اکوایران: به گزارش فایننشال تایمز، کارمندان وزارت بازرگانی روسیه از ۱۷ ژوییه دیگر اجازه ندارند در محل کارشان از آیفون استفاده کنند. بنا به گزارش این رسانه، شرکت نفت دولتی روستک هم از این روند پیروی می‌کند.
کد خبر: ۱۱۱۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱ 03 August 2023

به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

 

 

از سرگیری ترددها در پل کریمه

در طی حمله به پل «کرچ» در شبه جزیره کریمه، روسیه از کشته شدن یک زوج متاهل و زخمی شدن دخترشان خبر داد.

ترافیک ریلی روی پل نیز پس از حدود شش ساعت از سر گرفته شد.

این حمله دومین حمله بزرگ به این پل پس از ماه اکتبر بوده است؛ یعنی زمانی که یک کامیون بمب‌گذاری شده دو بخش از آن را منفجر کرد.

مقامات روسی می‌گویند که میزان آسیب به این پل نسبت به حمله ماه اکتبر که ترمیم آن ماه‌ها طول کشید، جدی‌تر به نظر می‌رسد.

پل «کرچ» طولانی‌ترین پل در اروپا است و یک مسیر کلیدی تدارکاتی برای نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین  محسوب می‌شود.

ممنوعیت آیفون برای مقامات روسیه از ترس جاسوسی آمریکا

سرویس اطلاعاتی روسیه شرکت اپل را به همراهی با دولت آمریکا برای جاسوسی از این کشور متهم کرد. به دنبال این اتهام، به مقام‌های روسی اعلام شد دیگر از آیفون استفاده نکنند.

به گزارش فایننشال تایمز، کارمندان وزارت بازرگانی روسیه از ۱۷ ژوییه دیگر اجازه ندارند در محل کارشان از آیفون استفاده کنند. بنا به گزارش این رسانه، شرکت نفت دولتی روستک هم از این روند پیروی می‌کند.

کرملین در ماه مارس به مقام‌های این کشور اعلام کرد استفاده از محصولات اپل را متوقف کنند زیرا از آسیب‌پذیری این گوشی‌ها در برابر هک آمریکا نگران‌ است. دولت روسیه سپس در ماه ژوئن، اپل را متهم کرد که با سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده همکاری می‌کند؛ ادعایی که این شرکت صراحتا آن را رد می‌کند.

آغاز تور خلیج فارس اردوغان برای جذب سرمایه‌گذاری

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در جریان سفر به سه کشور حاشیه خلیج فارس به عربستان سعودی وارد شد تا به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد بیمار کشورش باشد.

اردوغان در شهر جده با ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار می‌کند. وی سپس عازم امارات و سپس قطر خواهد شد.

وی پیش از ترک استانبول گفت که دستور کار اولیه در این سفرها سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری مشترک با این کشورها در دوره آتی خواهد بود.

وی گفت که تجارت دو جانبه با کشورهای خلیج فارس از ۱.۶ میلیارد دلار به حدود ۲۲ میلیارد دلار در ۲۰ سال گذشته افزایش یافته است.

این دومین سفر اردوغان به عربستان پس از سردی روابط دو کشور در پی قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری سعودی در استانبول است.

موج گرمای سوزان از شرق تا غرب رکورد می‌شکند

در حالی که ایالات متحده آمریکا و چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان کربن جهان گفت‌وگوها حول محور تغییرات اقلیمی را بار دیگر آغاز کرده‌اند، دمای جهانی به بالاترین حد تاریخی خود نزدیک شده است. 

یک شهر دور افتاده در شمال غربی چین رکورد ملی ۵۲.۲ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد. 

از سوی دیگر اروپا در دومین موج گرمای امسال خود دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد را به ثبت رساند. 

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در توییتی نوشت: «در بسیاری از نقاط جهان، امروز گرم‌ترین روز ثبت شده در تاریخ پیش‌بینی شده است.»

طبق اعلام سازمان جهانی هواشناسی، گردشگران در دره مرگ کالیفرنیا یکی از گرمترین نقاط زمین گرد هم آمدند تا شاید شاهد ثبت رکورد تازه ای باشند. پیش از این در سال ۲۰۱۳ دمای ۵۶.۶ درجه سانتی‌گراد در این دره ثبت شده بود.

پرواز موفق هواپیمایی که جای دود آب پس می‌دهد

شرکت بریتانیایی-آمریکاییِ زیرواویا (ZeroAvia) از برقراری پروازهای تجاری با استفاده از هواپیماهای ساخت این شرکت تا سال ۲۰۲۵ خبر داد که با اتکا به موتور الکتریکی-هیدروژنی انتشار گازهای کربنی را به صفر می‌رساند.

هواپیمای ساخت شرکت «زیرواویا» تاکنون ۹ پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و مطابق نتایج ثبت شده، موتور این هواپیما در جریان فعالیت خود تنها آب پس می‌دهد و هیچ گاز آلاینده محیط زیست از آن منتشر نمی‌شود.

این هواپیما در طول پروازهای آزمایشی قادر است که در صورت بروز هرمشکلی در کارکرد موتور الکتریکی خود با فعال کردن موتور دیگری که با سوخت نفت سفید کار می‌کند، به پرواز خود ادامه دهد. اما پس از پایان پروازهای آزمایشی آن، هر دو موتور آن به موتور الکتریکی-هیدروژنی تغییر خواهد کرد.

هشدار ایران درباره تحرک گروه‌های تروریستی در افغانستان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان، در مورد تحرک گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داد.

امیرعبداللهیان در این دیدار خواستار راه‌حلی فوری برای مشکل افغانستان شده است.

امیرعبداللهیان گفت: «اگر جامعه بین‌المللی به چالش‌های امنیتی این کشور ناشی از تحرکات گروه‌های تروریستی توجه جدی نداشته باشد، تبعات منفی آن دامنگیر منطقه و جهان خواهد شد.»

وزیر خارجه جموری اسلامی ایران از آمادگی تهران برای پیشبرد ابتکارات منطقه‌ای با محور سازمان ملل متحد در پیوند با مسایل افغانستان خبر داد. 

او تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه با تروریسم را در افغانستان مهم ارزیابی، و تاکید کرد که به حل چالش‌ها در افغانستان باید کمک شود.

وزارت خارجه: گفت‌وگو با اروپا می‌تواند به تبادل زندانیان منجر شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که روند گفت‌وگوها با اروپا می‌تواند در آینده به تبادل زندانیان منجر شود.

وی در نشست رسانه‌ای هفتگی خود درباره مذاکرات میان ایران و اروپا در موضوع تبادل زندانیان گفت: «ما معتقدیم افرادی که در ایران زندانی هستند مرتکب جرم و نقض قوانین ملی ایران شده‌اند و مبتنی بر قوانین ایران مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفتند.»

وی تاکید کرد که روند گفت‌وگوها می تواند در بازه زمانی آینده، منجر به برخی تبادل‌ها شود.

این مقام ایرانی تصریح کرد که «عفو زندانی که مرتکب جرم شده یک اصل نیست اما ایران در موارد قابل توجهی به برخورد انسانی عمل کرده است».

موج اخراج فرماندهان ارشد ارتش روسیه 

بر اساس گزارش مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) آمریکا، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پس از اخراج دو ژنرال ارشد ارتش این کشور، فرماندهان برجسته دیگری را نیز برکنار کرده است.

شویگو از نزدیکان و وزیران مورد اعتماد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه محسوب می‌شود. حال اخراج دو سرلشکر، ایوان پوپوف و ولادیمیر سلیورستوف، فرمانده لشکر ۱۰۶ هوابرد گارد از سوی وزیر دفاع روسیه، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

گفته می‌شود که وزیر دفاع روسیه ظاهرا در تلاش برای تثبیت قدرت خود است. با این حال، برخی از کارشناسان آمریکایی بر این باورند که این اقدام احتمالا منجر به تضعیف چشمگیر روحیه سربازان ارتش روسیه در جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین خواهد شد.

مؤسسه مطالعات جنگ که اندیشکده‌ای در زمینه مطالعات مسائل دفاعی و امور خارجی است در گزارش خود درباره وضعیت فعلی می‌گوید: «وزارت دفاع روسیه حذف فرماندهان برخی از قوی‌ترین واحدها و تشکیلات ارتش روسیه را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد که این روند در حال گسترش است.» به گفته این مؤسسه، واحدهایی که مشمول اخراج سران ارشد خود شده‌اند «در بخش‌های مهم جبهه در اوکراین مستقر هستند».

اعلام آمادگی اردوغان برای دیدار با اسد

رجب طیب‌اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته آماده دیدار با همتای سوریه‌ای خود، بشار اسد است، اما مشروط کردن مذاکرات به عقب‌نشینی سربازان ترک از سوریه را «غیر قابل پذیرش» دانست. ترکیه، متحد بخشی از نیروهای مخالف بشار اسد است و اقدام به احداث ده‌ها پایگاه نظامی و استقرار هزاران سرباز در مناطقی از شمال و شمال‌غرب سوریه کرده است. او افزود: آنکارا هرگز در را به روی گفت‌وگو با دولت سوریه نمی‌بندد.

او با اشاره به آمادگی ترکیه برای برگزاری نشستی چهارجانبه با حضور سوریه، روسیه، و ایران گفت: «من همچنین آماده دیدار با اسد هستم. آنچه اینجا اهمیت دارد، رویکرد آنها نسبت به ما است.» رجب طیب‌اردوغان با این حال تصریح کرد شرط دمشق برای عقب‌نشینی کامل نیروهای ترکیه از خاک سوریه، غیر قابل پذیرش است زیرا به گفته او، کشورش در حال مبارزه با «تروریست‌ها» در امتداد مرز با سوریه است.

مدودف: خانه «تروریست‌های» اوکراینی را روی سرشان خراب می‌کنیم

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه، تهدید کرد که ارتش این کشور خانه تروریست‌های اوکراینی را منفجر و نابود می‌کند. مدودف طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود در واکنش به حمله بامدادی به پل متصل‌کننده شبه‌جزیره کریمه به سرزمین اصلی فدراسیون روسیه، نوشت که اوکراینی‌های تروریست فقط زبان زور را می‌فهمند. 

وی در این‌باره توضیح داد: «تجربه شخصی و جهانی ما نشان می‌دهد که با تحریم‌های بین‌المللی، ارعاب یا توصیه‌های جهانی نمی‌توان با تروریست‌ها مبارزه کرد. آنها فقط زبان زور را می‌فهمند». این مقام امنیتی روس گفت: «بنابراین، منفجر کردن خانه‌های تروریست‌ها و بستگانشان ضروری است». رئیس جمهور سابق روسیه با درخواست نیروهای این کشور برای پیدا کردن همدستان تروریست‌ها و از بین بردن آنها، تاکید کرد: «اما نکته اصلی این است که سران ارشد این تشکیلات تروریستی [رژیم کی‌یف] را نابود کنیم.»

 بالاخره بی‌بی به آمریکا دعوت شد

بنابر اعلام کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه پس از تاخیری طولانی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در تماس تلفنی برای دیدار رسمی به آمریکا دعوت کرد.آن‌ها در این تماس همچنین درباره موضوع هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

بایدن تاکنون به دلیل نگرانی‌ها در رابطه با بازنگری قضایی نتانیاهو و دولت راستگرای او و همچنین گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن از دعوت خودداری کرده بود.

تهدید بزرگ تهران برای مسکو

 آرش رئیسی نژاد، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، در رشته توئیتی نوشت: شکل‌گیری ایرانِ غربگرا، مهم‌ترین تهدید برای مسکو خواهد بود. حتی ایرانِ هسته‌ای هم برای روسیه خطر خواهد بود. ایرانِ اسلام‌گرای رادیکال خطر بعدی است. 

او در ادامه نوشت: رویای پوتین اما برآمدن یک «ایرانِ نظامی» است. چرا که نظامی‌شدن ایران می‌تواند تنش با غرب را حفظ کرده و مانع ایجاد نگرانی از جناحِ جنوبی گردد... فرمانروای خردمندِ ایرانی، باید درک کند که روسیه و چین متحد ایران نیستند، همان‌گونه که پیش از این آمریکا اتحاد استراتژیکی با ایران نداشت. قدرت‌های بزرگ در بزنگاه‌های تاریخی ایران را همواره تنها گذاشته و خواهند گذاشت. پس باید به یگانه متحد تاریخی تکیه کند: ملت شریف ولی مظلوم ایران!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار