مدتی است که ماجرای مناقشه ایران، کویت و عربستان بر سر برداشت از میدان آرش مطرح شده است. مقامات دو کشور عربی در این باره اظهار کردند که ایران سهمی در این میدان ندارد. حال هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در این باره به تابناک گفت: از همسایگان توقع داریم که به دنبال خوردن حق مردم ایران نباشند. مخصوصا عربستان در این زمنیه خوش رفتارتر عمل کند.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ 10 July 2023

به گزارش تابناک ایلام، مناقشات بر سر برداشت از میدان گازی آرش میان سه کشور همسایه ایران، عربستان و کویت همچنان ادامه دارد. چندی پیش نیز مقامات عربستانی و کویتی در این زمینه اظهاراتی کردند که با در نظر گرفتن حسن همجواری بعید به نظر می‌رسید. هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در واکنش به این موضوع به تابناک گفت: از همسایگان خود توقع داریم که به دنبال خوردن حق مردم ایران نباشند.

کویت و عربستان در میدان آرش سهم ندارند

چندی پیش محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک آرش خبر داد. وزیر نفت کویت در واکنش به این موضوع اعلام کرد که میدان آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.

 

وزارت خارجه عربستان نیز در حمایت از اظهارات وزیر نفت کویت در بیانیه‌ای مدعی شد که مالکیت میدان الدره (آرش) تنها در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است.

 

حال هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در واکنش به اظهارات مقامات این دو کشور در گفتگو با تابناک بیان کرد: هیچ سندیتی مبنی بر آنکه ایران در میدان آرش سهیم نیست وجود ندارد. اگر چنین است کویت و عربستان هم سهمی در این میدان ندارند.

 

وی ادامه داد: بروز چنین رفتارهایی از سوی کشورهای همسایه مخصوصا عربستان باعث تنش‌زایی می‌شود. این در حالی است که زمان زیادی از بهبود رابطه ایران و عربستان نگذشته است. با این اوصاف اینکه مقامات ریاض چنین اظهاراتی می‌کنند سوال برانگیز است!

بیگی‌نژاد افزود: ایران در میدان آرش سهم دارد و از حق خود کوتاه نمی‌آید. دولت نیز باید این موضوع را از مسیر حقوقی دنبال کند و  نسبت به آن بی‌توجه نباشد. 

او در پاسخ به این سوال که چرا عربستان به‌رغم بهبود روابط خود با ایران چنین رفتاری نشان داد عنوان کرد: این واکنش عربستان ثابت کرد در عرصه بین‌الملل نمی‌توان روی دوستی هیچ کشوری حساب باز کرد. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: تا چندی پیش از عربستان به عنوان گاو شیرده آمریکا یاد می‌کردند. بنابراین این کشور تغییر رویه داد و اقدام به ترمیم رابطه خود با همسایگان از جمله ایران کرد. اما این به معنای آن نیست که از منافع خود چشم‌پوشی کند.

ییگی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: به صورت کلی توقع می‌رود عربستان در رفتار خود تجدیدنظر کند و خوش رفتارتر عمل کند. مقامات ایران نیز از مسیر حقوقی نسبت به تعیین سهم ایران در میدان آرش اقدام کند.

 

میدان آرش معادل یک فاز پارس جنوبی گاز دارد

بر اساس این گزارش مشخص است که کشورها فارغ از هرگونه تعهدی نسبت به همسایگان خود به دنبال منافع شخصی خود هستند. بنابراین نمی‌توان روی دوستی هیچ یک از کشورها حساب باز کرد.  ماجرای سهم ایران در میدان آرش مصداق بازر همین موضوع است.

این میدان که کویتی‌ها آن را الدره می‌نامند، میان ایران، کویت و عربستان است. بخش‌هایی از میدان آرش در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده ایران و کویت قرار دارد و  چندین دهه است که موضوع مورد نزاع دو کشور به حساب می‌آید.

به گفته نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی، میدان آرش روزانه یک میلیارد فوت مکعب یا معادل یک فاز پارس جنوبی می‌تواند برای ایران گاز داشته باشد.  بنابراین علاوه بر تأمین کامل گاز در داخل، می‌توان نسبت به صادرات آن نیز اقدام کرد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار