رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش گفت: دانشگاه تفرش به عنوان تنها دانشگاه استان که رشته الکترونیک دیجیتال را دارد، مجهز به یک دستگاه GPU پرقدرت شد.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸ 04 July 2023

 

 

به گزارش تابناک مرکزی، محمد حامد حکمت بیان این که این دستگاه با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال خریداری شده است افزود: سیگنال تصویر یکی از حجیم ترین نوع داده هایی است که از محیط دریافت می شود و پردازش آن مستلزم استخدام توان محاسباتی بالایی است، از این رو، بسیاری از دانشجویانی که در این زمینه پایان نامه های خود را تعریف می کنند با مشکل مواجه می شوند. به ویژه این مشکلات در تحلیل ویدیو، تحلیل تصاویر ماهواره های و تصاویر هوایی چند طیفی و ابر طیفی بسیار بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به وجود رشته های نقشه برداری گرایش فتوگرامتری و برق گرایش الکترونیک که اساتید آنها در زمینه های پردازش تصاویر حجیم کار می کنند ضرورت وجود تجهیزی با قابلیت محاسباتی بالا برای انجام پروژه های تحصیلات تکمیلی و طرح های پژوهشی بیش از پیش احساس می شد.
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تفرش اظهار داشت: این دستگاه مجهز به یک کارت گرافیک RTX 309بوده که به عنوان یک پردازنده قوی و کارا در محاسبات هوش مصنوعی، ساخت انیمیشن و پردازش تصاویر محسوب می شود.
حکمت، انجام پردازش های سنگین یادگیری عمیق و ساخت مدل های سه بعدی برمبنای تعداد زیاد تصاویر را از دیگر قابلیت های این سیستم عنوان کرد و افزود: این قابلیت این امکان را فراهم می آورد که اعضای هیات علمی مرتبط در دانشکده برق و نقشه برداری از آن در راستای پردازش های تصویر حجیم استفاده کرده و از این به بعد اعضای هیات علمی مرتبط در دانشکده برق و نقشه برداری توانایی بهره برداری و تدریس نحوه استفاده از آن و تعریف پروژه تحقیقاتی وصنعتی با استفاده از آن را خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار