رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: صادرات خرما ۱.۵ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد بر همین اساس باید از این ظرفیت به طور ویژه استفاده شود.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳ 16 November 2023

به گزارش تابناک بوشهر ، محسن رشیدفرخی روز پنجشنبه در حاشیه همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در استان بوشهر در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: اجرایی شدن مصوبه‌های میز ملی خرما از راهکار‌های مهم برای توسعه این صنعت سودآور است که امید است از سوی وزارتخانه‌های مربوطه این مهم بخوبی محقق شود.

وی افزود: در حوزه عوارض صادراتی، ممنوعیت‌ها و برگشت ارز صادرات خرما در میز ملی خرما راهکار‌های خوبی تصویب شده که می‌تواند گره‌های موجود در حوزه خرما را باز کند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران تصریح کرد: اکنون در استان بوشهر نزدیک به چهار هزار تن خرما فصل گذشته در انبار‌های استان بوشهر باقیمانده که این مهم به سبب تصمیمات و مقررات اتخاذ شده در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات و ممنوعیت‌های صادراتی بوده است.

رشیدفرخی ادامه داد: با چنین شرایطی انتظار می‌رود برای سال‌های آینده با همکاری مسئولان ذیربط این مشکلات برطرف شود.

وی ایجاد یک تشکل نوبنیان و دانش‌بنیان توسط سازمان برنامه و بودجه را از دیگر مصوبه‌های میز ملی خرما در برنامه هفتم توسعه دانست.

رشیدفرخی اظهار کرد: این مهم به بخش خصوصی و انجمن ملی خرما واگذار شده که می‌تواند در عرصه‌های نوآوری و فناوری پیشرفته در تولید، بسته‌بندی و فرآوری خرما و صادرات زمینه برای اقدام‌هی اثربخش فراهم کند.

وی افزود: اکنون ۱۵ درصد نخلستان‌ها در کشور آلوده به آفت "سوسک سرخرطومی حنایی" شده که این آفت می‌تواند ارزآوری این محصول را با خطر جدی مواجه کند.

رشیدفرخی گفت: این آفت به سرعت در حال آلوده کردن سایر باغات است و برای کنترل این آفت که موضوع حیاتی و بنیادین محسوب می‌شود با ستاد بحران هماهنگی لازم انجام شده است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار