رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: ۴۶۴ زندانی این استان در اغتشاشات سال گذشته با عفو مقام معظم رهبری از زندان آزاد شدند.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹ 21 June 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی درجمع خبرنگاران، افزود: ۷۳۴ نفر از محکومان مواد مخدر استان نیز پارسال مشمول عفو و چهار محکوم به حکم اعدام نیز به زندگی برگشتند.
وی بیان کرد: خروجی مهم در اغتشاشات نگاه کریمانه و پدرانه مقام معظم رهبری نسبت به زندانیان و مجرمین بود که منجر به بازگشت آنان به جامعه شد.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: بازگشت افراد به آغوش نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مسوولان مهم بود و به همین منظور تعدادی از مسئولان استانی با آنان در زندان ملاقات داشتند.
وی بیان کرد: هم اکنون بازداشتی ناشی از اغتشاشات در استان وجود ندارد و یک زندان سیاسی قبل از اغتشاشات در حبس است که هر سال به مرخصی می‌رود.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه، ۶۱۰ زندانی در هفته قوه قضاییه در استان مشمول ارفاق می‌شوند، گفت: ۴۳۸ هزار پرونده سال گذشته به محاکم قضایی استان وارد شد که نسبت به سال قبل از آن پنج درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: سال گذشته ابلاغ الکترونیک یک درصد نسبت به سال از آن رشد داشته و اکنون ۹۴ درصد ابلاغات به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.
حجت الاسلام موسوی کمبود نیروی انسانی را یکی از مهمترین مشکلات دستگاه عدلیه استان مرکزی عنوان کرد و افزود: ۷۵ درصد قضات استان غیربومی هستند.
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: ۳۴ درصد پرونده‌های قضایی با کمک مشاوران منجر به صلح و سازش شده است.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: دادرسی الکترونیکی جلوه هوشمندسازی از فعالیت دستگاه قضایی است و در برخی جلسات قضا و محاکم ۱۰۰ درصد به شکل الکترونیک برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه ۹۷ درصد دادرسی‌ها در استان به شکل الکترونیک انجام می‌شود اظهار کرد: استفاده از این شکل موجب شده تا ۸۵ درصد اطاله دادرسی کاهش یابد.
رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: مردم در مصالحه قتل نیز سال گذشته همکاری خوبی داشتند و ۱۲ فقره پرونده قتل با وساطت مسئولان قضایی به مصالحه و رهایی محکومان به قصاص از طناب دار شد.
حجت الاسلام موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به رسیدگی وضعیت یکی از معادن محلات اشاره کرد و گفت: این معدن با ۲۱۶ هزار تن سنگ استخراجی در مزایده به قیمت ۵۶۰ میلیارد تومان به فروش رسید.
رییس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: سال گذشته ۹۰ واحد تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل با حمایت دستگاه قضایی به چرخه تولید بازگشتند.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: با احیای این واحدها از بیکار شدن ۱۲ هزار و ۹۷۵ کارگر جلوگیری و یک‌هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی جدید نیز فراهم شد.
وی گفت: این موفقیت‌ها در نتیجه برگزاری ۱۴۰ جلسه در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی است.
حجت‌الاسلام موسوی افزود: در حوزه حمایت از واحدهای تولیدی قرار است مجتمع ویژه اقتصادی در اراک ایجاد شود که موافقت آن اخذ شده و در دستور کار استان است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک هم گفت: استان مرکزی با معضل تغییر کاربری غیرمجاز زمین مواجه است و با وجود قوانین متعدد همچنان این معضل وجود دارد که این نشان می‌دهد در اجرای برخی قوانین مشکلاتی وجود دارد.
ربیع الله قربانی درباره وضعیت مسکن گفت: برای رفع چالش مسکن، قوانین خوبی وجود دارد و حمایت در قالب تسهیلات و زمین برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: یکی از راهکارها در کمک به وضعیت مسکن این است که دولت باید مسکن اجتماعی احداث کند و با قیمت ارزان به افراد نیازمند اجاره دهد.
وی بیان کرد: تمامی مشکلات حوزه مسکن تبعات ناشی از آن به محاکم قضایی وارد می‌شود و ضروری است مردم در تنظیم قرارداد دقت لازم را داشته باشند.
قربانی درباره حادثه پارک شهدای گمنام و فوت نوجوان اراکی افزود: پرونده قضایی در این خصوص تشکیل و به کارشناسی ارجاع شده و دستگاه قضا بدون اغماض با این موضوع برخورد می‌کند.
وی بیان کرد: اولیای دم امید از روند پرونده رضایت دارند و ترک فعل مدیران در صورت قطعی بودن رسیدگی می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار