نشست خبری شهردار همدان با اصحاب رسانه پیرامون ثبت جهانی هگمتانه با حضور معاونین و رییس کمیسیون سرمایه گذاری گردشگری شورای شهر برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۱۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ 21 June 2023

نشست خبری شهردار همدان با اصحاب رسانه پیرامون ثبت جهانی هگمتانه با حضور معاونین و رییس کمیسیون سرمایه گذاری گردشگری شورای شهر برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان، سید مسعود حسینی با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه به عنوان اصلی‌ترین برنامه ما در سال ۱۴۰۲ در حوزه گردشگری حائز اهمیت است، گفت: ابتدای شهریورماه نیز سالروز ولادت بوعلی را خواهیم داشت و کنگره شهدا هم پیش رو داریم که این سه رویداد مهم وظیفه ما را سنگین کرده است که برای پیشبرد این برنامه‌ها به همکاری رسانه نیاز داریم.

وی با بیان اینکه موضوع ثبت جهانی هگمتانه یک سال و نیم پیش آغاز شد و حالت اجرایی به خود گرفت، افزود: با صحبت‌های استاندار محترم تکالیف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده و شهرداری هم از همان ابتدا پای کار بود.

شهردار همدان، با اشاره به اینکه چند روز پیش عملیات اجرایی گذر فرهنگی و تاریخی شهر همدان آغاز شد افزود: شرکت عمارت خورشید طرح خوبی را برای بازار همدان دیده و امروز تیم این شرکت مستقر شد تا تسهیل‌گری لازم را انجام دهد.

حسینی با بیان اینکه از ابتدا کار اقدامات عمرانی خیابان باستان آغاز و معبر اکباتان به دباغخانه باز و آسفالت شد ادامه داد: تا چند روز آینده آسفالت معبر حاج فضل‌الله، کنار موزه میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

شهردار همدان با بیان اینکه امسال طبق پیش‌بینی بودجه پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر مدنظر است که در مرکز مطالعات شورای شهر تاثیرات اجتماعی این اتفاق در حال بررسی بوده افزود: با نهایی شدن کار مطالعاتی، عملیات اجرایی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از خیابان شهدا تا سرگذر پیاده‌راه خواهد شدفیاد آور شد: در حفاری‌ها دیواری مربوط به اشکانیان یافت شد که میراث فرهنگی در این زمینه مدیریت لازم را انجام می‌دهد و ما هم حاضریم در زمینه کاوش مجموعه را کمک دهیم و اعتباراتی را تامین کنیم.

حسینی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها بودجه خوبی برای سرویس‌های بهداشتی شهر لحاظ شده است افزود: در حوزه ترافیکی نیز اخیرا ون‌های خیابان اکباتان جابه‌جا شدند و به خیابان باباطاهر منتقل شدند.

شهردار همدان به اجرای صد درصدی اقدامات عمرانی ثبت جهانی هگمتانه از سوی شهرداری اشاره کرد و افزود: در حوزه خدمات شهری تکالیفی به عهده ماست که فارغ از ثبت جهانی از دید فرصت به آن نگاه می‌کنیم که بتوانیم وضعیت آشفته بازار را سرو سامان دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه ارتقای سطح زیبایی بصری حمل و نقلی شهری در دستور کار قرار گرفته است گفت: اتفاق خوبی هم در چند ماه گذشته رقم خورد و با تشکیل ستاد گردشگری هماهنگی بین دستگاهی انجام می‌گیرد.

شهردار همدان تصریح کرد: در حوزه‌های فرهنگی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و از ابتدای نوروز تور‌های گردشگری با مقصد تپه هگمتانه شکل گرفته و رویداد‌های خوبی در این مسیر رقم خورده است و برنامه‌های متنوعی هم داریم تا خیابان اکباتان از کسادی موجود خارج و محل رفت و آمد خانواده‌ها شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز از راه‌اندازی شرکت توسعه گردشگری شهر همدان توسط شهرداری خبر داد و گفت: ثبت جهانی یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان گردشگری بوده چراکه نیاز بود همدان با آثار فاخر تاریخی فراوان و قدمت دیرینه اثری را در یونسکو به ثبت برساند.همدان آماده ثبت جهانی / کارهای عمرانی شهرداری شتاب بیشتری می گیرد/ همه پای کار هستیم

بادامی‌نجات با بیان اینکه در حال حاضر به لحاظ تامین بودجه در تحقق ثبت جهانی هگمتانه مشکلی وجود ندارد و در حوزه اجرا نیز طبق سیاست‌ها کار پیش می‌رود، اظهار کرد: امروز نیاز اصلی همدان توسعه گردشگری است صنعتی که پولساز است و اقتصاد همدان را متحول خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خدادادی، تاریخی و جغرافیایی همدان باعث شده آن‌ها را در ویترینی بچینیم و دنیا ببیند بیان کرد: در توسعه گردشگری نخستین اقدام قدمی برای ثبت جهانی است و خوشبختانه همه برای ایجاد زیرساخت‌های آن قدم برمی‌دارند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه قرار است شهرداری یک شرکت تخصصی در حوزه گردشگری داشته باشد که وظیفه درآمدزایی و اجرایی را در حوزه گردشگری انجام دهد، گفت: یک شرکت تخصصی در آینده مطابق شهر‌هایی مانند اصفهان و شیراز شکل خواهد گرفت.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه رینگ مرکزی همدان در دنیا کم‌نظیر است و اگر روی آن برنامه‌ریزی کنیم یک جاذبه بزرگ گردشگری است گفت: میدان امام (ره) کار فاخری است که باید زنده و حفظ کنیم و سایر مناطق نظیر پیاده‌راه اکباتان نیز ارزشمند و درخور توجه جدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اقدام خوبی در راستای ارتباط مسیر‌های گردشگری از آرامگاه بوعلی تا باباطاهر آغاز شده و طبق صحبت شهردار عملیات گذر گردشگری در شهر آغاز شده و بودجه لازم برای آن پیش‌بینی شده و طرح آن نیز آماده شده است.

وی از پیگیری خریداری و بکارگیری ماشین‌های برقی در پیاده راه اکباتان و بوعلی از سوی شهرداری خبر داد و افزود: این وسایل نقلیه به صورت مستمر در پیاده‌راه‌ها مستقر می‌شوند و سواره از این مناطق حذف می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در این نشست از همراهی کسبه همدان در ثبت جهانی هگمتانه خبر داد و گفت: از آنجا که مردم همدان با مجموعه تپه هگمتانه آشنایی نداشتند تصمیم گرفتیم تور‌های گردشگری را به این اثر تاریخی روانه کنیم و ابتدا مردم و بعد مسافران را با این ظرفیت بی‌نظیر آشنا کنیم.همدان آماده ثبت جهانی / کارهای عمرانی شهرداری شتاب بیشتری می گیرد/ همه پای کار هستیم

وی با بیان اینکه اواخر بهمن سال گذشته تور‌های خودرویی و پیاده آغاز شد و ایام تعطیلات نوروز و عید فطر تمام تور‌ها به مجموعه هگمتانه ختم شد، افزود: این اقدام به طور محسوس در افزایش تعداد بازدیدکنندگان از تپه هگمتانه موثر بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به برگزاری جشنواره‌های مختلف در پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان در راستای ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و گفت: نخستین جشنواره خوراک ایرانی در پیاده‌راه اکباتان برگزار شد و همچنان جشنواره‌هایی را در این راستا برای رونق این پیاده‌راه خواهیم داشت.

معاون معماری و شهرسازی شهردار همدان نیز با بیان اینکه در هر مدیریتی نقاط قوت و ضعف‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این است که چند سالی می‌شود اقدامات مثبتی در حوزه بافت‌های تاریخی همدان صورت می‌گیرد.

امیر فتحیان با اشاره به اینکه مشکلاتی قبلا در خصوص جداره‌ها وجود داشت که قبل از اینکه موضوع ثبت جهانی مطرح شود، شهرداری اقداماتی را در این زمینه آغاز کرد، گفت: امسال نیز چند اکیپ شهرداری در خیابان‌های مختلف مشغول هستند و کار جداره‌سازی پیش می‌رود.

وی در پایان با تاکید به اینکه در کمتر شهری کار جداره‌سازی با این قوت پیش رفته که در همدان شاهد هستیم، افزود: عدم یکسان‌سازی تابلو‌های جداره‌سازی پیشنهاد خوبی است، اما روی این تابلو‌ها توسط کسبه به هر شکلی تنظیم خواهد شد و این به کار تنوع خواهد داد.

همدان آماده ثبت جهانی هگمتانه/ کارهای عمرانی شهرداری شتاب بیشتری می گیرد/ همه پای کار هستیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار