مراسم ویژه شهر دوستدار کودک به همت کتابخانه‌های عمومی شهرستان روانسر برای اولین بار، با هدف معرفی شهر دوستدار کودک در بخش کودک کتابخانه عمومی فجر این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 25 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، در این مراسم «نوذر قنبری»، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه و سخنران این برنامه درباره خصوصیات شهر دوستدار کودک بیان کرد: شهر دوستدار کودک جنبه های مختلفی دارد و متولیان شهری باید در این راستا گام بردارند.

وی افزود: در هر موضوعی که پژوهش نیاز داشته باشد باید از سازمان ملل برای آغاز پژوهش شروع کرد و باید ببینیم متولی کار مورد نظر کیست و چه اقداماتی انجام داده است و علم روز چه می گوید و ما درچه نقطه ای از آن موضوع هستیم.

قنبری اضافه کرد: شهر دوستدار کودک در سال ۱۹۸۹ در دنیا آغاز شد و کنوانسیون حقوق کودکان مصوب شد که بند اول آن درباره سن کودکان است، که براساس معیار های سازمان ملل ۲۳ میلیون از جمعیت ما کودک هستند که اول باید برای رفاه و امکانات شهری اینها اقداماتی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح های جامع برای شهرسازی فقط تعریض خیابان و ساختمان نیست بلکه مساله نرم افزاری و از مسائل فیزیکی شهرسازی مهمتر است و لازمه این مهم مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی صحیح می باشد.

رئیس اداره امور کتابخانه ها و کتابخوانی استان کرمانشاه نیز در این برنامه ضمن اشاره به نقش جدید کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه های اجتماعی فرهنگی فعال و پویا در سطح شهر و محلات، گفت: هم اکنون در تمامی کتابخانه های استان بخش های کودک چه به صورت مستقل یا کنار مجموعه دایر هستند که در این بخش ها قریب به ۱۶۰ هزار نسخه کتاب ویژه کودکان وجود دارد.

«کوروش باباجانی»، افزود: حدود ۱۲ هزار نفر کودک زیر ۱۲ سال نیز در این بخش های کودک کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه عضو هستند.

وی همچنین در ادامه گفتمان سازی با محوریت کتاب در حوزه هایی که آگاهی بخشی در آنها موجبات ارتقاء سطح فرهنگ جامعه را فراهم می نماید را یکی از وظایف فرهنگی کتابخانه ها دانست و هدف از برگزاری این همایش نیز همین موضوع است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان روانسر نیز در این مراسم گفت: این همایش در نهاد کتابخانه های عمومی اولین بار است که در شهر روانسر در بخش کودک کتابخانه عمومی فجر، برگزار می شود.

«حسن محمدی» افزود: شهرستان روانسر دارای چهار باب کتابخانه عمومی است و ۳۹ هزار جلد کتاب نیز در این کتابخانه ها موجود است

وی با بیان اینکه تمام این کتابخانه ها دارای بخش کودک هستند، گفت: بیش از هزار و ۳۰۰ نفر از کودکان شهرستان روانسر عضو کتابخانه های عمومی هستند که در بخش های کودک نیز تعداد ۶ هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب کودک وجود دارد.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از همت و تلاش همکاران اداره کتابخانه های عمومی شهرستان روانسر در برگزاری همایش، از شهردار و مجموعه شورای اداری شهرستان نیز به پاس حمایت و همراهی شان با کتابخانه های عمومی قدردانی شد.

شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و تلاشی است در راستای توسعه، مناسب سازی، بسترسازی از منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان، تا آنها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند و زمینه ساز رشد و ارتقاء ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی (اعم از امنیت، نشاط و سلامت و...) کودکان است. این رویکرد مدیریت شهری در زمره شهرهای زیست‌پذیر بوده و با هدف ارتقاء کیفی زندگی کودکان در شهر فعالیت می‌کند.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار