سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد؛
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد با بیان این که شهرداری یزد برای اولین بار در کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای اقدام به شناسایی ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر یزد نموده است، از استفاده از روش های نوین و هوشمند در شناسایی تخلفات ساختمانی در شهر یزد خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 23 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد علیرضا سرسنگی با اشاره با این که کشف تغییرات شهری از دیرباز جزء رسالت های شهرداری ها بوده است اظهار کرد: با توجه به روند بی‌سابقه و بی‌رویه رشد جمعیت و گسترش شهری در دهه‌های اخیر، با افزایش نگران کننده ساخت و سازها و خصوصاً ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده شهری مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه این امر بر نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری تاثیرگذار بوده است گفت: شهردای ها نیز بر حسب ماهیت فعالیتشان ناچار به نظارت بیشتر بر ساخت و سازهای شهری بوده اند ولی علیرغم کنترل های صورت گرفته متاسفانه مشاهده می شود در بسیاری از شهر های کشور و از جمله یزد خیلی از ساخت و سازها خارج از حیطه نظارتی شهرداری اتفاق می افتد و عملاً ما با ساخت و سازهای غیراصولی ای مواجه می شویم که علاوه بر نداشتن ایمنی و مقاومت، جلوه بصری شهر را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهند.

وی در ادامه با تاکید بر هزینه بر بودن و عدم امکان پایش همه ساخت و سازها در روش های سنتی و بازدیدهای میدانی، به روش های نوین و هوشمند پرداخت و گفت: استفاده از روش های نوین و هوشمند از جمله استفاده از پهپادها و تصاویر ماهواره ای در این زمینه می تواند کاربردی بوده و تأثیر بسیاری در افزایش سرعت عمل و دقت در رسیدگی به تخلفات احتمالی داشته باشد.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری تصمیم به انجام عملیات کشف تخلفات در سطحی گسترده را داشت، سازمان فاوا شهرداری یزد اقدام به بکارگیری روشی ابداعی، کم هزینه و اجرایی تحت عنوان روش نوآور شهرداری نموده است که برای اولین بار در سطح کشور مورد استفاده قرار می گیرد و در آن با استفاده از تصاویر ماهواره ای عملیات رصد ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می پذیرد.

سرسنگی از ویژگی های تصاویر ماهواره ای را دقت خوب و در دسترس بودن آنها دانست و گفت: این تصاویر در رزولیشن ها و زمان های مختلف قابل دسترسی بوده و با توجه به اینکه به صورت رایگان در دسترس ما قرار دارد، با استفاده از آن می توان با کمترین هزینه و با دقت بالا کل شهر را رصد کرده و تغییرات را مورد شناسایی قرار داد.

وی در رابطه با کاربردهای استفاده از این روش در شهرداری نیز، گفت: پس از کشف تغییرات، اطلاعات مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز به حوزه شهرسازی شهرداری انتقال می یابد تا پس از اطمینان از غیرمجاز بودن ساخت و ساز، روند ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صورت گیرد. ضمن اینکه از این روش جهت شناسایی باغات و فضای سبز نیز می توان بهره برد و باغات در حال خشک شدن را مشخص نمود.​​​​​​​

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار