وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت سالانه ۶۷۰ هزار بیمه اجباری جدید در راستای اشتغالزایی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 26 August 2023

به گزارش تابناک گلستان خبرگزاری صداوسیما، آقای صولت مرتضوی عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گلستان در گرگان گفت: در دولت سیزدهم سالانه ۶۷۰ هزار بیمه اجباری جدید ثبت می‌شود و براساس گزارش سامانه رصد در پنج ماه گذشته ۳۸۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده است.

او با بیان اینکه از بهار سال گذشته ۷۲۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شد افزود: بهار سال ۱۴۰۱ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کشور یک درصد کاهش یافت.

وزیر تعاون همچنین گفت: سهم تعاون در اقتصاد کلان کشور بین پنج تا شش درصد است، اما ما هدفگذاری کردیم که به بیست و پنج درصد افزایش یابد.

مرتضوی با اشاره به فعالیت ۱۰۱ هزار تعاونی در کشور گفت: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اخیتار بخش تعاونی کشور قرار گرفته است.

او افزود: برنامه داریم بخشی از صنایع و کارخانجات را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این راستا اولویت واگذاری با بخش تعاون خواهد بود.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته وضعیت اشتغال شرایط مطلوبی نداشت ادامه داد: رئیس جمهور ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی را ارائه کردند و در سال ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم که از یک میلیون فرصت شغلی فراتر رفتیم و این پارامتر قابل راستی آزمایی است.

وی افزود: مقرون به‌صرفه کردن دولت با ثبات اقتصادی رقم می‌خورد و حتما صادرات غیرنفتی و تراز تجاری با این اتفاق مثبت می‌شود.

مرتضوی به پروژه‌های مصوبه سفر نخست رئیس جمهور در گلستان اشاره کرد و افزود: در دور نخست سفر‌ها متولی و متصدی برنامه‌ریزی بودم و در حوزه راه‌ها، دور برگردان‌ها، آسفالت، بخش مسکن، راه‌اندازی خط آهن و توسعه ریلی و سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی، پتروشیمی و نیروگاه علی‌آباد اقدامات خوبی پس از سفر انجام شده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات در حالی شکل می‌گیرد که ما یک دهه رکود را پشت سر گذاشتیم افزود: در دولت گذشته ترسیم توسعه و اقتصاد به خارج از کشور رقم خورده بود و دولتمردان ما بیان می‌کردند که قدرت رقابت در هیچ اقتصاد و صنعتی نداریم و این در حالی بود که از توانایی زیادی برخوردار هستیم و جوانان این مرز بوم در حوزه نانو، صنعت هسته‌ای، دستاورد‌های نظامی و علمی اقدامات شایانی داشتند و این مسئله توهین به جوانان نخبه ما بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درآمد نفتی ما در دولت قبل به حداقل رسیده بود و درآمد‌های ارزی ما نامناسب بود و نگاه دولتمردان نیز در قوه مجریه نگاه به اخم و لبخند بود و دیپلماسی ما اخم لبخند غرب بود و وقتی می‌پرسیدیم چرا هوای خوزستان و چرا آب گلستان اینگونه است بیان می‌کردند که باید به سمت توافق برویم.

مرتضوی با بیان اینکه دیپلماسی ما به گونه‌ای بود که بالغ بر ۸ میلیارد دلار منابع ما را غرب بلوکه کردند و هر ایرانی که در کشور‌های دنیا مستقل زندگی می‌کرد به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت می‌کردند ادامه داد: در این شرایط شخصیتی دلسوخته و عاشق ملت پا به عرصه گذاشت و من می‌گویم صندوق بدهکار را دولت سیزدهم تحویل گرفته بود.

مرتضوی افزود: بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ بود و برای گذران برخی از امور کشور و طرح‌های عمرانی نزدیک به ۷۰۰ همت اوراق خزانه تا سررسید ۱۴۰۴ منتشر شده بود و حتی دولت سیزدهم را دولتمردان گذشته بدهکار کرده بودند.

او گفت: در سال نخست دولت صادرات نفت ما به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه و به گزارش رویترز به یک میلیون ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: ۱۴ میلیارد دلار طرح‌های نفتی در دو سال اخیر در عسلویه اجرایی شده است و در این مدت هفت هزار مگاوات نیروگاه به ظرفیت کشور افزوده شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در بحث سیاست خارجی ۱۵ سال به دنبال عضویت در شانگ‌های بودیم، ولی در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی عضو گروه شانگ‌های شد و در دو روز گذشته نیز عضو بریکس شدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اینکه توفیق حاصل شد که بار دیگر میزبان مردم گلستان باشم قدردانم و سلام گرم آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور را به مردم استان می‌رسانم.

دکتر علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان گفت: گلستان به همراه قم و سمنان در چهار بخش صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در بین استان‌های برتر قرار گرفته است.
او افزود: با تلاش‌های انجام شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ دولتی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در استان آماده کرده اند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار