رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی چندین سال معطل ماند تا اینکه در دولت سیزدهم عملیاتی شد، گفت: این غفلت دیرینه، اراضی کشاورزی را از بستر تولید به محل سوداگری و سفته‌بازی تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸ 15 September 2023

به گزارش تابناک سمنان، محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پیش از ظهر امروز در کارگروه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در ارتباط با اراضی و جلوگیری از خرد شدن قطعات مناسب فنی و اقتصادی کشاورزی در یک دوره طولانی غفلت شده است، عنوان کرد: این مهم در درازمدت باعث وابستگی کشور به دیگر کشور‌ها برای تأمین غذا و کالا‌های موردنیاز مردم در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی چندین سال معطل ماند تا آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شود و در دولت سیزدهم انجام شد، عنوان کرد: این غفلت دیرینه عملاً اراضی کشاورزی را از بستر تولید و محل تأمین و تولید غذا به محل سوداگری و سفته‌بازی تبدیل کرده و این مهم در اراضی درجه یک و مستعد کشاورزی بیشتر است و در اراضی بیابانی کمتر شاهد این سوءاستفاده‌ها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر لزوم مرور مجدد قوانین مربوط به جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی از سوی کارشناسان امور اراضی در سراسر استان سمنان به‌منظور کمک به فرایند تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی بر لزوم استمرار برگزاری کارگروه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در استان و شهرستان‌های سمنان تأکید کرد و گفت: باید در این جلسات به پیشنهادات جدی و عملیاتی در راستای تسریع در فرایند یکپارچگی و تجمیع اراضی کشاورزی برسیم.

قاسمی با تأکید بر لزوم به‌کارگیری ابزار‌ها و مشوق‌های لازم برای ترغیب بهره‌برداران به یکپارچگی اراضی کشاورزی عنوان کرد: علاوه بر انگیزه و مشوق‌ها و اتخاذ و اجرای تمهیداتی برای رغبت بیشتر کشاورزان به این امر، باید به دنبال ابزار‌های بازدارنده هم رفت و قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی یکی از بستر‌های مهم قانونی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی است؛ چراکه تغییر کاربری اراضی یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های تفکیک، قطعه‌بندی و خرد شدن اراضی کشاورزی است که با هدف سوداگری و خرید و فروش زمین صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی به‌عنوان انفال در اختیار گروهی است که تأمین‌کننده نیاز‌های اساسی و غذایی مردم هستند گفت:، اما در برخی موارد این اراضی به جایگاهی برای سوداگری تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه اولویت و انتظار نخست این سازمان در این زمینه، یکپارچگی اراضی کشاورزی است خاطرنشان کرد: باید بهره‌بردارانی که آمادگی تجمیع و یکپارچگی را دارند شناسایی شود و در ارائه خدمات مختلف در اولویت قرار گیرند تا مشوق‌های لازم بدین منظور محقق شود.

قاسمی با تأکید بر لزوم به‌کارگیری کارگروه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی استان سمنان از تجربیات استان‌های موفق در این زمینه افزود: باید از همه ظرفیت‌ها در راستای فرهنگ‌سازی در این زمینه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برای اراضی خاص مانند اراضی وقفی باید کارگروه شهرستانی تشکیل شود اضافه کرد: باید ابزار‌های تشویقی را در این زمینه ارائه داده و موانع پیش روی تجمیع و یکپارچگی اراضی را کاهش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه خرد شدن اراضی باعث غیرفنی شدن و کاهش بهره‌وری در بخش کشاورزی است خاطرنشان کرد: باید با توجه به عقب‌ماندگی موجود در تجمیع و یکپارچگی اراضی، اقدامات در این زمینه تسریع شود.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار