فیلمی از زنی در چابهار منتشر شده است که گفته می شود بنیاد مسکن خانه اش را تخریب کرده است. بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان تاکید دارد نام این خانواده از سوی بهزیستی به بنیاد اعلام شود برایشان همانند 700 خانوار دیگر، خانه می سازیم.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷ 01 August 2023

فیلمی از وضعیت یک زن در فضای مجازی منتشر شد. در توضیح این فیلم گفته شده بود که زن سرپرست خانوار است. خانواده ای که دو معلول دارد و مسئولیت تامین معاش و نگهداری از معلولان بر عهده این زن است. در فیلم زن با گویش ساکنان منطقه چابهار ایران در حال سخن گفتن از این وضعیت است که خانه اش را ویران کرده اند و او و فرزندانش ساکن خاک شده اند.

با توجه به موقعیت زندگی این زن و دارا بودن دو فرزند معلول به نظر اگر حتی در نقطه ای نامناسب از شهر اقدام به خانه سازی کرده بود، نهادهای متولی باید ابتدا زن و فرزندانش را در محلی مناسب اسکان می دادند و بعد خانه قبلی او را تخریب می کردند.

روابط عمومی بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه  بنیاد مسکن متولی ساماندهی اراضی ملی در حاشیه شهر چابهار است و به صورت رسمی و با حکم قضایی دادستان سیستان و بلوچستان و دادستانی چابهار، کلیه افرادی که در اراضی ملی به هر دلیلی سکونت دارند، (کپرنشینی یا به هر نوعی اراضی را متصرف کرده اند) باید از آن محل تخلیه شوند، گفت: در کنار این راهکارهای قانونی اندیشیده شده است که این افراد،  که هر فردی به خاطر فقر مالی یا هر مشکل معیشتی دیگری مجبور به سکونت در حاشیه باشند، برایشان راهکارهای متنوعی از سه سال پیش در نظر گرفته شده است که این افراد اگر سابقه سکونت داشته باشند، با ارائه استشهاد محلی مبنی بر سکونت بالای 10 سال که این ملک در تصرف آنها هست، 14 هزار قطعه از اراضی مسکونی از طریق عکس برداری هوایی در مناطق حاشیه ای چابهار شناسایی شده است که کل این تعداد، در اراضی ملی ساکن بودند. دولت این امکان را داده اند این قطعات به آنها واگذار شود در شرایطی که سابقه سکونت داشته باشند.

وی افزود: در خیلی از موارد سابقه سکونت پنج سال هم وجود دارد. مشکلی که آنجا وجود دارد این است که خیلی از این افراد ایرانی نیستند و اتباع هستند و آنجا را تصرف کرده اند. در مواردی دیده شده که افراد متمولی این افراد را چه خارجی و چه ایرانی، اجیر می کنند و به صورت ماهانه به این افراد درصد پولی می دهند که ساکن شوند که بعدا بتوانند توسط افراد کلان تر، مالک این زمین ها شوند.

وی تاکید کرد: بارها به این خانواده اخطار داده می شود و اینکه از لحاظ معیشتی در تنگنا هستند را می دانیم ولی بنیاد مسکن، بنیاد حمایتی نیست که بتواند به این افراد پول بدهد یا کمک مالی برساند. این عزیزان از طریق کمیته امداد و بهزیستی می توانستند در ارتباط باشند و به واسطه داشتن فرزند معلول، طبق تفاهم نامه ای که بنیاد مسکن با سازمان بهزیستی دارد، می توانستیم برای این خانواده خانه بسازیم ولی اینکه بدون معرفی بهزیستی چنین کاری بکنیم ممکن نیست. 

روابط عمومی بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: نزدیک 700 خانوار دارای دو عضو معلول در سیستان و بلوچستان، طی دو سال گذشته برایشان خانه های رایگان ساخته ایم و این خانواده از آنها مستثنی نیست مگر اینکه از طریق بهزیستی به ما معرفی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار