کد خبر: ۱۱۳۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ 22 October 2023

به گزارش تابناک مازندران ، خبر مازندران نوشت:

آقای کاظمی نایب رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس گفته اند: تمامی هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی مجلس در چارچوب قانون باشد.  قطعا بازنشستگان باورتان نمی شود ؟ این نکته را نیز ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرد که داوطلبان انتخابات مجلس در راستای اجرای قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی موظف به اعلام شماره حساب هزینه‌های انتخاباتی کرد.

نمایندگانی که می دانند بدون تحمل هزینه چند میلیاردی، هرگز نمی توانند بر روی صندلی سبز خانه ملت بنشینند، بی توجهی آنها نسبت به حقوق بازنشستگان ! مخصوصا اینکه می دانند استقراض دولت از صندوق بازنشستگی در اغلب سال ها از سنوات چهار دهه گذشته عامل ورشکستگی این صندوق بوده و اجرای مصوبات مجلس در قانون برنامه ششم را نظارت نکردند، همان ها که قول فعل خودشان هرگز یکی نیست و کارکنان دولت سقف حقوق ۵۵ میلیون تومانی تعیین و در جبران خدمت خودشان البته درنگ نکردند. 

عین حفظ منافع است که بازنشستگان با بعد خانوار ۲،۵ در حدود ۱۰ میلیون رای دهنده ! با ملاحظه به مصوبات مجلس در مورد همسانسازی و متناسب سازی در انتخابات آتی فروشنده رای باشند، که با هیچ نوع حقوقی اجتماعی در تعارض نیست.

عدالت اجتماعی دروغ سفید است. دروغ سفید یعنی تصویر بیرونی ما با واقعیت های درونی ما کلاً تفاوت دارد و معمولاً دروغ گوینده ناشی از این تعارض، دچار اضطراب شده و به همین دلیل وادار به پنهان کردنِ تصویر واقعی خود در مواجهه با دیگران می شود و طبعاً به همین اندازه از واقعیت های جامعه دور می‌ماند.

به فرایند انتخابات بر گردم که بازنشستگان قهرا به آن اقبالی نشان نمی دهند ! و بالطبع پیش داوری ما نسبت به کاندیداهایی که مجبور به خرید رای هستند، طبعا باید آنها را در رابطه با بازنشستگان فاقد پایگاه اجتماعی در رسالت نمایندگی کردن مردم دانست.
می گویند: دو نامزد انتخاباتی جدید برای تبلیغ انتخابات می روند سراغ یک پیرمرد ... و پس از گفتگو یک هدیه یک میلیون تومانی به این پیر مرد می دهند و پیر مرد می گوید؛ اگر بشود برای من یک خر بخرند و این دو نامزد انتخاباتی می روند سراغ خریدِ خر ! و بعد می بینند که قیمت خر ده میلیون تومان است و مجددا به پیر مرد مراجعه و می گویند؛ شرمنده قیمت خر ده میلیون تومان است و پیر مرد ... می گوید؛ به نظر شما قیمت من کمتر از قیمت خر است که باید خودم و سرزمینم را با یک میلیون تومن به شما بفروشم.

داوطلبان نمایندگی مجلس بدانند وضعیت سیاسی اجتماعی کشور به شدت اسف بار است. هر نماینده با متوسط ۲۰ هزار رای ! برای نشستن بر روی صندلی سبز، طبعا باید نیمی از آرائ ماخوذه حوزه خود را بخرد. بدین وصف در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید رای دارد، تاوان چنین هزینه سنگینی باید از طریق تعارض منافع و رانت های در منابع طبیعی و ذخایر معدنی و نفت کشور تادیه شود.

تعارض منافع است که مانع جدی مقابله با فساد اداری و فساد اقتصادی محسوب می شود. کانال اخبار موثق با عنوان ""سکوت تلخ کارگزاران نظام، کام چه کسانی را شیرین می کند ؟""  در مورد واردات شکر به همین نکته تامل بر انگیز تعارض منافع اشاره دارد. 

حفظ نظام بر همه واجب است نباید تصور شود وعده برقراری عدالت اجتماعی در جامعه فقیر، دروغ سیاه است این وعده ی دور مانده از وفا  و تحقق نیافته ! عملاً یک دروغ سفید است. زیرا برای قوه مقننه «در راس امور» فرایند انتخابات را با هزینه سنگین و متاسفانه حاشیه دار اجرا می کند. زیرا این فقر فراگیر در جامعه است که می گوید امکان فروش رای غیر قابل کتمان است، بنابراین کارآمدی کنترل حساب هزینه‌های انتخاباتی عملاً به مانند فشارها در تعیین صلاحیت ها در هاله ابهام است.

پاول اکمن روانشناس و دانشمند امریکایی که از جمله کارهای بزرگ او، تلاش برای تحلیل و ارزیابی فراگیر بودن علائم و زبان بدن است می گوید: من دروغ های سیاه را بخشودنی می دانم، اما دروغ سفید نابخشودنی است. این دروغ انسان ها را به پرتگاه نابودی می‌برد.

نقشه راه پیش روی حاکمیت برای اصلاح فرایندها در سیستم ها مبارزه با فساد اقتصادی و اداری نیست، بلکه جلب اعتماد مردم از طریق وفای به عهد و عدالت اجتماعی است.
بهزادانگورج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار