مدیرعامل توزیع برق کرمانشاه خبر داد؛
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت: مشترکین مصرف برق به‌ ازای هر کیلووات ساعت تا ٢ هزار تومان معادل ٢٠ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۲۳۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴ 30 August 2023
محمد مرادی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده در شرکت توانیر، سرانه مصرف برق خانگی در سال ١٣٩٧ معادل ٢۴٧ کیلو وات ساعت در ماه بوده است.

وی افزود: از سال ١٣٩٧ تا سال ١۴٠٠، سرانه مصرف برق هر ایرانی با رشد ٧.٧ درصدی همراه شد اما پس از آن، کاهش مصرف بخش خانگی در سال گذشته قابل توجه و تأمل است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه تصریح کرد: امسال هم بر اساس طرح ملی پاداش با صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ ازای هر کیلووات ساعت تا ٢ هزار تومان معادل ٢٠ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند که این پاداش نسبت به سال گذشته رشد ٢٠ برابری داشته است.

وی گفت: این طرح در حالی اجرایی شد که مصرف برق خانوار در مناطق «غیرگرمسیر» کشور در ایام گرم سال از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ماه ٣٠٠ کیلووات ساعت و در مناطق گرم تا ١٠ برابر یعنی سه هزار کیلووات ساعت است و آن‌ها ناگزیر به استفاده از کولر‌های گازی هستند.

وی عنوان کرد: با روش‌هایی چون ارزش آفرینی، ایجاد حس سودمندی و مطلوبیت در ترويج مصرف بهینه برق، تکرار و ممارست در تغيير رفتار مصرف برق می‌توان فرهنگ مصرف بهینه را جایگزین بدمصرفی کرده و با عادت سازی آن را با تبدیل به یک رفتار ارزشمند بسط، گسترش و ترویج داد.

وی گفت: در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور برای افزایش تولید و رشد اقتصادی و تداوم آن، نیازمند تأمین به موقع انرژی برق هستیم و این مهم به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند بر افزایش رفاه عمومی در کشور تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها با چهار درصد کاهش مصرف برق کشور در بخش خانگی می‌توان تا ۱۲۰۰ مگاوات معادل ظرفیت یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی، در مصرف انرژی برق صرفه جویی انجام داد.

وی تشریح کرد: تامین انرژی برق وابسته به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی است و لازم است به هزینه‌های ساخت نیروگاه نیز توجه شود.

مرادی گفت: طبق پیش‌بینی امسال باید بیش از ۳۵۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق برای تأمین نیاز‌های کشور تولید شود.

وی افزود: از طریق سوخت مازاد و هزینه‌های تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها معادل ٣.۵ میلیارد متر مکعب در سوخت نیروگاهی و نهایتاً ١۴ میلیارد کیلووات ساعت در انرژی الکتریکی برق معادل ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی تنها در سال جاری برای کشور رقم زد.

این مسئول ادامه داد: این میزان هزینه‌ای است که می‌توان از آن در بخش‌های سلامت و بهداشت، آموزش، ورزش، فرهنگ و سایر مباحث اجتماعی استفاده کرد.

مرادی اذعان کرد: از همین قیاس قیمت می‌توان به تأثیر و اهمیت انرژی برق در تمام  بخش‌های زندگی و در سطح کلان نیز در سیاست‌هایی مانند سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف کشور در زمینه انرژی‌های نو و زیرساخت‌های مناسب برای تولید و بهره‌برداری این نوع از انرژی و فناوری‌های برتر مرتبط با آن پی برد.

وی گفت: از سوی دیگر با توجه به تأثیر مثبت مصرف انرژی بر رشد اشتغال، افزایش درآمد خانوارها و کاهش فقر در بخش خدمات، سیاست‌های مدیریت انرژی در این بخش نباید موجب کاهش مصرف انرژی خانوارها از طریق عدم مصرف انرژی شد.

مرادی افزود: باید با فرهنگ‌سازی مناسب از طریق افزایش اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت رو به گسترش فضای مجازی، زمینه تقویت مصرف بهینه به عنوان بخشی مثبت، در نظام نهاد خانواده را فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: بهترین گزینه برای این بخش، مراکز آموزشی به ویژه مدارس ابتدایی و متوسطه، مساجد و هیأت‌های مذهبی در راستای دسترسی خانوارها به وسایل و امکانات لازم برای استفاده بهینه از انرژی و نحوه صرفه‌جویی در ساعات مختلف مصرف است.


انتهای پیام/ک
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار