصفهان مطابق اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، در شرایط آلوده برای گروه های حساس قرار داشت و به دلیل شرایط سکون هوا، روند تجمیع آلاینده ها شدیدتر و امروز میانگین شاخص آلودگی هوا را افزایش داد.

اداره کل هواشناسی اصفهان هم روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای از افزایش غلظت آلاینده ها همراه با کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی و صنعتی استان و کلانشهر اصفهان خبر داده بود، شرایطی که موجب شد روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شود اما خروجی آن تنها اعمال برخی نظارت ها از جمله تقویت پلیس در چهارراه‌ها و برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، برخورد با عاملان آتش زدن بقایای گیاهی و همچنین تدوام پایش واحدهای آلاینده و نظارت بر توزیع سوخت پاک توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان شد.

با توجه به آلودگی هوا تا بعد از ظهر روز دوشنبه، ۶ آذرماه توصیه شده است که ساکنان اصفهان به‌ویژه گروه های آسیب پذیر تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند.

مطابق پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان با ورود سامانه ناپایدار جوی از بعدازظهر روز دوشنبه از میزان آلودگی کلانشهر اصفهان کاسته شود.

آلوده ترین قسمت‌های کلانشهر اصفهان، منطقه کردآباد و میدان فیض است که شرایط آلودگی آن‌ها به رنگ بنفش و بسیار آلوده در آمده است؛ شاخص آلودگی هوا در ایستگاه سنجش کیفیت هوای کردآباد عدد ۲۵۲ (AQI) و در میدان فیض ۲۰۷(AQI) را نشان می دهد.

همچنین شاخص کیفیت هوا در میدان انقلاب، عدد ۱۶۱(AQI) زینبیه ۱۷۵(AQI)، بزرگراه شهید خرازی ۱۵۵( AQI)،میرزا طاهر ۱۶۲(AQI)،پارک زمزم ۱۶۲( AQI)،دانشگاه صنعتی ۱۷۱( AQI)، سپاهان شهر ۱۶۷( AQI)، رهنان ۱۶۲( AQI)، کاوه ۱۷۱AQI))،۲۵ آبان ۱۵۹(AQI) ثبت شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار