بدنبال سفر روز دوشنبه رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب با استقبال مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل بنیاد مسکن، مدیرعامل سازمان نظام مهندسی ساختمان همگی به همراه معاونین وارد شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
کد خبر: ۱۱۱۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ 18 July 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، دکتر مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران اظهار داشت؛ سفر ریاست محترم جمهوری به استان سلحشورخیز و ولایت مدار کهکیلویه و بویراحمد، باعث حضور شبانه ما در این استان شد که با حضور ریاست محترم جمهوری یکی از کلان پروژه‌ها در حوزه راه فردا سه شنبه افتتاح خواهد شد.

بذرپاش در خصوص این طرح عظیم جاده‌ای بیان کرد؛ این طرح یکی از طرح‌هایی بود که مردم استان سال‌ها بدنبال آن بودند که سابقه آن به سفر مقام معظم رهبری به این استان در اوایل دهه هفتاد برمی‌گردد.

وی عمده دلیل طولانی شدن این طرح را کمبود منابع مالی عنوان کرد و گفت؛ یکی از مشکلات ما طولانی شدن ابرپروژه‌های زیربنایی است، بخش زیادی از این اتفاقات به خاطر کمبود منابع است که ما در این دولت اعلام کردیم پروژه‌هایی که نیازمند همت و منابع بیشتر برای به بهره برداری رسیدن هستند تلاش کنیم با رفع موانع و تامین منابع زودتر به اتمام برسند که یکی از همین پروژه‌ها جاده پاتاوه به دهدشت بوده است.

وزیر راه و شهرسازی طول پروژه جاده پاتاوه دهدشت را بیش از ۱۳۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت؛ یکی از سخت‌ترین پروژه‌های راه سازی کشور است که دلیل این سختی مناطق، صعب العبور و کوهستانی بودن این مسیر است، اما علیرغم وجود این مشکلات فردا این پروژه مهم تقدیم مردم عزیز استان خواهد شد که هدیه گرانسنگی خواهد بود.

دکتر مهرداد بذرپاش در ادامه افزود؛ در سایر استان‌ها از این قبیل طرح‌ها وجود دارد که همین امروز ما در استان‌های اردبیل و گیلان برخی از پروژه‌های نیمه کاره و رها مانده بازدید کردیم که سرکشی و در دستور کار قرار دادن تامین و تجهیز منابع را در این زمینه لحاظ کردیم.

بذرپاش گفت؛ الحمدالله به طور میانگین ماهیانه یک پروژه سنگین مثل طرح پاتاوه دهدشت را داریم که تقدیم مردم عزیز کنیم.

آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمد / هزار واحد مشاور املاک پلمب شد

وی خاطرنشان کرد؛ در حوزه نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه مرکز این استان بخاطر موقعیت جغرافیایی و جنگل‌های پیرامون شهر با کسری زمین مواجه شدیم که به همت همکاران و پیگیری‌های انجام شده با یک مالک بخش خصوصی توافقاتی صورت گرفت و بخش زیادی از زمین تامین شد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با تامین زمین در این سفر عملیات اجرایی حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان آغاز خواهد شد هر چند که در گذشته کار‌های خوبی شکل گرفته شد، اما هنوز با ایده آل فاصله داریم و اکنون در حال رشد شتابان هستیم.

مهرداد بذرپاش از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مهار افسارگسیخته قیمت مسکن گفت : یکی دیگر از اقدامات خوب انجام شده در حوزه مسکن نظارت بر بازار مسکن است که در گذشته رها شده بود و دستگاهی متولی امر قیمت بازار مسکن نبود که با دستور رئیس جمهور محترم همکاران محترم در چند بخش ورود که اثرات این ورود در بازار هویدا شده است.

وی اقدامات انجام شده در خصوص کنترل قیمت زمین و مسکن طبق آمار رسمی از مراجع مختلف کشور را تاثیرگذار عنوان کرد و اظهار داشت: هنوز رضایت کامل ما جلب نشده است که انشالله امید داریم نظارت بر بازار مسکن شدت بیشتری بگیرد.

وی با انتقاد از برخی سودجویان حوزه مسکن گفت: در برخی موارد مشاورین املاک رعایت نمی‌کردند و همین الان هم رعایت نمی‌کنند و متاسفانه با سوداگری در این بخش مشکلات زیادی ایجاد کرده اند که با ورود‌های اخیر بیش از هزار واحد مشاور املاک پلمب شده است و این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: املاکی‌های فاقدین مجوز نسبت به اخذ مجوز اهتمام کنند و مجوز دار‌هایی که قانون و مقررات را رعایت نمی‌کنند حتما رعایت کنند چرا که با اموال مردم، حقوق و بازار مسلمین سروکار دارند، نباید بخاطر سوداگری یک سری افراد بازار مسکن مورد سواستفاده قرار گیرد.

وی از مالیات بر خانه‌ها و زمین‌های خالی خبر داد و گفت:بخش دیگر اقدامات راه و شهرسازی در زمینه کنترل قیمت مسکن و زمین مالیات بر خانه‌های خالی است که ما مصمم هستیم خانه‌هایی که احتکار شده است هر چند که نمی‌توان گفت خانه‌های بدون سکنه همگی با نیت احتکار و کسب سود خالی هستند.
بذرپاش خطاب به مالکین زمین و خانه‌های خالی گفت: مالکین این خانه‌ها بدانند وقتی خانه‌ای می‌سازند و یا برای زمینی مجوزی با کاربری مسکونی اخذ می‌کنند اگر نسازند و یا اینکه خانه بسازند، اما عرضه نکنند این احتکار است و به نوعی بازار را تحت شعاع قرار می‌دهد و اثر مستقیم در افزایش قیمت‌ها دارد که در همین ارتباط هفته گذشته اولین دادگاه مالیاتی برگزار شد که دادگاه حق را به راه و شهرسازی داد.

وی اضافه کرد: برای زمین‌های خالی، در شورای عالی شهرسازی دو ماه پیش مصوبه بسیار خوبی را گذراندند که زمین‌های که کاربری مسکونی داشته باشد و حدود ده سال از زمان این کاربری گذشته باشد چنانچه نسبت به درخواست صدور پروانه اقدام نکرده باشند شورای عالی راه و شهرسازی می‌تواند تغییرکاربری دهد که این اقدام بخاطر مقابله با احتکار زمین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار