مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با سرد شدن هوا در دامنه‌های سبلان و ییلاقات، کوچ زودهنگام پاییزه عشایر شاهسون را شاهد هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴ 20 September 2023

به گزارش تابناک اردبیل، حاتم طهماسب‌پور شامگاه سه‌شنبه در جریان بازدید از مناطق عشایری دامنه‌های سبلان در مشگین‌شهر، اظهار داشت: از ۱۹ هزار خانوار عشایری استان اردبیل به دلیل شرایط خشکسالی و پوشش کم گیاهی، کمتر از ۱۰ هزار خانوار کوچ بهاره کرده بودند که در روز‌های گذشته عملیات بازگشت آن‌ها از دامنه‌های سبلان به قشلاق مغان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار‌های هواشناسی و سرد شدن هوا و احتمال بارش برف در دامنه‌های سبلان، انتظار می‌رود هر چه سریعتر عشایر ارتفاعات را ترک کرده و حداقل در میان‌بند‌ها مستقر شوند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: هر چند زمان کوچ پاییزه را اول تا دهم مهرماه اعلام کرده بودیم، اما سرمای زودرس پاییزی به کوچ زودهنگام عشایر منجر شده به طوری که تاکنون ۲۰ درصد عشایر منطقه ییلاقی را ترک کردند.

طهماسب‌پور افزود: با هماهنگی دستگاه‌های مختلف به ویژه منابع طبیعی سعی بر این است تا عشایر در مسیر بازگشت به قشلاق دچار مشکل نشده و یا در دامنه‌های سبلان به دلیل بارش احتمالی برف زمین‌گیر نباشند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری تمامی دستگاه‌های استانی سعی می‌کنیم تا تأمین سوخت، آرد و آب شرب مورد نیاز عشایر را انجام دهیم تا عشایر به همراه دام خود به سرعت دامنه‌های سبلان را ترک کرده و به سمت قشلاق حرکت کنند.

طهماسب‌پور اضافه کرد: ایل شاهسون با داشتن بیش از ۴۰ طایفه، ایل بزرگ عشایری است که همه ساله در ۲ مقطع بهار و پاییز کوچ خود را به ییلاق و قشلاق انجام می‌دهند که علاوه بر حضور در این مناطق، با توانمندی منحصر به فرد در جبهه اقتصادی نیز پیشرو و پیشتاز هستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل تولیدات متنوع جامعه عشایری استان اردبیل را یادآور شد و بیان کرد: توانمندی جامعه عشایری استان اردبیل به حدی است که تولیدات آن‌ها بخش عظیمی از بازار‌های استانی و خارج از استان را تأمین کرده و امکان فرآوری محصولات لبنی عشایر نیز به شایستگی فراهم آمده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا عشایر کوچ‌رو که در شهرستان‌های مختلف حضور دارند همچنان در عرصه تولید توانمند حاضر شده و به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان چرخه اقتصادی استان اردبیل کمک کنند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار