چگونه کودکان را برای مواجهه با حوادث طبیعی آماده کنیم؟
کد خبر: ۱۱۱۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ 30 July 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کودکان یکی از گروه‌های آسیب پذیر در بحران‌ها هستند؛ درست مثل سالمندان و معلولان، اما این آسیب پذیری را به روش‌های متعددی می‌توان کاهش داد. آموزش و ایجاد آمادگی روانی و فیزیکی در همه اقشار جامعه، یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های پیش از بحران است.
در این میان آموزش کودکان برای مواجهه با موقعیت‌های بحرانی، موضوعی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده است. تصور غالب جامعه این است که کودک هیچ درکی از حادثه ندارد و بزرگ‌تر‌ها باید تا می‌ت وانند او را از فضای حادثه و هراس آن دور کنند.

این تصور به چند دلیل اشتباه است؛ نخست اینکه احتمال وقوع حادثه هر زمان و مکانی وجود دارد و نمی‌توان کودک را به دلیل کم سن و سال بودن از واقعیت‌های زندگی دور نگه داشت. دلیل دیگر این است که به قابلیت‌های قابل اتکا در کودکان کم توجهی می‌شود، کودکان و نوجوانان زمینه یادگیری بسیار قوی دارند و می‌توان با مهارت آموزی مناسب به آن‌ها در مواقع بحران، روی آن‌ها حساب کرد.

گاهی اوقات کودکانی که در خارج از محدوده وقوع حادثه قرار دارند، ممکن است از پدر و مادر خود بپرسند آیا امکان دارد این حادثه در محل زندگی آن‌ها هم اتفاق بیفتد؟ به طور خلاصه می‌توان پاسخ مثبت داد و ذکر این نکته که این حادثه یا مشابه آن ممکن است در محل زندگی شما هم رخ دهد. یا اینکه در گذشته رخ داده است، اما شما آمادگی کافی دارید. در این موارد بسیار مهم است که مراحل و جزئیات برنامه‌های خود را توضیح دهیم.

حوادثی مانند زلزله، سیل، طوفان و مانند آن اغلب بسیار سریع اتفاق می‌افتد و ما زمان کافی برای آماده سازی نداریم. اما اقداماتی هست که می‌توان در آن موقعیت انجام داد. بهتر است کودک خود را نیز در جریان آن‌ها قرار دهیم. همچنین کار‌هایی را باید پیش از وقوع بلایای طبیعی انجام داد. برای مثال، می‌توان به کودک آموزش داد هنگام وقوع زلزله کجا پناه بگیرد. یا می‌توان شماره‌های ضروری را به او آموزش داد تا در صورت بروز مشکل با آن‌ها تماس بگیرد.

از جمله اقداماتی که پدر و مادر و مراقبان کودکان در ایجاد آمادگی در برابر مخاطرات می‌توانند انجام دهند و به آن عمل کنند، این است که در وجه اول محیط خانه را امن و ایمن نگه دارند؛ به عنوان مثال برای ایمن کردن اتاق کودکان و آمادگی در برابر وقوع زلزله، از آویزان کردن وسایل از سقف اتاق کودک خودداری شود.

بازی و ایمنی

وقتی برای فرزندمان از زلزله و دیگر بلایای طبیعی صحبت کنیم، او از لحاظ ذهنی نسبت به این بلایا آگاه می‌شود؛ به او بگوییم زلزله در همه جای دنیا و در هر خانه‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد. برای اینکه از ترس‌های کودک کم شود، از فضای خانه استفاده کنیم و با او زلزله بازی کنیم. می‌توانیم یک مانور زلزله در خانه راه بیندازیم و همه اعضای خانواده را در آن شرکت دهیم، وقتی زلزله فرضی شروع شد، می‌توان راه‌های پناه گرفتن صحیح و غلط را به او آموزش داد. کدام قسمت‌های خانه امن و کدام بخش‌ها نا امن است. قصه‌ها هم می‌تواند به کمک خانواده‌ها بیاید.

نقاشی و ایمنی

کار‌های خلاقانه بسیاری می‌توان برای رسیدن به این هدف در آموزش کودکان انجام داد. می‌توانیم از کودک بخواهیم یک نقاشی از اتاق یا خانه بکشد. اگر کشیدن جزئیات برای او سخت است، ما هم به او کمک کنیم، سپس نقاط امن و نا امن را با رنگ آمیزی مشخص کنیم. می‌توانیم از فرزندمان بخواهید طبق آنچه به او آموزش داده‌ایم، در نقاشی نقاط امن را آبی و نقاط نا امن را به رنگ قرمز در بیاورد.

بهتر است این آموزش‌ها به کمک فعالیت‌های مورد علاقه کودکان همچون بازی، ورزش، نقاشی و حتی ایفای نقش باشد تا قابل پذیرش و یا دگیری بوده و در نهایت نهادینه شود.

برچسب ها: کودک ، حوادث طبیعی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار