شورای اسلامی شهر شیراز شهرداری این شهر را ملزم کرد که مطالعاتی در راستای امکان‌سنجی استفاده از آب‌های کم شور شرق شیراز انجام دهد.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 13 October 2015
تابناک فارس به نقل از فارس: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا عصر امروز در یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورا در مقام پیشنهاددهنده این طرح گفت: در شرق شیراز مردم مکاتبات با شورا دارند که شکایت آن‌ها عمدتاً حول این محور است که ارتفاع آب در آن منطقه بالا است و مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرده به همین دلیل آب و فاضلاب نیز نمی‌تواند شبکه فاضلاب احداث کند.

محمد حق‌نگر افزود: در زمانی که ما در بحران آب به سر می‌بریم و تمام چاه‌ها خشک‌شده در شرق شیراز در پنج‌متری زمین آب است.

وی ادامه داد: با توجه به تشکیل مدیریت منابع آب باید تهدید شرق شیراز به فرصت بدل شود و طرح‌های اشتباه مانند سال 75 که با زهکشی عمق آب را پایین بردند تکرار نشود.

حق نگر اضافه کرد: مقرر شد شهرداری استفاده از آب‌های خاکستری موجود در محدوده و حریم شرق شیراز را مورد مطالعه قرار داده و اگر درصد شوری آب کم باشد برای کاشت پسته یا مواردی دیگر استفاده شود.

سید رضا منادی مدیر مصرف منابع آب شهرداری شیراز نیز در این زمینه گفت: در راستای استفاده از آب‌های خاکستری به‌جای آب‌های شور که شیرین کردن آن هزینه‌های زیادی دارد آزمایش‌هایی در مسیر رودخانه خشک داریم که نشان می‌دهد کیفیت آب‌های قابل استحصال در رودخانه خشک بهتر بوده و با هزینه کمتر قابل استحصال است چنانکه به‌عنوان‌مثال در انتهای خیابان آزادگان و بعد از پل علی ابن حمزه می‌توان از برخی منابع آب استفاده کرد.

وی افزود: در این زمینه مطالعات تکمیلی در دانشگاه شیراز در دست انجام است و با توجه به روند این اقدامات، ما اراضی مورد تفکیک شرق شیراز و از جمله محدوده مهرگان را ملزم به تهیه طرح زهکشی کردیم که البته خروجی این آب‌ها در برخی سال‌ها دارای شوری بالا و در بعضی سال‌ها کمتر است و بر اساس آزمایش‌ها می‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

منادی بیان کرد: توصیه ما در این زمینه آن است که به‌جای تصفیه این نوع آب و دفع شوری آن‌که پرهزینه است، طرح استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب در تمرکز اقدامات باشد که مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار