معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی سهم استان را از کاشت یک میلیارد نهال در کشور ۱۶ میلیون اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷ 09 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا عباس‌زاده صبح امروز در کارگروه کاشت یک میلیارد نهال، اظهار داشت: در مدت چهار سال باید یک میلیارد نهال در کشور کاشته شود که سهم خراسان جنوبی از آن ۱۶ میلیون نهال است.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس حدود چهار میلیون نهال امسال باید در استان کاشته شود، افزود: کاشت یک میلیارد نهال در کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است و در این راستا هر ایرانی باید سه نهال بکارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه دبیرخانه این کارگروه برای اجرای طرح مورد نظر در استان باید فعال‌تر شود، خاطرنشان کرد: باید تقویم اجرای این طرح و مخاطبان آن مشخص شود تا با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: با هدف مقابله با بیابان‌زدایی هر سال چهار میلیون نهال با کمترین میزان نیاز آبی باید در نقاط مختلف خراسان جنوبی کاشته شود.

وی بیان کرد: برای اینکه وظیفه هریک از دستگا‌های اجرایی در این زمینه مشخص شود، باید به خوبی جزئیات این موضوع را داشته باشیم.

به گفته وی عرصه‌های که برای کاشت نهال مشخص می‌شوند باید به محدوده جمعیتی شهر‌ها نزدیک باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از پویش‌های مردمی برای اجرای این طرح استفاده شود، گفت: با توجه به ممنوعیت افزایش سطح زیر کشت، باید در قالب اجرای این طرح، از توسعه باغ‌ها جلوگیری شود.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه برنامه اجرایی این طرح در استان باید تدوین شود، متذکر شد: تفاهم نامه‌های مربوط برای هماهنگی هر چه بیشتر در این زمینه با دستگاه‌های مربوط باید در مدت دو هفته منعقد شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در این راستا ۱۰ هزار نهال در حاشیه راه‌ها توسط راهداری و راه و شهرسازی، پنج هزار نهال در اطراف معادن، ۴۰ هزار در شهرک‌های صنعتی، ۵۰ هزار نهال در روستا‌های استان و یک میلیون و ۵۰۰ نهال هم توسط بخش خصوصی در استان باید کاشته شود.

وی افزود: با توجه به تولید سالانه حدود دو میلیون نهال توسط منابع طبیعی استان، بقیه نهال مورد نیاز باید توسط بخش خصوصی تامین شود تا با چاله کنی در آبان و آذر، کاشت نهال‌های مورر نظر در ماه‌های دی و بهمن انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی نیز گفت: علاوه بر کاشت چهار میلیون نهال در چهار سال در خراسان جنوبی، در راستای اجرای طرح جهادی سه میلیون هکتار مقابله با کانون‌های بحرانی در اراضی بیابانی کشور هم باید اقدامات لازم در یک میلیون هکتار از اراضی استان را انجام دهیم.

نصرآبادی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان برای تولید نهال به استان اختصاص یافته است گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار عرصه را در خراسان جنوبی برای کاشت نهال شناسایی کرده‌ایم و امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار نهال تولید خواهیم کرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار