«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در دهمین سالگرد آغاز ساخت «راهرو اقتصادی چین - پاکستان» در نامه ای به مقامات پاکستان تاکید کرد: طرح «راهرو اقتصادی چین -پاکستان» یک پروژه مهم در چارچوب همکاری «کمربند و راه» است.
کد خبر: ۱۱۱۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶ 01 August 2023

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به مناسب دهمین سالگرد «راهرو اقتصادی چین-پاکستان» تاکیدکرد : چین در کنار پاکستان خواهد ماند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در دهمین سالگرد آغاز ساخت «راهرو اقتصادی چین - پاکستان» در نامه ای به مقامات پاکستان تاکید کرد: طرح «راهرو اقتصادی چین -پاکستان» یک پروژه مهم در چارچوب همکاری «کمربند و راه» است که از زمان آغاز این طرح تا به امروز تعدادی از پروژه ها با همکاری دو کشور تکمیل شده است.

 

 

اسلام آباد در سال ۲۰۱۳ و در پی بروز بحران انرژی و اقتصاد در پاکستان، زمانی که کشورهای غربی حاضر به همکاری برای توسعه پاکستان نبودند، یادداشت تفاهمی با چین موسوم به راهرو اقتصادی چین -پاکستان امضا کرد و به منظور اجرا و هماهنگی بیشتر، کمیته ای موسوم به کمیته همکاری های مشترک (JCC) ایجاد شد.

ذیل ساختار این کمیته، یک همکاری موسوم به ۱+۴، در قالب یک طرح ۴۶ میلیارد دلاری در چهار حوزه کلانِ توسعه انرژی، حمل ونقل، زیرساخت ها و همکاری های صنعتی تعریف شد.

طرح «راهرو اقتصادی پاکستان–چین»، شامل پروژه‌هایی از ساخت جاده، راه آهن، بندر و کانال‌های ارتباط هوایی و داده‌ها و فیبر نوری، همکاری انرژی، مناطق عملیاتی، پارک‌های صنعتی، توسعه صنعتی و ریشه کنی فقر، همکاری توریستی و ارتباطات مردم با مردم و همکاری در عرصه‌های مرتبط با زندگی مردم می‌شود.

شی گفت: این طرح سبب انگیزه جدیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی پاکستان شده و پایه خوبی برای اتصال و یکپارچه سازی منطقه شده است و همه اینا نشان از دوستی بین چین و پاکستان است تا زیربنای جامعه ای نزدیک به پکن و اسلام آباد با آینده مشترک را ایجاد کند.

رئیس جمهوری چین خاطرنشان کرد: چین و پاکستان به گسترش و توسعه همکاری ادامه خواهد داد و حتی اگر سیاست های بین المللی هم تغییر کند پکن در کنار اسلام آباد خواهد ماند.

شی افزود: چین با پاکستان برای پیشبرد توسعه اقتصادی و امنیتی در این کشور و افزایش دامنه آن به کشورهای پیرامون این طرح کلان اقتصادی برای افزایش ثبات و رفاه به همکاری ادامه خواهد داد.

ابتکار «کمربند-راه» و «راهروی اقتصادی چین - پاکستان» بعنوان بخشی از ابتکار چینی، بسترهای مساعدی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه برای سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری خلق چین و البته همکاری های به مراتب فراتر با حضور دیگر کشورهای منطقه محسوب می‌شود که می‌تواند الگویی منحصر به فرد برای توسعه مشترک، همگرایی و چندجانبه گرایی در جهان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار