والنتینا ترشکووا اولین زنی که به فضا سفر کرده‌ است،‌ پس از ۵۲ سال درباره سفر تاریخی‌اش به فضا سخن گفته و اشتباه شوروی سابق در برنامه‌ریزی فضاپیمایش را افشا کرده‌ است.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰ 15 October 2015
تابناک بوشهر: ترشکووا می‌گوید زمانی که در سال 1963 به همراه کپسول وستوک 6 به فضا سفر کرد در آغاز مسیر با شادی فریاد زد: هی آسمان، کلاه از سر بردار، من در راهم!

«همشهری آنلاین» به نقل از فاکس‌نیوز نوشت: اما کمی از این شادی نگذشته بود که اضطراب‌ها یکی پس از دیگری به سراغش آمدند. اول اینکه فهمید مسواکش را در زمین جا گذاشته و مجبور است از انگشتانش به‌عنوان مسواک استفاده کند اما کمی بعد با پی‌بردن به اشتباه بزرگی که در برنامه‌ریزی کپسول رخ داده بود، متوجه شد نداشتن مسواک اصلا مشکل بزرگی نیست.

به گفته وی کپسولی که او را حمل می‌کرد تنها برای بلندشدن برنامه‌ریزی شده‌بود، نه برای فرود آمدن. تراشکووا در ابتدا تصور کرد قرار است برای همیشه و تا بینهایت در فضا سرگردان شود اما تیم کنترل ماموریت توانستند برنامه جدیدی را روی کپسول نصب کنند تا بتواند فرود بیاید.

پیش از فرود، سه روز پس از پرتاب کپسول، ترشکووا 48 بار به دور زمین چرخید و پس از رسیدن به زمین، برای اینکه مهندسی که دچار اشتباه شده بود تنبیه نشود، برای 30 سال سکوت کرد و حرفی از نقصی که ایجاد شده بود نزد. اما وی در مورد همه‌ موضوعاتی که برایش پیش آمد سکوت پیشه نکرد و نسبت به سیاست شوروی در زمینه ممانعت از فرستادن زنان به فضا اعتراض کرد. پس از آن ماموریت شوروی اعلام کرد دیگر زنی را به فضا نخواهد فرستاد زیرا بسیار خطرناک است.

ترشکووا می‌گوید مردها و زن‌ها روی زمین به یک اندازه خطر می‌کنند، چرا نباید در فضا به یک اندازه خطر کنند؟ به گفته وی در آن دوران خود را برای ماموریت زنانه دیگری آماده کرده بودیم اما سرگئی کورولف رئیس وقت آژانس فضایی شوروی تصمیم گرفت دیگر زندگی زنان را در فضا به خطر نیندازد. اما ترشکووا و پنج فضانورد زن دیگر مخالفت خود با این تصمیم را از طریق ارسال نامه‌ای به کمیته مرکزی حزب کمونیست اعلام کردند که البته چندان تاثیرگذار نبود زیرا شوروی تا 19 سال پس از آن دوران هیچ زن دیگری را به فضا نفرستاد.

پرواز ترشکووا به فضا در اوج رقابت فضایی میان شوروی و آمریکا رخ داد؛ دورانی که هر دو کشور 6 فضانورد را در نمایشی برای به رخ کشیدن قدرت به فضا فرستادند. گفته می‌شود شوروی از آن رو اولین فضانورد زن را به فضا فرستاد که مطلع شده‌ بود آمریکایی‌ها قصد دارند سالی راید را به عنوان اولین فضانورد زن جهان به فضا بفرستند.

سخنرانی آن سال نیکیتا خروشف در میدان سرخ مسکو تاییدی بر این فرضیه است. وی در آن سخنرانی در حالی که ترشکووا در کنارش ایستاده بود آمریکا را به خاطر تبعیض جنسیتی به باد انتقاد گرفت و گفت بورژواها همیشه ادعا می‌کنند زنان جنس ضعیف‌ترند. اکنون می‌توانید یک زن معمولی شوروی را ببینید که در دید بورژوآها ضعیف است. نگاه کنید که به فضانوردان آمریکایی چه چیزی را اثبات کرد، او نشان داد چه کسی قوی‌تر است.

خروشف در آن سال تلاش داشت سفر فضایی ترشکووا را به نمادی آشکار از برابر زن و مرد تحت لوای رژیم کمونیست تبدیل کند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار