رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در استان پشت نوبت بیمه هستند، گفت: لازم است حداقل در مرحله اول پنج هزار نفر از این افراد بیمه شوند.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ 06 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اسعد صالحی رئیس تعاونی تامین نیاز صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور پشت نوبت بیمه قرار داند، گفت : سهم استان کرمانشاه از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر بوده و بیشترین کارگران پشت نوبتی استان مربوط به شهرستان کرمانشاه است.

وی تعداد کارگران ساختمانی دارای مدرک فنی و حرفه‌ای در استان کرمانشاه را حدود ۲۶ هزار نفر عنوان کرد که بر اساس رتبه‌بندی مدارک فنی و حرفه‌ای شامل کارگران درجه یک، دو و سه هستند و یادآور شد: در گذشته ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر از این کارگران بیمه تامین اجتماعی داشتند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها ریزش کرده و بنا به دلایل مختلف از جمله بیکاری، ناتوانی در پرداخت حق بیمه و... از چرخه بیمه کارگران ساختمانی حذف شده اند و برآورد فعلی ما وجود ۱۰ هزار کارگر بیمه نشده است.

وی از نیاز جدی کارگران ساختمانی به بیمه یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته، بنا بر اعلام مسئولین دولتی منابع حاصل برای بیمه کارگران ساختمانی جدید تامین نشده و این کارگران همچنان پشت نوبت هستند.

رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی کشور پیشنهاد کرد دولت بیمه کارگران ساختمانی را مرحله به مرحله پیش ببرد و یادآور شد: درخواست ما این است که دولت فعلا منابع لازم را برای بیمه حداقل صد هزار کارگر ساختمانی در کشور تامین کند..

صالحی بیمه را یکی از نیاز‌های اساسی کارگران ساختمانی با توجه به شرایط کاری آن‌ها برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه در سنوات گذشته برخی افرادی که واقعا کارگر ساختمانی نبودند از این بیمه استفاده کرده و باعث بروز مشکلاتی شدند، لذا لازم است جمعیت فعلی تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی نیز پالایش شود.

وی اظهار کرد: ۹۵ درصد کارگران ساختمانی بیمه شده درجه سه هستند که، چون گرفتن مدرک درجه سه فنی و حرفه‌ای برای کارگران ساده‌تر است، بیشتر کسانی که کارگر ساختمانی نبوده و بیمه استفاده کردند در این دسته قرار می‌گیرند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور معتقد است، با پالایش کارگران ساختمانی بیمه شده فعلی، می‌توان تعدادی از افرادی که کارگر نبوده و بیمه شده اند را حذف و کارگران واقعی را جایگزین آن‌ها کرد که این کار باید با همکاری تشکل‌های کارگری و فنی و حرفه‌ای صورت بگیرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار