جبارآذین؛مدرس ومنقدسینما
کد خبر: ۱۱۳۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ 09 October 2023

تابناک رضوی: کت چرمی، نخستین فیلم بلند سینمایی حسین میرزا خانی یک درام اجتماعی است که به شیوه آثارپلیسی معمایی،می کوشد،داستان خانوادگی واجتماعی خود راازمنظرآسیب شناسی اجتماعی روایت کند.شخصیت اصلی فیلم؛عیسی فرهمندیک کارمندناراضی وناراحت است که در زندگی خانوادگی اش با مشکلاتی روبرو است و باآنکه باروندجاری درفضای کاری خودچندان همسو نیست، امابه دلیل تعهد و وجدان کاری، پیگیر ماجرایی می شودکه دامنه آن تافسادمالی واقتصادی وقاچاق دختران بدسرپرست گسترده است.به موازات اقدامات عیسی، یک مامور اطلاعاتی هم پابه پای او وارد میدان مبارزه با مفسدان و خاطیان اقتصادی و منحرفان اجتماعی می شود و مبارزه ای برای محو فسادواجرای قانون وعدالت شکل می گیردو........... کت چرمی،به عنوان اولین تجربه سینمایی میرزاخانی درسینمای حرفه ای واجتماعی ایران،اثری قابل توجه است وازنظرپردازش تصویری وسینمایی وبازیگیری خوب از بعضی بازیگران،توجه متعهدانه به موضوع های اجتماعی وتلاش برای ارائه چهره هایی به دور ازغلووسیاه نمایی ازجامعه ویاسواستفاده ازنمایش مشکلات اجتماعی به قصدرواج ناامیدی و یا کسب درآمدازگیشه، حرف های تامل برانگیز خودرا بازگو می کند. امتیازهای یادشده، افزون برتوانایی ها و استعدادکارگردان ومضمون خوب فیلمنامه،مرهون تاثیرنگاه ویاری ومشاوره محمدحسین مهدویان و آثاراو؛ لاتاری،مردبازنده وزخم کاری است.. درواقع کلیدواژه تفکر وساخت این فیلم مهدویان است.با این همه، کت چرمی با نواقصی روبرو است که آن رادرردیف فیلمهای متوسط اجتماعی قرارمی دهد. درآثاراجتماعی،کاراکتر ورکن اساسی"جامعه"است، ازهمین رودرفیلمنامه وفیلم،بایدمحوریت برجامعه باشدوهرگونه سطحی نگری ویانگاه تکسویه ودیدن فقط زشتی هایازیبایی ها،باعث.خدشه درآن هامی شودونمی توان ازاین نوع فیلمهاباعنوان فیلم کامل اجتماعی یادکرد.درآثاراجتماعی،تلخ وشیرین وزشت وزیبا،بایددردوقطب خیروشربه تصویردرآیندومسیر خاکستری عبورانسانها وزندگی هابه درستی تعریف وتصویرشود. فیلم کت چرمی،درنگاه یادشده دچار کاستی و مشکل است. چراکه عمدتابخش نیروهای خیرپررنگ وبخش نیروهای شرکمرنگ اندوتماشاگر آنقدرکه خیرهارامی بیندومی شناسد،شرها وشرور ‌ رانمی بیندونمی شناسدواین نقص بزرگ دراماتیک فیلم وفیلمنامه کت چرمی است وسبب شده کشمکش های دراماتیک درفیلم شکل نگیردوجورآن راحوادث ورویدادها به دوش کشند. این مشکل تا پایان فیلم ادامه دارد و کت چرمی که وارد هزارتوی مسایل نا سالم اقتصادی شده، ازکنارنمایش و معرفی عوامل وعناصراصلی این مفاسدمی گذردودریک محدوده سطحی خانوادگی واجتماعی جریان یافته وخاتمه می یابد.افزون براین،شخصیت های فیلم که راویان اصلی قصه اند،دارای پردازش هنرمندانه ودراماتیک نیستند.براین مواردبازیهای پیشتردیده شده بازیگرانی مانند؛جوادعزتی وصابرابر که ازفارغ ازنوآوری است و این مساله مهم که بیننده، بسیاری از رخدادهای فیلم رابه جای تماشااززبان کاراکترهامی شنودو... رابیفزاییم،امتیازیک اثردرحه یک به کت چرمی تعلق نمی گیرد،امااین بدان معنانیست که فیلم کت چرمی باهنر وسینما و نظروسلیقه مخاطب ومعناومحتوای خوب وتعهد فاصله دارد،چراکه ازاین منظردرجایگاه آثاربامحتوا وارزشمندسینمایی وفرهنگی واجتماعی قرارگرفته است.کت چرمی، حاصل همت وهنرگروهی از هنرمندان مستعد و خوش آتیه و متعهد است که انتظارتماشای آثارسینمایی بهتروقوی تراجتماعی را ازآن هاممکن می نماید.

جبارآذین؛مدرس ومنقدسینما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار