کد خبر: ۱۱۱۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 15 July 2023

به گزارش تابناک مازندران ، بازدید شبانه وزیر کشاورزی در مزارع کشت برنج بخش لاله آباد شهرستان بابل که بزرگترین بخش شالیکاری استان محسوب می شود. نشان از بی توجهی به دغدغه مهم این روزهای کشاورزان زحمت کش و برنامه محور نبودن فعالیت های این وزارتخانه دارد.

بر اساس این گزارش ، هر چند در این بازدید هیاتی متشکل از استاندار مازندران، یکی از نمایندگان بابل در مجلس، فرماندار بابل، مدیر کل جهاد کشاورزی، بخشدار و امام جمعه بخش ایشان را همراهی می کردند، اما حضور شب هنگام در محل برداشت برنج تداوم نگرانی کشاورزان را مبنی بر این که اراده ای برای برون رفت اصلاح قیمت برنج وجود ندارد را بیشتر کرد. حضور میدانی یک نماینده و قهر نماینده دیگر با ارسال پیام صوتی در رسانه ها بیش از این که موضوع اصلی را مد نظر قرار دارد یک نوع نمایش برای جذب رای در اسفند آینده را به ذهن متبادر می سازد.

متاسفانه عزم جدی در دولتمردان و نمایندگان قانونگذار برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی و رسیدن به خودکفایی در این محصول استراتژیک دیده نمی شود. وقتی دولت حجم واردات برنج خارجی بی کیفیت را در سال قبل افزایش چشمگیری داشته است (تجارت نیوز 17 بهمن 1401 به افزایش 221 درصدی واردات برنج در 10 ماه اول 1401 اشاره می کند) و نمایندگان استان های شمالی به جای اتحاد و یکپارچگی در مقابل این واردات بی رویه، با ملاحظاتی فقط در حد تذکر آن هم پراکنده و فرد محور به این موضوع ورود می کنند، به روشنی می توان دریافت که مساله توسعه و پیشرفت بخش های مختلف کشاورزی در استان های شمالی که سازگار با محیط زیست و اقلیم منطقه می باشد در حد یک شعار می باشد.

به عنوان یک کشاورز زخم خورده از بی تدبیری و بی برنامگی مسولان رده بالای کشور، برای برون رفت از مشکلات به وجود آمده پیشنهاد می گردد:

1- بجای واردات بی رویه برنج خارجی بی کیفیت، نهاده های دامی وارد کنید تا مانع افزایش سرسام آور شده و خانوارهای روستایی بتوانند در محل زندگی خود پرورش دام و طیور را رها نکنند. و در بخش سرمایه در تولید نهاده های کشاورزی (بیشتر شامل تجهیزات بروز برای کشاورزی مکانیزه، و کود و سموم کشاورزی مد نظر است) توجه شود.

2- جهت تامین بخش قابل توجهی از خوراک دام با هزینه پایین و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان علاقمند برای تهیه دستگاه بسته بندی کاه (بیلر) پرداخت نمایید. تا در فاصله زمانی بین برداشت کشت اول و. کاشت دوم امکان بسته بندی و ذخیره سازی کاه برنج فراهم شود.

3- بجای قیمت گذاری دستوری برای برنج، اجازه ندهید در پایانه های صادرات برنج مستقر در استان های شمالی، خرید و فروش برنج های خارجی انجام گیرد و با جدیت تمام در این مساله ورود کرده و نظارت تام و کمال داشته باشید.

4- برنامه ریزی مناسب و به موقع برای  تخصیص اعتبارات لازم جهت تسطیح اراضی برنج کاری، لایروبی آبگیرها و آب بندان های روستاهای استان، توجه ویژه برای احیای تولید و پرورش زنبور و توزیع آن میان کشاورزان در زمان مناسب و ارائه بسته های تشویقی جهت رونق آبزی پروری در شالیزارها از جایگاه ویژه ای در توسعه و پیشرفت کشاورزی برخوردار هست که همت و جسارت مسؤلین مرتبط را می طلبد.

اسماعیل طهماسب پور کریمی
کریمکلا - لاله آباد- بابل

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار