براساس اصلاحیه صورت گرفته در بیمه کارگران ساختمانی، سازمان تأمین اجتماعی این اجازه را دارد که ۲۵ درصد عوارضی شهرداری‌ها بابت ساخت و ساز را وصول کند، البته باید ابتدا درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی جوابگویی جذب شده‌ها حال حاضر را بدهد و بعد به اندازه افزایش درآمد، کارگر ساختمانی جدید را زیرپوشش بگیرد.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ 14 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، تعداد قابل ملاحظه‌ای از کرمانشاهی‌ها به علت کمبود فرصت‌های شغلی در استان در حوزه کار ساختمان مشغول به فعالیت هستند.

بیمه یکی از ملزومات شغل کارگران ساختمانی است، چرا که به دلیل شرایط ویژه کار از جمله کار کردن در ارتفاع، کار با مصالح ساختمانی سنگین و... بسیار در معرض حوادث و سوانح ناشی از کار قرار دارند و اگر حادثه‌ای برای آن‌ها رخ دهد برای تمام عمر زندگی خود و خانواده‌ آن‌ها به‌خصوص از نظر معیشتی دچار مشکل می‌شود، اما از آنجا که بسیاری از این کارگران به جهت درآمد پایین امکان پرداخت حق بیمه آزاد را ندارند و به ناچار پشت نوبت بیمه کارگران ساختمانی در انتظار هستند.

بیش از ۱۸ هزار کارگر ساختمانی استان کرمانشاه در حال حاضر زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و مابقی به گفته سید حاجی‌علی حاجت‌خواه رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان؛ که حدود ۸ هزار نفر هستند چشم امیدشان به قانون جدید تأمین اجتماعی برای زیرپوشش قرار گرفتن، است.

بیمه کارگران ساختمانی برای مدتی متوقف بود و اخیرا مقرر شده کارگران ساختمانی پشت نوبت به تدریج تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند، البته هنوز قانون آن ابلاغ نشده است.

اسکندر کاکایی مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، کارگران ساختمانی مشمول قانون و حمایت بیمه این سازمان را اینگونه تعریف می‌کند؛ که این دسته از کارگران باید در ۱۶ صنف و شغل حوزه ساختمان مشغول باشند و حتما کارت مهارت فنی و حرفه‌ای را دارا باشند تا بعد از احراز اشتغال در صنعت ساختمان با پرداخت ۷ درصد حق بیمه زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی در ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱، مصوبه‌ای در مجلس تصویب شد که این اجازه را به سازمان تأمین اجتماعی می‌داد که چهار درصد حداقل دستمزد ماهانه را بابت یک‌ مترمربع ساخت و ساز زیر بنا از سازنده وصول منابع داشته باشد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه قرار بود با ابلاغ این مصوبه ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی کشور مشمول بیمه سازمان شوند، ادامه داد: متأسفانه این موضوع با اعتراض سازنده‌ها روبه‌رو شد و با پیگیری‌های مجدد در مجلس اصلاحیه‌ای صورت گرفت.

وی افزود: براساس اصلاحیه صورت گرفته، سازمان تأمین اجتماعی این اجازه را دارد که ۲۵ درصد عوارضی شهرداری‌ها بابت ساخت و ساز را وصول کند، البته باید ابتدا درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی جوابگویی جذب شده‌ها حال حاضر را بدهد و بعد به اندازه افزایش درآمد کارگر ساختمانی جدید را زیرپوشش بگیرد.

کاکایی با بیان اینکه این مصوبه جدید هنوز ابلاغ نشده است، خاطرنشان کرد: کمیسیون اجتماعی و عمرانی مجلس ناظر بر درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی و هزینه‌های بابت کارگران ساختمانی خواهد بود. سازمان تأمین اجتماعی موظف است هر سه ماه یک‌بار درآمدها و هزینه‌های مربوط به کارگران ساختمانی را به ناظرین ارائه دهد که باید ابتدا هزینه‌ها را انجام و سپس با اضافه آن کارگر ساختمانی جدید زیرپوشش بگیرد.

حال باید گفت: طرحی که کمیسیون اجتماعی مجلس در ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ ارائه کرده بود، تلفیقی از متراژ ساختمان و حداقل دستمزد بود. که به گفته شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی؛ دستمزد هر ساله در شورای عالی کار افزایش می‌یابد، اما عوارض شهرداری‌ها گاهی چند سال ثابت باقی می‌ماند. به خاطر همین ثابت بودن عوارض شهرداری بود در سال ۹۳ که این قانون تصویب شد، کسری بودجه هر ساله بیشتر شد. چرا که نرخ عوارض شهرداری‌ها ثابت بود، علاوه بر اینکه عدد ثابت بود، شهرداری‌ها بسیاری از عوارضی که دریافت می‌کردند را در بیمه کارگران ساختمانی محاسبه نمی‌کردند.

بنابراین در این راستا باید وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نظارت جدی داشته باشند تا شهرداری‌ها رقم واقعی پروانه ساختمانی(یعنی مجموع عوارضی که از هر ملکی دریافت می‌کنند) بیان کنند تا درآمد سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر اینکه جوابگوی هزینه‌ها باشد، بتواند تمام کارگران ساختمانی که چشم انتظار بیمه هستند را زیر پوشش بگیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار