این بخش قابل توجه جمعیتی استان بی شک یک متولی در دستگاه اجرایی عریض و طویل دولت دارد، اما از بد اقبالی آن‌ها، متولی امور اجرایی و دولتی آن‌ها هم همانند خودشان کمتر در دید و انظار عموم است!
کد خبر: ۱۱۳۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶ 05 October 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طبق آمار اعلامی در رسانه‌ها و به نقل از مدیر کل سابق امور عشایر ، ۱۱ درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهد جمعیتی که برای پیدا کردن اطلاعات و اخبار از ان‌ها نیازمند کاوش زیادی در اینترنت است. یعنی در واقع بخش مظلوم و گمشده در هیاهوی فضای مجازی و واقعی استان هستند!
این بخش قابل توجه جمعیتی استان بی شک یک متولی در دستگاه اجرایی عریض و طویل دولت دارد، اما از بد اقبالی آن‌ها، متولی امور اجرایی و دولتی آن‌ها هم همانند خودشان کمتر در دید و انظار عموم است!
چند سال پیش فرماندار وقت بویراحمد در یک نشست که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد یک نکته جالبی گفت " شاهرخ کناری در ان جلسه به صراحت از یک دستگاه نام برد و اظهار کرد که آیا کسی می‌داند این دستگاه وجود دارد یا نه! وی ادامه داد که این دستگاه کلا و به معنای واقعی تعطیل است و مدیری هم ندارد، اما نه رسانه‌ها تا به حال از این موضوع اطلاع دارند و نه خبری از خود دستگاه است! " این یعنی که بود یا نبود این دستگاه کلا بی تاثیر است نه دولتی‌ها، نه رسانه‌ها و نه مردم اصلا متوجه حضور یا عدم حضورش نشده اند و نیاز یا عدم نیاز به وی را احساس نمی‌کنند!
شاید چنین موضوعی عجیب به نظر برسد، اما واقعی است. برای نمونه هم اکنون هم در دولت رئیسی وجود دارند برخی مدیرانی حتی در سطح مدیر کل که تقریبا بود یا نبودشان خیلی به چشم نمی‌آید.
به عنوان یک خبرنگار پس از یک بازدید میدانی برای تهیه گزارش از موضوعی غیر مرتبط با حوزه عشایر استان آشنا شدم چرا که عشایر معمولا به دلیل کوچ رو و صعب العبور بودن مسیر دسترسی، نبود ارتباط فضای مجازی، چندان در حوزه رسانه حضور ندارند! که انتظار این است در چنین مواقعی متولیان دولتی مانع از مظلومیت آن‌ها شوند.
هنگام عبور از مسیر یکی از عشایر منطقه در مسیر ما قرار گرفت و خواستار تهیه گزارشی از وضعیت زندگی وی شد که در خلال صحبت‌های وی تازه ما متوجه شدیم که مدیر کلی به نام آذرفر هم وجود دارد که متولی امور عشایر است!

خلاصه انتشار کلیپ فوق، دست به دست هم دادن دیگر مدیران مانند فرماندار، دادستان، برخی مدیران در دستگاه‌ها و نهاد‌های انقلابی، خیرین استانی و کشوری و کمک به این فرد عشایری بود!
ماجرا به همین جا ختم نشد. پس از شناخت مدیر کل امور عشایر استان، بار‌ها از وی به عنوان یک خبرنگار خواستار معرفی مناطق عشایر نشین برای بازدید میدانی و حضور وی به عنوان مدیر کل این حوزه شدیم که متاسفانه هر بار به بهانه‌ای از زیر بار این بازدید‌ها شانه خالی می‌کرد! زمانی که عشایر در قشلاق یا گرمسیر بودند، می‌گفت بهترین موقع برای بازدید از مناطق عشایری، زمان حضور آن‌ها در ییلاق است و در زمان ییلاق هم امروز و فردا می‌کرد و نهایتا از همکاری خودداری کرد و هنوزز هم حاضر به بازدید از این مناطق به همراه خبرنگاران نشده است!
نکته نا امید کننده دیگر مربوط به جلسات استانداری است که معمولا حضور مدیر کل امور عشایر استان در این جلسات چندان ملموس نیست و حتی به نظر می‌رسد تلاش زیادی دارد که در متن جلسات نباشد و معمولا گوشه گیر به نظر می‌رسد! این در حالی است که وی به عنوان نماینده ۱۱ درصد از جمعیت استان آن هم ۱۱ درصدی که بیشترین مشکلات و کمترین امکانات ارتباطی را دارند، وظیفه دارد حضوری پررنگ و موثر داشته باشد!
اینکه این گونه گریز از رسانه و حتی حضور کم اثر در میان دیگر مدیران از خجالتی بودن وی است یا کم کاری، موضوعی است که باید برای ان فکری کرد چرا که کارگزاران دولت رئیسی از خود رئیس جمهور تا دیگر اعضای دولت معمولا بخشی از سفر‌های استانی خود را به بازدید از حوزه عشایر قرار می‌دهند، اما در کهگیلویه و بویراحمد بنابر هر دلیلی از طرف اداره کل امور عشایری استان، این پیگیری‌های دولت اطلاع رسانی موثری نمی‌شود!
این یک واقعیت است که اطلاع رسانی خدمات، می‌تواند بخش زیادی از هجمه‌ها بر علیه دولت را مدیریت یا کاهش دهد ضمن اینکه برعکس ان هم واقعی است یعنی بی مسئولیتی و تنبلی کارگزاران به همان اندازه می‌تواند موجب ضعیف نشان دادن دولت شود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار