رییس کل دادگستری استان یزد با اشاره به چالش های موجود در حوزه کمبود آب و حفظ منابع آبی گفت: تدوین نظام مالکیت و بهره وری منابع آبی باید مورد توجه قانونگذار قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳ 26 November 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، غلامعلی دهشیری در نشست هم اندیشی «دادآب » با اشاره چالش های حقوقی در حوزه حفظ منابع آبی اظهار کرد: حقوق منابع آبی از شاخه های جدید و نوظهور است که باید با بهره گیری از نظرات نخبگان و کارشناسان آن را تقویت کرد.
وی تصریح کرد: کار جزیزه ای در حوزه توزیع آب و همچنین حفظ منابع آبی ازچالش های مهم در این حوزه است که باید با حضور دستگاه متولی در حوزه های مختلف اعم از شرکت های حوزه تامین و توزیع آب از یک سو و مصرف کنندکان عمده منابع آبی مانند جهاد کشاورزی و صنایع از سوی دیگر به یک سیاست واحد رسید.
دهشیری با بیان اینکه آب از انفال بوده و مشمول مدیریت های منطقه ای نمی باشد افزود: عدم وجود حاکمیت کشوری بر مدیریت منابع آبی از چالش های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از رسالت های دستگاه قضا بحث پیشگیری و صیانت از حقوق عامه است گفت: قطعا موضوع حفظ منابع آبی به عنوان محور زندگی، عمرانی و آبادانی یکی از مهمترین رسالت های دستگاه قضا می باشد.
این مقام قضایی استان یزد تصریح کرد: قطعا دستورات قاطع و به موقع دادستان ها از یک سو و تصمیم گیری ها و همراهی های روسای حوزه های قضایی از سوی دیگر می تواند در حفظ منابع آبی بسیار موثر باشد.
وی با بیان اینکه در 6 ماهه ابتدای سال جاری از دعاوی که علیه شرکت آب منطقه ای استان مطرح شده است اظهار داشت: در 22 مورد که حدود 77 درصد پرونده بوده رای به نفع شرکت آب منطقه ای استان صادر شده است.
دهشیری اضافه کرد: همچنین در همین مدت 11 شکایت توسط آب منطقه ای در محاکم استان مطرح شده که در 33 درصد پرونده ها رای به نفع شرکت آب منطقه ای صادر شده است.
وی افزود: گزارشات آماری نشان می دهد که منابع آبی استان در وضعیت خطرناکی قرار دارد و حل این چالش نیازمند عزم همگانی و اصلاح الگوهای مصرف در حوزه های مختلف اعم از کشاورزی، صنعتی و شرب و بهداشت است.
وی با اشاره به عدم توجه به مباحث حقوق اقتصادی آب گفت: اعمال سلیقه های مختلف برای متولیان امر برداشت از موضوعاتی است که زمینه ساز تشکیل پرونده در محاکم بوده و باید برای رفع آن تدبیر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار