رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به خرید بیش از ۷۶ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان، افزایش خرید این محصول استراتژیک را قابل‌توجه ارزیابی کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی برای استمرار افزایش خرید گندم در سمنان انجام شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵ 23 September 2023

به گزارش تابناک سمنان، محمدرضا قاسمی ظهر امروز در جلسه ستاد کشت پاییزه جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: اقدامات خوبی که در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ انجام شده و منجر به تحویل بیش از ۷۶ هزار تن گندم به مراکز خرید دولتی شد.

وی افزود: این مهم نشان‌دهنده ظرفیتی است که استان سمنان در تولید محصول راهبردی گندم دارد؛ اما لازم است تا همکاران ما در مدیریت زراعت و همچنین مدیریت شهرستان‌ها یک ارزیابی دقیق از مسائلی که مبتلابه کشت این محصول بوده و اقداماتی که در این زمینه انجام شده به عمل بیاورند تا همه این اقدامات منجر به استمرار روند افزایشی خرید تضمینی گندم در استان سمنان شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر لزوم تشکیل ستاد کشت پاییزه در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های این استان گفت: جلسات ستاد کشت پاییزه در شهرستان‌های استان سمنان باید با حضور اتاق اصناف شهرستان‌ها باشد.

قاسمی با اشاره به برخی مباحث فنی مربوط به تأمین و تولید بذر موردنیاز محصولات قابل‌کشت در استان سمنان خاطرنشان کرد: در کمیته فنی بذر باید دقیق‌تر به موضوع تأمین بذر مناسب در استان سمنان به‌صورت فنی ورود شود.

وی افزود: برای بذور وارداتی از سایر استان‌ها نیز باید میزان بذور موردنیاز باید زودتر اعلام نیاز شود؛ چراکه برنامه بذری استان از شهرستان‌ها جمع‌آوری و در زمان خاصی تدوین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه دامغان یکی از شهرستان‌های بسیار با ظرفیت و ارزشمند این استان برای تولید بذر است تصریح کرد: باید همه امکانات لازم برای تولید هرچه بیشتر بذر در این شهرستان فراهم شود.

قاسمی با بیان اینکه موضوع کشاورزی قراردادی اولویت وزارتخانه برای کشت گندم است و باید موردتوجه جدی قرار گیرد تصریح کرد: امسال از ابتدای سال زراعی تکلیف در این خصوص مشخص‌شده است و باید بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه عمل شود.

وی با بیان اینکه باید کارگروه کشاورزی قراردادی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی به‌سرعت در شهرستان‌های این استان تشکیل شود افزود: اگر تشکل‌ها آمادگی ورود دارند، می‌توانند وارد انعقاد قرارداد در خصوص کشاورزی قراردادی بشوند و کشاورزی قراردادی در محصول گندم باید به‌صورت ویژه‌تر موردتوجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در ارتباط با کشت پاییزه و الگوی کشت محصولات زراعی کارگروه نظارت پیش‌بینی‌شده است بر لزوم ارزیابی از سال زراعی گذشته و برنامه‌ریزی جدید برای این طرح در شهرستان‌های کم باران تأکید کرد و افزود: در مناطق کم بارش نباید به سمت تولید دانه‌ها برویم؛ چراکه با توجه به خشک‌سالی نمی‌توان انتظار تولید مناسبی در این زمینه داشت.

قاسمی با اشاره به لزوم توجه به تأمین الزامات کشت پاییزه در استان سمنان تأکید کرد: سرمایه در گردش و تأمین مالی برای کشت پاییزه باید فراهم شود.

وی با بیان اینکه امسال دومین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان سمنان است خاطرنشان کرد: تا قبل از نیمه مهرماه نشست ویژه‌ای برای طرح جهش تولید در دیمزار‌های میامی برگزار می‌شود تا امسال و در دومین سال اجرای این طرح به اهداف تعیین‌شده در این زمینه بیشتر نزدیک شویم.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار