تهران - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: فعالیت‌های قرآنی عموما به قرائت و حفظ منحصر شده و همین حجم فعالیت‌ها هم نسبت به نیاز کشور بسیار محدود بوده است؛ بنابراین نیازمند تحول عمیق در امور قرآنی کشور با محوریت شورای توسعه هستیم.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲ 16 November 2023

به گزارش تابناک بوشهر به نقل از روابط عمومی سازمان دارالقرآن کریم، حجت الاسلام علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با آیت الله صفایی بوشهری نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری در این دیدار با بیان اینکه نیازمند تحول در برنامه‌ریزی، مدیریت، نظارت و بازتولید امور قرآنی در کشور هستیم، افزود: بسیاری از متولیان قرآن، بهره زیادی از قرآن نبرده‌اند. فرهنگ عمومی ما قرآنی شکل نگرفته است. فعالیت‌های قرآنی عموما به قرائت و حفظ منحصر شده و همین حجم فعالیت‌ها هم نسبت به نیاز کشور بسیار محدود بوده است. چه قدر دانش‌آموز ما بعد از ۱۲سال مدرسه، متأثر از قرآن می‌شود؟ اولین مشکل ما عدم نهادینه‌کردن فرهنگ قرآنی برای عموم مردم ایران است. بسیاری از مدیران ما اطلاعی از اقتضائات میدان ندارند.

نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر افزود: توصیه بنده این است که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حداقل ۲ شخص مطلع از میدان قرآنی کشور حضور داشته باشند. سبک سنتی در مدیریت قرآنی پاسخگو نیست و باید در این ۴ عنوان دانش‌بنیان و متکی بر آمار واقعی و اقتضائات میدان حرکت کنیم.

وی در مورد منابع انسانی سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به این اصل که کار‌های قرآنی نیازمند ثبات است و باید منابع انسانی در سازمان امنیت شغلی داشته باشند، گفت: باید در انتخاب مدیران قرآنی و تیم همراهشان فوق‌العاده به این نکته توجه کنیم که اولا باید خودشان شخصیت قرآنی باشند و سپس بتوانند در بازه زمانی طولانی مدت از پس مدیریت دانش‌بیان و متکی به واقعیت برآیند.

آیت الله صفایی یکی از مشکلات مدیران قرآنی کشور را عدم اطلاع از منابع اعتباری و مصوبات مجلس در این زمینه و حمایت از فعالیت‌های قرآنی و اینکه چه سازمان‌هایی در این عرصه وظیفه دارند دانست و افزود: باید کل قوانین و مسئولیت‌ها و جریان قرآنی کشور را دوره کنیم و مورد آسیب‌شناسی قرار دهیم و مشکل و راه‌حل آن را تشخیص دهیم. سپس در بازه‌های ۶ماهه روند کار‌ها را بررسی کنیم. یکی از چالش‌ها در مشخص کردن متولی کار‌های قرآنی کشور بوده است. متکفل کار‌های قرآنی، ولی فقیه است و نباید دولت متولی‌اش باشد تا تحت تأثیر تغییر مدیریت‌ها قرار گیرد.

نماینده، ولی فقیه در بوشهر افزود: ما قبل از زمانی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغ شود کار را شروع کرده بودیم و سند را سال ۹۱ نوشتیم. ما به نوجوانان قرآنی شهریه می‌دهیم و اینجا (بوشهر) قطب قرآنی در کشور شده است. نباید خودمان را به کار‌های حداقلی راضی کنیم بلکه این قرآن، قرآن تمدن‌ساز است. باید طوری جامعه را قرآنی کنیم که به این آرمان برسیم. جامعه‌ای که قرآن ندارد فراوان آسیب خواهد داشت.

وی در مورد مدل تأمین منابع مالی فعالیت‌های قرآنی افزود: رهبر معطم انقلاب در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی نظرشان این است که اصل بودجه به صورت مردمی تأمین شود. نباید فعالیت‌های قرآنی وابسته به بودجه‌های دولتی شوند. کار قرآنی کاملا باید مردمی پیش رود. بله تشویقی به برنامه‌های موفق می‌دهیم. ما برای کمک به روستای قرآنی چارک، به جای اینکه پول مستقیم به آن‌ها دهیم، کمک کردیم تا کارگاه بزرگی در این روستا راه‌اندازی شد تا هم مشکل اشتغال آنجا حل شود و هم منابع مالی برای فعالیت‌های قرآنی به دست بیاورند.

حجت الاسلام علی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این دیدار ضمن معرفی این سازمان و مأموریت‌های آن و اشاره به ظرفیت‌های فراوان حاکمیتی قرآن و عدم استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها به لزوم پرداختن به معارف عمیق و غنی قرآنی پرداخت.

وی در ادامه به توضیح و تبیین دو مأموریت اساسی سازمان دارالقرآن الکریم در «گسترش آموزش معارف قرآن جهت توسعه انس و تدبر در قرآن» و «گفتمان‌سازی مفاهیم پایه قرآنی بین عموم مردم» اشاه کرد و افزود: تهیه آیین‌نامه‌های دوره‌های آموزش تدبر و تربیت مربی و مدرس تدبر، برگزاری پویش‌های ملی گفتمان‌سازی و حفظ موضوعی مستورا، محوریت دادن به علمای قرآنی در فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، ارتقاء برنامه‌های قرآنی حوزه علمیه و برنامه‌های تلویزیونی قرآنی از جمله اقداماتی است که در این چند ماه در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

مشاور رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت بالای شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در مورد فرایند انتقال شورای توسعه به سازمان تبلیغات اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و افزود: شورای توسعه در استان بوشهر به دلیل هم‌افزایی خوب مسؤولان این استان، جایگاه ویژه دارد و ما به دنبال ارتقاء این جایگاه هستیم.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار