امام جمعه سمنان با اشاره به موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: محیط‌زیست این موضوع را تعیین تکلیف کند.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱ 01 August 2023

به گزارش تابناک سمنان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی صبح امروز در دیدار با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، از استان سمنان به‌عنوان خشک‌ترین استان کشور در سال جدید یاد کرد و با بیان اینکه این روند خشک‌سالی و کم‌آبی در استان سمنان در چند سال گذشته همواره تکرار شده است اظهار داشت: به‌غیراز موضوع جمعیت، آب یکی از اصلی‌ترین مسائل موجود در استان سمنان است.

وی با بیان اینکه سمنان همواره جزو دو استان کم‌آب و خشک کشور بوده است تصریح کرد: در افکار عمومی استان سمنان این موضوع جاافتاده که متأسفانه محیط‌زیست با اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به‌عنوان یک پروژه سنگین ملی که مصوبات و مجوز‌های لازم را دارد، در ردیف بودجه سنواتی نیز قرار دارد، اجرای آن در کمیسیون‌های مختلف نیز به تأیید رسیده است و اقدامات مطالعاتی بسیار خوبی نیز برای اجرای آن انجام شد، مخالف است.

امام‌جمعه سمنان با اشاره به بررسی‌های مفصل خود از پرونده انتقال آب دریای خزر و با بیان اینکه در این بررسی‌ها به موضع مخالفت برای اجرای این پروژه از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست برنخورده است تصریح کرد: این موضوع باید برای مردم شفاف‌سازی شود؛ چراکه یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی است.

جلوی صنایع آلاینده از همان زمان استقرار گرفته شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان سمنان با اشاره به آلایندگی سنگین برخی واحد‌های صنعتی و لزوم برخورد با آن تصریح کرد: برخی کارخانه‌ها در استان سمنان که مجوز آن‌ها در سنوات گذشته صادرشده است؛ باوجوداینکه تعهد به نصب فیلتر هم داده‌اند؛ گاهی در شب‌ها یا ایام تعطیل شاهد آلایندگی این واحد‌ها هستیم؛ بنابراین نمی‌توان به تعهدات واحد‌های صنعتی برای کاهش آلایندگی‌ها اکتفا کرد و باید جلوی صنایع آلاینده از همان زمان استقرار گرفته شود.

مطیعی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست باید حافظ جان مردم باشد گفت: همان‌گونه که حفاظت از حیات‌وحش برای همه باید مهم باشد؛ باید به حفاظت جان انسان‌ها هم مهم باشد و باید در این راستا به‌صورت جدی قبل از صدور مجوز فعالیت در برابر آلایندگی واحد‌های صنعتی و تولیدی ایستاد.

وی با اشاره به شبهات مطروحه درباره فعالیت معدن بوکسیت تاش در شاهرود خاطرنشان کرد: در اذهان مردم شاهرود موضوعاتی نظیر آلایندگی این واحد معدنی و مشکلات زیست‌محیطی آن شکل گرفته است و این موضوعات باید برای مردم شفاف‌سازی شود.

امام‌جمعه سمنان با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام در خصوص حفاظت از حیات‌وحش و محیط‌زیست به پژوهش‌های مهم صورت گرفته در خصوص حفاظت از محیط‌زیست در حوزه‌های علمیه کشور اشاره و تصریح کرد: پژوهشکده‌های حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان ظرفیت و آمادگی لازم برای انجام پژوهش‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف ازجمله محیط‌زیست را دارند و تعدادی کتاب نیز در این زمینه به چاپ رسانده‌اند.

مطیعی همچنین با اشاره به بازدید خود از سایت تکثیر در اسارت یوزپلنگ‌ها در منطقه توران، به کمبود نیروی محیط‌بان در این استان اشاره و تصریح کرد: از سازمان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان می‌خواهیم که در صورت امکان تعدد نیرو‌های محیط‌بان در گستره پهناور استان سمنان را افزایش دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار