بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است .
کد خبر: ۱۱۳۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 12 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است و پیش بینی می‌شود مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر در سال برسد. عوامل مختلفی مانند افزایش سن، سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات، چربی خون بالا، پرفشاری خون، دیابت، چاقی، عدم فعالیت بدنی، عوامل روانی و استفاده از رژیم‌های غذایی ناسالم، در بروز این بیماری‌ها مؤثرند.

یکی از موثرترین راهکار‌ها برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی و عوامل خطر آن مانند پرفشاری خون و چربی خون بالا، اصلاح سبک زندگی به ویژه پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است.

برای داشتن رژیم غذایی سالم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

۱- مصرف غذا‌های چرب و سرخ کردنی محدود و غذا‌ها تا حد امکان به صورت کبابی، بخار پز و آب پز طبخ شوند.

۲- از غلات، نان و ماکارونی تهیه شده از آرد سبوس دار مانند نان سنگک به دلیل داشتن فیبر و ویتامین استفاده شود.

۳- در برنامه غذایی روزانه، سبزیجات تازه و سالاد همراه با غذا مصرف شود. برخی سبزیجات مثل چغندر، هویج، اسفناج، کرفس، شلغم و انواع کلم، سدیم زیادی دارند و بهتر است مصرف آن‌ها در بیماران قلبی و مبتلا به پرفشاری خون محدود شود.

۴- در میان وعده‌ها به جای تنقلات تجاری کم ارزش مانند چیبس، پفک و چوب شور، از ذرت بدون نمک، انواع مغز‌ها به صورت خام و بو نداده نظیر گردو، پسته و بادام و انواع سبزیجات از جمله کاهو و جعفری که دارای منیزیم هستند، استفاده شود.

۵- از میوه و سبزیجاتی همچون زردآلو، هندوانه، موز، پرتغال، گوجه فرنگی و سیب زمینی که منابع خوبی از پتاسیم هستند، بیشتر استفاده شود. در افرادی که دارو‌های کنترل کننده فشارخون مانند اسپیرونولاکتون و تریامترن استفاده می‌کنند، باید مصرف این مواد محدود شده و فاصله زمانی حداقل ۲ ساعت بین این مواد غذایی و دارو‌ها رعایت شود.

۶- توصیه می‌گردد مصرف چربی‌ها کاهش یابد و از چربی‌هایی با منبع حیوانی مانند پیه، دمبه و کره استفاده نشود و انواع روغن‌های غیراشباع (مایع) مثل روغن زیتون یا کلزا جایگزین شود.

۷- مصرف گوشت قرمز کاهش و مصرف ماهی و ماکیان افزایش یابد و تمامی چربی‌ها و پوست قبل از پخت جدا گردد.

۸- تا حد امکان روغن کتلت و کوکو بعد از پخت با دستمال یا کاغذ‌های جاذب روغن گرفته شود.

۹- اسید‌های چرب امگا ۳ به دلیل نقش ضد التهابی خود، نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیمار‌های قلبی و عروقی دارند، بنابراین بهتر است حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کرد.

۱۰- از مصرف نمک سر سفره اجتناب و به جای مصرف نمک، از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون و ریحان یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا استفاده شود.

۱۱- مصرف غذا‌های آماده نظیر انواع کنسروها، سوپ ها، سس سالاد، سویا سس، خردل، گوشت‌های نمک سود شده و دودی، گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، خیارشور، زیتون پرورده و ترشیجات که دارای مقادیر زیادی نمک هستند، محدود شود.

۱۲- در هنگام خرید به برچسب‌های روی مواد غذایی باید دقت کرد و محصولات کم چرب و کم نمک انتخاب شوند.

۱۳- کمبود کلسیم موجب افزایش فشار خون و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. مصرف روزانه دو تا سه واحد شیر و لبنیات کم چرب کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

۱۴- چاقی و اضافه وزن، سبب افزایش کار قلب می‌شود، در نتیجه پیشگیری از چاقی به ویژه چاقی شکمی در سلامت قلب، حائز اهمیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار