معاون جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: طرح شناسنامه ژنومیک ۷۰ راس اسب نریان و ۵۱۲ راس اسب مادیان ژنوتایپینگ استان در دست اقدام است.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹ 24 September 2023

به گزارش تابناک خراسان‌‌شمالی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، مهدی شکاری معاون جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی اظهارکرد: طرح شناسنامه ژنومیک ۷۰ راس اسب نریان و ۵۱۲ راس اسب مادیان ژنوتایپینگ استان در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه صدور شناسنامه از پیش شرط‌های صادرات اسب است، گفت: اسب‌ها قبل از صادرات باید در سامانه جامع هویت دام کشور به ثبت برسند و این امر نیازمند شناسنامه‌دار شدن اسب‌ها است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: اسب‌ها در این طرح چیپ‌گذاری می‌شوند و بعد از نمونه‌برداری برای بررسی هویت به آزمایشگاه ارسال خواهد شد که تمامی این اقدامات برای اسب داران رایگان است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود یک‌هزار سر اسب اصیل ترکمن این استان به عنوان قطب نگهداری این حیوان نجیب در شمال شرق کشور شناسنامه‌دار شده است.

شکاری بیان کرد: حدود ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دولت برای حمایت از اسب اصیل ترکمن برای دریافت مجوز صادرات از گمرک خراسان‌شمالی تخصیص یافت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جدای از صدور مجوز صادرات اسب از گمرگ استان، اقدامات موثری نیز برای هویت بخشی و صدور شناسنامه اسب اصیل ترکمن خراسان‌شمالی انجام شده است.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار