تاریخ نگار گلستانی با اشاره به اینکه آیت الله نوری خواستار اسلامیت مشروطه و قوانین جاری و مطبوعات کشور بود، گفت: شهادت شیخ فضل الله نوری، پرچم غربزدگی را بر بامسرای نهضت مشروطه برافراشت.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ 03 August 2023

به گزارش تابناک گلستان به نقل از ایسنا، غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به سالگرد قیام مشروطه اظهار کرد: نهضت مشروطه با رهبری، حمایت، تشویق و فتاوای علمای شیعه در ایران و نجف بر ضد حاکمان مستبد قاجار به راه افتاد و پس از مبارزات چند ساله به پیروزی رسید.

وی بیان کرد: آن سال‌ها مردم کوچه و بازار در ایالات و ولایات ایران تنها به خاطر رهبری علمای روحانی دست به این قیام زدند و علم عدالتخواهی را برافراشتند و اگر نه مردم افراد غربزده و ضد دینی مثل "یپرم خان" ارمنی را نه می‌شناختند و نه به آن‌ها اعتماد داشتند.

تاریخ نگار گلستانی با اشاره به اینکه در آن روزگار مطبوعات بسیار محدود بودند و تنها در دسترس چند خانواده اعیان، اشراف و باسواد قرار داشت، گفت: در آن زمان شاید ۹۰ درصد مردم ایران در بیسوادی به سر می‌بردند و آن‌ها فقط از روحانیون حرف شنوی داشتند و تابع فرامین سیاسی و مذهبی عالمان بزرگی همچون شیخ فضل الله نوری، آخوند خراسانی، مازندرانی، نائینی، بهبهانی و طباطبایی بودند که نظرات این عالمان به سراسر کشور می‌رسید و مردم را به وجد می‌آورد.

خارکوهی ادامه داد: در آن سال‌ها به خاطر بی کفایتی پادشاهان قاجار، مردم در فقر و فشار اقتصادی و تحت ستم زندگی می‌کردند و به شدت از حاکمان کشور ناراضی بودند.

این پژوهشگر ارشد تاریخ با بیان اینکه متاسفانه پس از پیروزی قیام مشروطه، افراد غربزده که تحت تاثیر سفارتخانه‌های انگلیس و روسیه بودند، مشروطه را به نفع خود مصادره کرده و رهبران روحانی را منزوی و حتی ترور و تهدید به مرگ کردند گفت: افراد غربزده آیت الله شیخ فضل الله نوری که مجتهد طراز اول تهران و مدعی مشروطه مشروعه بود را دستگیر و ناجوامردانه در روز ۱۱ مرداد سال ۱۲۸۸ شمسی اعدام کردند.

خارکوهی با اشاره به اینکه آیت الله نوری خواستار اسلامیت مشروطه و قوانین جاری و مطبوعات کشور بود، گفت: شهادت شیخ فضل الله نوری، پرچم غربزدگی را بر بامسرای نهضت مشروطه برافراشت چنان که سال‌ها بعد روشنفکر متعهدی مثل جلال آل احمد در کتاب غرب زدگی نوشت: "من نعش آن بزرگوار را بر سر دار همچون بیرقی می‌دانم که به علامت استیلای غربزدگی پس از ۲۰۰ سال کشمکش بربامسرای این مملکت برافراشته شد. "

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار