کد خبر: ۱۱۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 16 October 2015
ماه محرم دو باره آغاز شده است. این ماه را ماه پیروزی خون بر شمشیر وصف کرده‌اند که به تعبیر زیبای امام راحل(ره) « محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است.» اهمیت قیام خونین و تاریخ‌ساز حضرت سیدالشهدا(ع) بر کسی پوشیده نیست. کما اینکه نه فقط شیعیان و مسلمانان که حتی پیروان مذاهب و ادیان دیگر نیز از آن الگو گرفته‌اند و درباره‌اش کتاب‌ها نوشته‌اند و سخن‌ها رانده‌اند.

مهم اینکه در دهۀ اول محرم رفتارهای قرآنی امام حسین(ع) و شخصیت بالای ایشان از نگاه قرآن را برای مردم تبیین کنیم. زیرا این بزرگوار و دیگر حضرات معصومین(ع) خود تجلی آیات قرآن و مصداق واقعی صراط مستقیم هستند.

امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرماید: «سورۀ فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید که سورۀ جدم حسین ابن علی(ع) است». خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مبارکه اسراء می‌فرماید: « و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنین...» یعنی تنها نسخه شفابخش برای جان‌های بیمار و دل‌های مرده، قرآن کریم است و قرآن وقتی اثرگذار است که مفسر آن حضرات معصومین(ع) از جمله شخص امام حسین(ع) باشند.

زندگی امام حسین(ع) و قیام و شهادت ایشان بالا‌ترین تفسیر آیات نورانی کلام وحی است و اینکه بزرگان گفته‌اند دوام دین خدا و شریعت محمدی با خون مطهر اباعبدالله الحسین(ع) است، به همین واقعیت بازمی‌گردد. زیرا اگر قیام خونین آن حضرت نبود، اثری از دین و دیانت باقی نمی‌ماند.

مبلغان دینی در دهۀ اول محرم باید ویژگی‌های قرآنی قیام امام حسین(ع) برای مردم برشمارند و به موضوع زمان‌شناسی و اقتضائات زمانه توجه ویژه نشان دهند و از این راه مردم را با اصل دشمن‌شناسی به خوبی آگاه کنند.

واقعیت این که امروز چیزی که می‌تواند دین و شریعت و مملکت ما را از شر بدخواهان و شیاطین حفظ کند، تقویت بصیرت حسینی است.

 دانشگاه و مکتب بزرگ و انسان ساز عاشورا وقتی با آیات قرآنی و کلام اهل بیت(ع) آمیخته شود، بزرگ‌ترین تحولات بشری را رقم خواهد زد و امروز، به‌ویژه ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که در مکتب امام حسین(ع) زانو بزنیم و بهره علمی، معنوی و اخلاقی ببریم. به ویژه در موضوعات مبتلابه جامعه، مثل عفاف و حجاب با الگو گرفتن از سیره و رفتار حضرت زینب(س) و اهل بیت امام حسین(ع) حتی در سخت‌ترین شرایط می‌توانیم به مقابلۀ عملی با توطئه‌های شوم دشمن در این قضیه بپردازیم.

اینکه گفته‌اند «کل الخیر فی باب الحسین(ع) و امام حسین(ع) کشتی نجات است»، برای همه راهگشاست. مهم این است که در شناسایی دشمنان و به‌ویژه مشخص کردن خط نفاق آنان باید از سیره نورانی سید و سالار شهیدان و کلام تکان دهنده حضرت در روز عاشورا بهره بگیریم که همۀ آنها مبتنی بر کلام وحی و سخنان رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان علی(ع) بود.

امروز که وهابیت به فتنه انگیزی در سطح منطقه مشغول است و خواسته‌های استکبار و صهیونیسم را دنبال می‌کند، بهترین راه رسوایی آنان و آگاهی دادن به مردم و نسل جوان در این خصوص آن است که ما از مکتب عاشورا بهره بگیریم.

بی‌گمان تلفیق شور و شعور حسینی لازمۀ بهره گیری از معارف ناب دستگاه عظیم امام حسین(ع) است که در هر زمان به سان چراغی پرفروغ منشأ خیر و مایۀ هدایت انسان خواهد ماند.

منبع: همشهری قم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار