استاندار مرکزی گفت: برای نائل شدن به توسعه اقتصادی باید اجرای برنامه‌های تدوین شده در بخش معدن با شتاب بیشتری دنبال شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲ 05 July 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در بیست و یکمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور با بیان اینکه استان مرکزی در اجرای سند تحول بخش معدن و صنایع معدنی عقب است افزود: اصلاح این شرایط باید هر چه سریعتر آغاز شود.
وی با بیان اینکه مرکز پایش سند تحول دولت، در برنامه اقدام اجرایی، یک هزار و ۳۲۳ برنامه دارد یادآورشد: بخشی از آن به حوزه معدن مربوط است و از جمله این برنامه، توسعه زیرساخت تسهیلگری و ایجاد نهادهای توسعه‌گر برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه باید سازوکار قانونی و مقرراتی آن فراهم شود افزود: معادن هنوز با نقطه آرمانی فاصله دارند و براساس گزارش منتشر شده، سهم نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در تجارت خارجی ۷۷ درصد است اما آنچه به عنوان صادرات غیرنفتی از ایران صادر می‌شود نشانگر آن است که اقتصاد ما نفتی است.
وی با بیان اینکه تنها عاملی که موجب شده به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کنیم، تحریم است تاکید کرد: معدنکاران استان درایفای مسئولیت اجتماعی خود تعامل و همراهی خوبی دارند.
وی ادامه داد: در سطح کشور برخی در این بخش بی‌تفاوت هستند و از نواقص ظرفیت قانونی بهره می برند.
استاندار مرکزی با اشاره به شکاف فناوری و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی گفت:این مشکل از چالش های جدی معدنکاران است .
وی اظهارداشت:درصورتی که بخواهیم سهم معدن در اقتصاد غیرنفتی فراهم شود باید در حوزه فناوری این شکاف جبران شود.
وی با بیان اینکه امکان تامین بخش زیادی از ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور وجود دارد افزود: باید از ظرفیت داخلی برای تولید ماشین آلات معدنی استفاده شود.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه غفلت از ظرفیت داخلی قابل قبول نیست اضافه کرد: بخش خصوصی معدن به مراتب از بخش دولتی در حمایت از شرکت هپکو اراک موفق‌تر عمل کرده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه نگاه بخش دولتی به مذاکرات خارجی است یادآورشد:هم اینک شرکت هپکو بعد از خصوصی‌سازی مجدد به چرخه تولید بازگشته است و ظرفیت خوبی برای فعالان حوزه معدن بشمار می‌رود.
وی برضرورت ایجاد نهادهای توسعه گر برای حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید کرد وگفت:باید سازوکار قانونی ایجاد وبرقراری این نهاد آماده شود تا وظیفه تسهیلگری را اعمال و برعهده داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار