مدیر عامل شرکت شهربان و حریم بان شهر تهران به ساماندهی دستفروشان در پایتخت اشاره کرد و گفت: مکان جدیدی برای دستفروشان میدان ولی عصر انتخاب کرده ایم.
کد خبر: ۱۱۲۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 15 August 2023

به گزارش تابناک تهران، در چند دهه گذشته ساماندهی دستفروشان در دستور کار قرار گرفت اما خروجی مناسبی نداشت و هر بار این طرح شکست خورد و دوباره دستفروشان به نقطه اول بازگشتند.

مدیریت شهری در این دوره موضوع ساماندهی دستفروشان در کل شهر را دستور کار قرار داده و مکان هایی را برای این کار مشخص کرده است.

شیوه ساماندهی دستفروشان نیازمند بررسی ابعاد مختلف است. شهرداری تهران موظف است پس از شناسایی افرادی که نیازمند هستند و دستفروشی می‌کنند جایی را برای آنها فراهم کند که در این مسیر یا از روز بازارهای فعال استفاده می‌کند یا ساماندهی در محل را انجام می‌دهیم یا آنها را در بازارهای ثابتی که شهرداری دارد اسکان می‌دهند.

یکی از نقاط تجمعی دستفروشان به علت پاخور بالا چها راه ولی عصر بود. حدود یک ماه است دستفروشان در این محور جمع آوری شده اند و در حال حاضر دور تا دور تئاتر شهر دستفروشی ممنوع و تخلف محسوب می‌شود . شهرداری تهران دستفروشان را جمع آوری کرده و قرار است به پارکینگ آمبولانس های بهشت زهرا در ضلع شمال میدان ولی عصر به صورت موقت منتقل کند و هماهنگی هایی در این زمینه با مسوولان صورت گرفته است.

شهرداری تهران در راستای ایجاد امکان برای افراد نیازمندی که اقدام به دستفروشی می کنند با وزارت تعاون و وزارت اقتصاد صحبت‌هایی کرد که از این افراد که واقعاً شغلشان دستفروشی است و نیازمند هستند حمایت صورت بگیرد.شناسایی دستفروشان واقعی در حال انجام است و در محورهای مختلف توسط شهرداری‌های مناطق انجام می‌شود و ثبت نام آنها در حال انجام است.

در خصوص جزئیات ساماندهی دستفروشان در شهر تهران با مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان، حریم‌بان به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز چه اقدماتی در شرکت شهربان حریم‌بان انجام می‌شود در این زمینه توضیح دهید.

شرکت شهربان به یک شرکت انضباط شهری تبدیل شد/یکی از موارد انضباط شهری جمع‌آوری سد معبرها است

شرکت شهربان، حریم‌بان در سنوات گذشته یک تغییر ماهیتی داد و از منظر صرف صیانتی ساخت و ساز به یک شرکت انضباط شهری تبدیل شد. قبلا شرکت شهربان فقط ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر و حریم تهران را پیگیری می‌کرد. در سال ۹۵ طی مصوبه‌ای در شورای شهر تهران جز وظایف و اساسنامه شرکت شهربان انضباط شهری هم قرار گرفت و یکی از موارد انضباط شهری جمع‌آوری سد معبرها است که شرح وظایف آن آمده است.

چرا رویکردها تغییر کرد؟ و در خصوص این تغییرات توضیح دهید

مباحث آموزشی در دستور کار شرکت شهربان حریم بان/ کنترل خشم را به نیروهای خود آموزش می دهیم/نظم بخشی در شهر را انجام می دهیم/جمع‌آوری دستفروشان و جمع‌آوری سدمعبرها آغاز شد

رویکردها متفاوت شد، مباحث مربوط به ساماندهی، پاکسازی و جمع‌آوری بساط‌گستری پررنگ‌تر شد در این مسیر شرکت شهربان فراز و نشیب زیادی داشت و یکی از اقدامات ما بحث‌های آموزشی بود.

آموزش‌های مستمر برای نیروهای اجرایی گذاشته شد؛ تا در بحث سد معبر مشکلی ایجاد نشود. ما در موضوع سد معبر سیلابس آموزشی نداشتیم ولی کنار آن می‌توانیم کنترل خشم را به نیروهای خود آموزش دهیم. ما آموزش طرز برخورد با شهروندان را به نیروها ارائه می‌کنیم؛ نظم‌بخشی به شهر در دستور کار است و می‌توانیم با اقدامات تا حدودی جمع‌آوری دستفروشان و جمع‌آوری سدمعبرها را انجام دهیم.

در بحث جمع آوری سد معبرها بعضا زد و خوردهایی ایجاد می شود؟ این موضوع را چگونه کنترل می کنید تا مشکلی ایجاد نشود. در این باره توضیح دهید.

جمع آوری دیگر فقط زد و خورد و تنش نیست/سد معبر مسلما یک عارضه شهری است/مردم در برخی از پیاده‌راه‌ها نمی‌توانند به راحتی تردد کنند

در این دوره به این سمت رفتیم که موضوع سدمعبر ،جمع‌آوری و ساماندهی با آرامش انجام شود ؛ جمع آوری دیگر فقط زد و خورد و تنش نیست. سد معبر مسلما یک عارضه شهری است. شهروندان برای تردد در شهر با معضل سدمعبر روبه‌رو هستند مردم در برخی از پیاده‌راه‌ها نمی‌توانند به راحتی تردد کنند و معضلاتی پیش می‌آید.

آیا قرار است فقط سد معبری ها و دستفروشان را جمع آوری کنید؟ ساماندهی در این ماجرا کجا قرار داد؟

مشکلات زیادی در دل ماجرای سد معبرها وجود دارد/ مواد فروش ها با اسم و رسم بساطی در کنار خیابان/ساماندهی دستفروشان با شرکت ساماندهی مشاغل است

البته ما در دل این سدمعبرها موضوعات موادمخدر و ... را داریم که با اسم و رسم بساطی در کنار خیابان قرار می‌گیرند. به هر حال در بساطی‌ها موضوعاتی وجود دارد و رویکرد شهرداری تهران در برخورد با سدمعبر و بساط‌گستر قرار نیست خشن و زد و خوردی باشد ما بحث ساماندهی را داریم؛ البته یک شرکتی به نام شرکت ساماندهی مشاغل وجود دارد که در این زمینه ورود کرده‌اند و وظایف مشترکی بین ما و شرکت ساماندهی وجود دارد تا بتوانیم کار مشترکی در زمینه ساماندهی دستفروشان انجام دهیم.

آیا مناطق در موضوع سد معبری ها ورود می کنند؟ شرکت شهربان چه تعداد نیرو در این زمینه دارد؟

بالغ بر ۲۲۰۰ نیرو در شرکت شهربان داریم که در سطح مناطق ۲۲ گانه هستند/۹۰۰ معبربان در تهران/ اقدامات جمع آوری دستفروشان و سدمعبری ها را مناطق انجام می دهند

در بحث ساماندهی و جمع‌آوری دستفروشان در تهران یکی از بازوهای ما شرکت ساماندهی مشاغل است؛ ما بالغ بر ۲۲۰۰ نیرو در شرکت شهربان داریم که در سطح مناطق ۲۲ گانه هستند و ۹۰۰ معبربان هم داریم که همه این‌ها در اختیار مناطق است.که معبربانان در ذیل و عاملیت شهرداری ناحیه هستند و آنها مکلف هستند به صورت مرتب جمع‌آوری سدمعبری‌ها را انجام دهند و این اقدام در جاهای مختلفی از جمله چهارراه ولیعصر که مورد تأکید بیشتر اعضای شورای شهر بود انجام شد.

دستفروشان چهار راه ولی عصر جمع آوری شدند، قرار بود دستفروشان واقعی شناسایی و ساماندهی شوند. کار به کجا رسید؟

در چهار راه ولی عصر پارک دانشجو و تئاتر شهر را داریم/پاخور تردد در چهار راه ولی عصر بالاست؛بساط‌گستران در این محدوده بیشتر بودند/اواسط ماه گذشته دستفروشان در این محور جمع آوری شدند؛ اجازه فعالیت حتی در پنج شنبه و جمعه نمی دهیم

چهارراه ولیعصر بزرگ‌ترین چهارراه کشور است و تردد آن در سطح بالایی است؛ در ضلع جنوب‌شرقی پارک دانشجو هم تئاتر شهر است ما دو المان مهم در این قسمت داریم که خودش پاخور تردد را بالاتر می‌برد لذا حضور زیاد مردم و هنرمندان و کنار آن هم وجود پارک دانشجو باعث تردد زیاد می‌شود. لذا بساط‌گستران در این محدوده بیشتر بودند. از اواسط ماه گذشته بحث جمع‌آوری بساط‌گسترها را آغاز کردیم و حتی روزهای پنج‌شنبه وجمعه هم اجازه بساطی را نمی‌دهیم.

مکانی که برای ساماندهی آنها در نظر گرفته اید پاخور لازم را دارد؟

دستفروشان چهار راه ولی عصر به ضلع شمالی پارک دانشجو می روند و موقتا در پارکینگ آمبولانس بهشت‌زهرا مستفر می شوند/۳۰۰ غرفه زدیم

این افراد هنوز جایی نرفته‌اند اما قرار است که در ضلع شمالی پارک دانشجو زمینی را که قبلا مربوط به پارکینگ آمبولانس بهشت‌زهرا بوده را فعلا بازار محلی ایجاد کنیم و در آنجا حدود ۳۰۰ غرفه زده و دستفروشان را موقتا به آنجا منتقل کنیم تا بعد برای آنها طرحی اجرا شود.

جگرکی هایی چهارراه ولی عصر را جمع آوری کردید؟

اجازه بازگشت اغذیه فروش های سیار را به چهار راه ولی عصر نمی دهیم/همه اغذیه فروشی که کنار خیابان بساط کرده بودند را جمع کردیم

اغذیه‌فروشی‌هایی هم در این راستا وجود داشتند که ما جمع کرده‌ایم و گفته‌ایم دیگر اجازه اسکان در این محدوده را نمی‌دهیم. طی جلساتی که با مسؤولین شهری داشتیم قرار است این ساماندهی انجام شود.

قرار بود شناسایی دستفروشان واقعی انجام شود و بعد شهرداری آنها را ساماندهی کند. کار به کجا رسید؟

در هنگام جمع آوری میزی در برای ثبت نام دستفروشان قرار دادیم/شناسایی دستفروشان واقعی انجام و منطبق با آن غرفه می دهیم/برخی از این افراد دستفروش نیستند عده‌ای آنها را به کار گرفته و روزانه حقوق می‌دهند

ما بعد از جمع‌آوری دستفروشان ساماندهی را در دستور کار داریم. هنگامی که جمع‌آوری انجام می‌شد میزی در آن محدوده گذاشته بودیم که دستفروشان اسامی خود را می‌نوشتند ما باید آمار را چک کنیم دستفروشان واقعی شناسایی و منطبق با دستورالعمل‌ها غرفه دهیم؛ ببینید برخی از این افراد دستفروش نیستند عده‌ای آنها را به کار گرفته و روزانه حقوق می‌دهند فارغ از یک کسب و کار این اقدام به یک بحث درآمدزایی برای گروهی منجر شده است به همین دلیل ما به دنبال شناسایی دستفروشان واقعی هستیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

قرار بود ساماندهی دستفروشان محور تجریش انجام شود. کار به کجا رسید؟

دستفروشان محور تجریش منتقل شدند/از ۱۳ فروردین سال جاری ساماندهی آغاز شد/ساماندهی وانت بارهای خیابان شهرزاد

ساماندهی و پاکسازی محور تجریش انجام شده و هنوز هم ادامه دارد. در شب عید مدتی با دستفروشان کاری نداشتیم اما مجددا از ۱۳ فروردین سال جاری ساماندهی آغاز شد. ما همچنین در خیابان شهرزاد هم که میوه‌فروش‌ها در آن تردد می‌کنند ساماندهی‌هایی انجام دادیم و این ساماندهی از بزرگراه بعثت تا خیابان شوش امتداد داشت.

عوامل منطقه ۱۵ و نیروی انتظامی هم ورود کردند تا پاکسازی صورت گیرد. در بزرگراه بعثت بیمارستانی وجود داشت و افراد با پارک دوبله و سوبل مشکلاتی برای تردد ایجاد می‌کردند.

کدام نهادها باید در ساماندهی وانت بارها ورود کنند؟

ما فقط در یک نقطه ساماندهی نمی‌کنیم بلکه در کل شهر است/محله افسریه ساماندهی شد/با همکاری مناطق راسته خیابان ولی عصر ساماندهی شد

باید پلاک این وانتی‌ها را راهبر برداشته و با آنها برخورد کند ساماندهی در دستور کار است البته این را بگویم که ما فقط در یک نقطه ساماندهی نمی‌کنیم بلکه در کل شهر است و یکی از آنها در منطقه ۱۵ محله افسریه است که از ۲۰ متری افسریه این اقدام صورت گرفته و ما به دنبال ساماندهی وانت‌بارها هستیم. البته در قصر فیروزه هم اقداماتی صورت گرفته است در تهران در راستای خیابان ولیعصر بساط‌گستری را جمع کرده‌ایم البته شهرداری‌های مناطق هم همراهی خوبی داشتند. حدود یک ماه است که کار ساماندهی را آغاز کرده‌ایم.

اغذیه فروشی های خیابان ستارخان بخشی از پیاده روها را اشغال و میز و صندلی گذاشته و تردد شهروندان را دچار مشکل کرده اند. برای ساماندهی این محور چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ساماندهی محور ستارخان در دستور کار/ اغذیه‌فروشی‌ها کل پیاده‌رو را گرفته‌اند/وانت بارهای خیابان احسانی و شمیران نو ساماندهی شدند

در منطقه ۲ هم در محدوده ستارخان اغذیه‌فروشی‌های زیادی وجود دارند که کل پیاده‌رو را گرفته‌اند به دنبال آن هستیم که آن محور را هم ساماندهی کنیم. البته در سعادت‌آباد هم اقداماتی صورت گرفته و در منطقه ۴ خیابان احسانی و شمیران‌نو وانت‌بارها ساماندهی شده‌اند.

در حین ساماندهی زد و خوردهایی صورت می گیرد/مجروح شدند نیروهای شهرداری در هنگام جمع آوری/در شمیران‌نو و خاک‌سفید مباحث بساط‌گستری را داشتیم که در حال حاضر ساماندهی صورت گرفت

یکی از معضلات‌مان این است که در حین ساماندهی برخی افراد درگیری ایجاد می‌کنند و منجر به مجروح شدن تعدادی از نیروها می‌شوند و همین امر کار ما را کندتر می‌کند. در منطقه ۴ در شمیران‌نو و خاک‌سفید مباحث بساط‌گستری را داشتیم که در حال حاضر ساماندهی صورت گرفته و در منطقه ۸ هم در خیابان دماوند از خیابان امام حسین به سمت شرق وانتی‌ها را داشتیم که البته ساماندهی آنها هم آغاز شده است. همچنین ساماندهی در خیابان شهرزاد، ۱۷ شهریور هم انجام شده و دیگر اجازه پارک دوبل و سوبل داده نمی‌شود.

معضل وانتی‌ها همچنان به قوت خود باقی است و توقف آنها ایجاد ترافیک می کند؟

راهنمایی و رانندگی باید برطرف کند البته درخواست‌هایی داشته‌ایم و قرار است این مشکل برطرف شود.

خطرات جمع‌آوری سدمعبرها چیست؟ هزینه درمان نیروهای که مجروح می شود را چه کسی پرداخت می کند؟

حمله به نیروهای شهربان با قمه و چاقو/وضعیت درمان مأموران آسیب‌دیده در این عملیات ها رایگان می شود

متأسفانه در بسیاری از موارد آنها با قمه و چاقو به نیروهای ما حمله می‌کنند و بچه‌ها را مجروح می‌کنند البته طی هماهنگی‌هایی که با شهردار تهران صورت گرفته قرار است وضعیت درمان مأموران آسیب‌دیده در این عملیات رایگان شود قبلا این کار بر عهده پیمانکار بود و خیلی مسؤولیت‌پذیر نبودند اما در حال حاضر اگر نیرویی در حین مأموریت مجروح شود هزینه‌ درمانش رایگان است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار