معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میزان کشت کلزا در اراضی کشاورزی این شهرستان در مقایسه با سال گذشته ۷۶ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 23 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا فرهاد شریفی اظهار کرد: کشت کلزا در سال زراعی جدید از اواسط شهریور ماه در مناطق سردسیر و معتدل استان شروع شده و تا اواسط آبان ماه در مناطق گرمسیر استان ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: تاکنون این محصول در سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شده که بیشترین سطح کشت تاکنون، در شهرستان کنگاور با ۹۶۸ هکتار و شهرستان کرمانشاه با ۹۰۰ هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سطح کشت سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تاکنون ۷۶ درصد افزایش داشته است افزود: پیش بینی می‌شود که سطح کشت کلزا در استان در سال جاری به چهار هزار هکتار برسد.

شریفی ادامه داد: حدود ۱۹ هزار کیلوگرم بذر از ارقام داخلی هیدرومیل و نپتون و ارقام وارداتی دیفیوژن و ماراتون و ۳۰۲ تن کود ازته، ۳۸۹ تن کود فسفاته و ۲۴۱تن کود پتاسه برای کشت در استان بین کلزاکاران توزیع شده است.

وی یادآور شد: کشت این محصول در مناطق گرمسیر استان تا تاریخ ۱۵ آبان ادامه خواهد داشت.

در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع استان کرمانشاه به زیر کشت کلزا رفته بود که بیش از پنج هزار تن محصول با متوسط عملکرد ۲ تن در هکتار تولید شد.

کلزا یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

کشت مداوم گندم در زمین باعث کاهش توان افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود از این رو برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم به عنوان کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین می‌باشد که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است؛ پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار