فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان فراجا با توجه به آخرین فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی روز دنیا امری ضروری است.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷ 24 November 2023

به گزارش تابناک سمنان، سردار جلیل موقوفه‌ای، فرمانده انتظامی استان سمنان، با اشاره به اهمیت ارتقای سواد رسانه‌ای پلیس اظهار کرد: رسانه‌ها، «واقعیت‌ها» را برای ما می‌سازند یا دقیقاً همان واقعیت را بازنمایی می‌کنند؟ پرسش از کارکرد رسانه و چگونگی مواجهه با آن، یکی از مهم‌ترین مسائل بشر در زمانه حاضر است.

وی تصریح کرد: هنگامی که مخاطب مقابل رسانه قرار می‌گیرد، باید پیام آن را پردازش، تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند. به این کنش «سواد رسانه‌ای» گفته می‌شود؛ سواد رسانه‌ای همان توانایی دستیابی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام‌هایی از میان متون مختلف است.

فرمانده انتظامی استان سمنان ادامه داد: افرادی که از سواد رسانه‌ای برخوردارند، می‌توانند تکنیک‌های به کار برده شده توسط رسانه در خلق یک پیام را شناسایی و با آگاهی از «اقتصاد سیاسی» رسانه‌های مختلف، ذی‌نفعان پیام‌ها را شناسایی کنند.

موقوفه‌ای گفت: سواد رسانه‌ای سبب می‌شود تا مخاطبان بر اساس نیاز‌های اطلاعاتی خود از رسانه استفاده کنند و تا حدودی خود را از بمباران اطلاعاتی موجود مصون بدارند.

وی تصریح کرد: ابزار جنگ نرم به‌تدریج و به شکل «زیرپوستی» به باورها، ارزش‌ها و عقاید انسان حمله می‌کند و مخاطب مسخ‌شده رسانه را می‌بلعد؛ بنابراین باید مراقب بود تا پیام‌های رسانه‌ای به مانند یک «گلوله جادویی» به اذهان و افکار نفوذ نکند.

فرمانده انتظامی استان سمنان افزود: شاید بتوان تنها معادل دینی واژه سواد رسانه‌ای را مفهوم «بصیرت» دانست؛ بصیرت به معنای دانایی، بینایی زیرکی و یقین است. وقتی گفته می‌شود شخصی دارای بصیرت است، به این معناست که می‌تواند از ظاهر عبور کند، به باطن برسد و به درکی حقیقی دست پیدا کند.

موقوفه‌ای تصریح کرد: افزایش بصیرت جامعه و عبرت‌گیری از تاریخ نکته‌ای است که در سال‌های اخیر موردتوجه مقام معظم رهبری بوده است: «اینکه من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تأکید کرده‌ام، به خاطر این است که یک ملتی که بصیرت دارد، وقتی آگاهانه حرکت می‌کنند و قدم برمی‌دارند، همه تیغ‌های دشمن در مقابل آن‌ها کند می‌شود». افزایش سواد رسانه‌ای پلیس یکی از ابزار‌هایی است که می‌تواند منجر به افزایش و ارتقای بصیرت شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های خود به‌وضوح به مسأله نمایندگی کردن پلیس از مجموعه نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده است و هرگونه خدشه در عملکرد پلیس را به‌منزله از بین رفتن آبروی مجموعه نظام دانسته‌اند.

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: یکی از پیامد‌های استفاده از رسانه‌ها تغییر هنجارها، باور‌ها و نگرش‌های افراد است. بنابراین، ضروری است تا پلیس به‌عنوان یکی از نیرو‌های امنیتی جامعه که به شکل دائم با مردم برخورد دارد، در زمینه چگونگی استفاده از رسانه‌ها و تأثیرپذیری خود و خانواده‌شان از پیام‌های رسانه‌ای، آگاهی کافی را کسب کند.

موقوفه‌ای گفت: بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده است که استفاده از رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های نوظهور مانند پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بر رویکردها، نگرش‌ها و هنجار‌های آن‌ها تأثیر گذاشته و هویتشان را با دوگانگی و چالش روبه‌رو کرده است.

وی تصریح کرد: در نتیجه، فارغ از کیفیت معنویت و اعتقادات پلیس، ارتقای سواد رسانه‌ای کارکنان فراجا با توجه به آخرین فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی روز دنیا امری ضروری است.

فرمانده انتظامی استان سمنان ادامه داد: این موضوع باید علاوه بر کارکنان فراجا، خانواده آن‌ها را نیز دربر بگیرد؛ زیرا تغییر سبک زندگی هر یک از اعضای خانواده ممکن است به دیگر اعضا سرایت کند.

موقوفه‌ای بیان کرد: در زمانه حاضر، افزایش «بصیرت» جامعه با ارتقای سواد رسانه‌ای پلیس برای پیروزی در جنگ نرم و رسانه‌ای رایج در دنیا بیش از گذشته اهمیت دارد. افزایش بصیرت و سواد رسانه‌ای می‌تواند از ذهن انسان برابر گلوله‌های جادویی محافظت کند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار