نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با بیان اینکه مردم روزانه گرانی کالا‌ها و اجناس را لمس می‌کنند، گفت: چرا برخی کالا‌ها در چند فروشگاه به فاصله کم، قیمت‌های متفاوتی دارند؟
کد خبر: ۱۱۱۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 12 August 2023

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده، ولی فقیه در استان سمنان ظهر امروز در دیدار با معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی کشور به همراه جمعی از مدیران ارشد این سازمان با اشاره به گرانی‌های اخیر اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود گشت و نظارت بر بازار‌ها وظیفه سازمان تعزیرات نیست، این سؤال را ایجاد می‌کند که پس برقراری گشت ها، کار چه کسی است؟

وی با بیان اینکه مردم روزانه گرانی کالا‌ها و اجناس را لمس می‌کنند، افزود: چرا برخی کالا‌ها در چند فروشگاه به فاصله کم، قیمت‌های متفاوتی دارند؟

امام جمعه سمنان با بیان اینکه اقشار محروم جامعه در این شرایط بیش از سایر گروه‌ها در تنگنا قرار دارند، گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) در نامه به مالک اشتر می‌فرماید «خدا را، خدا را از طبقات محروم رعایت کنید»؛ این فرموده نشان می‌دهد امید و دلخوشی محرومان به نظارت کارگزاران بر بازارهاست.

مطیعی ادامه داد: اگر قوانین و عوامل بازدارنده به نقطه‌ای برسد که افراد فرصت گران‌فروشی یا احتکار پیدا نکنند یا شرایط اقتصادی و تقوای اجتماعی به‌گونه‌ای باشد که افراد به حق خودشان قانع باشند، می‌توان گفت نظارت لازم نیست؛ اما در شرایط فعلی که برخی «انبار احتکار» دارند، نمی‌توان گفت نظارت ضرورت ندارد.

وی با ابراز تأسف از احتکار برخی کالا‌ها در انبار‌ها تصریح کرد: اینکه برخی افراد اجناس خود را حتی در انبار‌های بزرگ که تردد در آن‌ها نیز زمان زیادی می‌طلبد، احتکار کنند، تأسف‌برانگیز است؛ انتظار مردم آن است با این‌گونه موارد به شدیدترین وجه ممکن برخورد شود.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان ادامه داد: گاهی احتکار برخی کالا‌ها آن‌قدر طولانی می‌شود که تاریخ‌مصرف این کالا‌ها نیز به پایان می‌رسد و متعاقب آن، کالای تاریخ گذشته به بازار عرضه می‌شود!

مطیعی ایجاد بازدارندگی را مهم‌ترین ضرورت شرایط اقتصادی فعلی دانست و گفت: اقدامات اخیر نهاد‌های نظارتی استان در سرکشی مستمر از بازار‌ها امیدآفرین و ارزشمند است.

وی با تأکید بر اینکه محتکر یا گران‌فروش نباید در حاشیه امن قرار داشته باشد، تصریح کرد: در برخی روایات داریم که امیرالمؤمنین علی (ع) شخصاً با تازیانه در بازار‌ها حضور می‌یافتند و با احتکارکنندگان یا گران‌فروشان برخورد می‌کردند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه حضور گشت‌های نظارتی وقتی مؤثر است که بدون هماهنگی و اطلاع قبلی انجام شود، گفت: گاهی اوقات احتکار کنندگان پیش از حضور تیم‌های نظارتی از این اتفاق مطلع می‌شوند که این موضوع عامل بازدارندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مطیعی با تأکید بر اینکه در موضوعات گران‌فروشی و احتکار باید بین خرده‌فروش و عمده‌فروش تفکیک قائل شد، اظهار کرد: گاهی مشاهده می‌کنیم در فروشگاه‌های بزرگ که قیمت اصلی کالا را خط می‌زنند و عدد پایین‌تری می‌نویسند، باز هم قیمت مشمول تخفیف از قیمت خرده‌فروشی بالاتر است که باید با این‌گونه موارد برخورد شود.

وی مشخص شدن قیمت تمام‌شده اجناس را ضروری دانست و گفت: برخی تولیدکنندگان، قیمتی به‌مراتب بالاتر از عدد تمام‌شده و حاشیه سود متعارف را روی کالا‌های خود درج می‌کنند که این عامل هم یکی از عوامل اصلی گران‌فروشی است.

نماینده، ولی فقیه در استان سمنان با یادآوری توصیه‌های خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نظارت بر بازار شامل تمام فرآیند تولید، توزیع و مصرف می‌شود و توجه به این امر به سود عامه مردم است.

مطیعی تشدید نظارت‌ها را دلگرم‌کننده و عامل امیدبخشی به جامعه دانست و خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند اگر در جایی با تخلف و گران‌فروشی مواجه می‌شوند، به سهولت می‌توانند موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

احمد جعفری‌نسب، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی کشور نیز با ابراز خرسندی از دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان سمنان، به برنامه‌های این سازمان برای مدیریت بازار و برخورد با سودجویان اشاره کرد و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای نظارت بر بازار‌ها استفاده می‌کند.

برچسب ها: سمنان ، ولی فقیه ، فروشگاه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار