بوشهر- ایرنا- کارشناس پیشکسوت و مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: با همه تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر ساختار زندگی انسان، بررسی‌های میدانی و تجارب کارکردی نشان می دهد که این فضا نتوانسته کودکان را تحت تاثیر خود در بخش قصه‌گویی قرار دهد.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳ 14 November 2023

به گزارش تابناک بوشهر، سوسن حیاتی اظهار کرد: افزایش تعداد مخاطبین قصه‌گویی در بین کودکان و نوجوانان که بخشی از آن‌ها در قالب ورود به جشنواره‌های قصه‌گویی خود را نشان می‌دهند، یادآور این نکته است که قصه و قصه‌گویی همچنان پر مخاطب بوده و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نتوانسته خلل چندان بر آن ایجاد کند.

وی افزود: گاهی از فضای مجازی مختص کودکان و نوجوانان مانند شبکه شاد برای انتخاب قصه‌های مناسب کودکان نیز استفاده می‌کنیم که بسیار تاثیرگذار است.

مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر عنوان کرد: قصه گویی یک معجزه برای رشد تصور ذهنی کودکان و نوجوانان است و می‌شود مخاطب خود را در یک جریان سیال به مانند عبور آب از یک رودخانه قرار داده و با هم ذات‌پنداری با شخصیت‌های قصه زمینه ساز ایجاد یک باور برای خود شود.

حیاتی ادامه داد: کودک با این شخصیت‌های قصه به نوعی زندگی می‌کند و قدرت ابتکار در آن‌ها رشد می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از شاخص‌های حل هر نوع مسئله ذهنی برای کودکان خلاقیت است که قصه گویی سبب پرورش این بخش از خودآگاه کودک می‌شود به گونه‌ای که بعد‌ها با الهام از این ذهنیات‌ها به خوبی در برخورد با چالش‌ها زندگی نبوغ فکری خود را نشان می‌دهد تا از آن چالش یک فرصت برای خود بسازد.

پیشکسوت قصه‌گویی استان بوشهر عنوان کرد: بارش ذهنی و فکری با ایجاد چالش‌ها ایجاد می‌شود این بارش‌های فکری زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن فرد توانایی دسته بندی کردن مسائل را داشته و بهترین ایده را برای رفع آن مشکل انتخاب کند که شنیدن قصه‌ها در دوران کودکی می‌تواند فرد را آماده و مستعد برای این بارش‌ها ذهنی و طوفان فکری کند.

وی ادامه داد: گستره فکری کودکان برگرفته از یافته‌هایی است که از محیط دریافت می‌کنند و طبیعی است قصه گویی در این گستره تاثیرگذار است.

حیاتی بیان کرد: در قصه و در قالب شخصیت‌های انسانی و حیوانی بدون این که بخواهیم فرد را نصحیت کنیم به او درس زندگی می‌دهیم که عجیب هم برای کودکان گیرایی دارد، این نوع آموزش‌ها اگر چه به شکل مستقیم نبوده، اما اثرات روانی و تربیتی وسیعی بر کودک بر جای می‌گذارد.

مربی قصه‌گوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: این استان آمار بالای کتاب‌خوان در کشور دارد که به عینه این نوع توجه به کتاب در کانون پرورشی و فکری استان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی سعی می‌شود با شیوه‌های مختلف از جمله انتخاب بخشی از قصه یک کتاب آن‌ها را راغب کنیم که ادامه قصه را در کتابی که معرفی می‌کنیم بخوانند.

حیاتی عنوان کرد: بزرگترین پایگاه دانش آموزی از کودک تا نوجوانی، مدارس هستند که با ایجاد تفاهم نامه‌هایی که بین آموزش و پرورش استان و کانون پرورشی کودکان و نوجوانان به نام "کانون مدرسه" منعقد شده، مربیان قصه گو در مدارس حاضر و ضمن قصه گویی آن‌ها را دعوت به حضور در کانون می‌کنند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار