رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس : در سال زراعی 1402-1401 بالغ بر 248 هزار هکتار گندم آبی و 144 هزار هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شد که بیش از یک میلیون و 400 هزار تن گندم تولید و یک میلیون و دو هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از 13 سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت که یک رکورد محسوب می شد.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷ 21 October 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه این استان به لحاظ میزان تدارک و تامین بذور گندم در رتبه نخست کشوری است، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان برای کشت گندم تامین و تدارک بیش از 188 هزار تن انواع کود های پایه ی اوره، فسفات و پتاس می باشد.

این مقام مسئول تدارک ماشین آلات مورد نیاز به منظور ارتقاء درجه مکانیزاسیون کاشت گندم آبی به 81.7 درصد و کاشت گندم دیم به 71.5 درصد، تامین و تدارک سموم مورد نیاز جهت کنترل علف های هرز، آفات و بیماری ها و برنامه های آموزشی جهت ارتقاء نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان را از جمله دیگر برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد.

وی به برنامه ریزی اجرای طرح های متنوعی مانند طرح افزایش تولید در نظام گندم بنیان در سطحی بیش از 140 هزار هکتار در 17 شهرستان، طرح انتقال دانش فنی گندم با همکاری محققان کشور صربستان در شهرستان زرقان، طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد گندم آبی و دیم در 14 شهرستان و طرح مقایسه مشارکتی ارقام گندم و دیم در هشت شهرستان استان فارس نیز اشاره کرد.

او از تدارک طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در 14 شهرستان، طرح مقایسه مشارکتی تراکم گندم در چهار شهرستان، طرح جهش تولید در دیمزارها در 18 شهرستان و طرح کشاورزی کم نهاده در چهار شهرستان نیز نام برد و افزود: این طرح ها از مهم ترین طرح های در دست اجرا در سال زراعی 1403-1402 خواهد بود که همسو با افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح و پایداری تولید است.

دهقان پور تاکید کرد: استفاده از بذور گواهی شده، مصرف متناسب کودهای اوره، فسفاته و پتاسه به عنوان کود پایه برای تغذیه متعادل گندم، به کار گیری ادوات کشت مکانیزه و رعایت تاریخ کاشت، پایداری تولید گندم در استان فارس و کشور را رقم می زند.

او یاد آور شد: در سال زراعی 1402-1401 بالغ بر 248 هزار هکتار گندم آبی و 144 هزار هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شد که بیش از یک میلیون و 400 هزار تن گندم تولید و یک میلیون و دو هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از 13 سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت که یک رکورد محسوب می شد.

برچسب ها: تولید ، گندم ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار